kachelradiateur
werwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 21 juni 2005 12:38 AM

Nu heb ik dus op mijn ZX 1.9D een lekkende kachelradiateur - vandaag door garage geconstateerd.
Zit nu te denken om de kachel af te laten koppelen en even zonder verwarming de zomer in te rijden en dan:
In Frankrijk op vakantie de reparatie te laten doen,
zou dat in prijs uitmaken?
Heeft iemand daarmee ervaring?
Dank alvast
Werwin

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 juni 2005 01:39 AM
  [ # 1 ]

Als je geld wilt uitsparen dan moet je het zelf doen. Hoewel ik het nooit bij een ZX heb gedaan maar wel bij 2 renaults, kan ik je vertellen dat het niet ingewikkeld werk is. (of een ZX moet erg afwijken…) Het kan alleen veel werk zijn.
Tijdelijk een bypass aanleggen kan natuurlijk altijd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2005 03:07 AM
  [ # 2 ]

Kijk wel uit, voor je het weet heb je er een lekke koppakking erbij, door lekke kachelrad. komt er lucht in het koelsysteem en dat stijgt naar het hoogste punt, de cylinderkop dus.

Is het een 1.9D Reflex?? Ik heb er ervaring mee, het hele dashbord moet eruit, is nogal wat werk, zie de foto’s op http://home.hccnet.nl/sohail.h/Pics/Radiateur wissel ZX/ (Niet schrikken hoor Wink )
Stuur me maar een PBtje als je interesse/hulp nodig heb.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 juni 2005 03:11 AM
  [ # 3 ]

Ah, dat doet mij denken aan mijn oude R19, het heeft mij 11 uren gekost. Maar anders had het mij 1000,- gulden gekost, nu 80 gulden.
(ha! Die goeie ouwe tijd nog… (weemoedige zucht)... toen was geld nog wat waard…)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2005 03:39 AM
  [ # 4 ]
patje74 schreef:

Ah, dat doet mij denken aan mijn oude R19, het heeft mij 11 uren gekost. Maar anders had het mij 1000,- gulden gekost, nu 80 gulden.
(ha! Die goeie ouwe tijd nog… (weemoedige zucht)... toen was geld nog wat waard…)

Dat klusje op de foto’s was een ZX-Furio, daar ben ik samen met nog iemand 10 uur mee bezig geweest.
Een Reflex is makkelijker omdat daar geen dashbordkastje en geen optionele bedrading inzit.

Profiel  
 
ZXfurore
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-06-2005

Gepost: 21 juni 2005 03:43 AM
  [ # 5 ]

pff is dit een bekend Zx-probleem, die kachelradiateur? hoor er zoveel mensen over.. ik hoop niet dat ik ook aan de beurt kom, lijkt me een ongelofelijk pokkewerk!

gr richard

Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic:    VW 1303 ‘73

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2005 03:47 AM
  [ # 6 ]
ZXfurore schreef:

pff is dit een bekend Zx-probleem, die kachelradiateur? hoor er zoveel mensen over.. ik hoop niet dat ik ook aan de beurt kom, lijkt me een ongelofelijk pokkewerk!

gr richard

Is een bekend probleem bij Citroen, niet alleen de ZX, maar ook Xantia, Berlingo en de verwante Peugeot modellen hebben er last van.
Is inderdaad pokkewerk, maar gelukkig zijn er Citrofielen hier op het forum die een helpende hand bieden Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 juni 2005 03:51 AM
  [ # 7 ]

Voor mij een troost; ik zal er met mijn GS of 2cv noooooit last van krijgen.  Very Happy

Maar het lijkt inderdaad wel een Frans kwaaltje, niet alleen Citroën heeft er last van, ook Renault. En met name de R19 en R5 zijn erg gevoelig.

Maar goed Werwin, je moet je indenken dat dit klusje dus relatief weinig aan onderdelen kost. Het zit hem vooral in de uren. Op deze klus valt dus aanzienlijk te besparen als je het zelf doet.

Profiel  
 
ZXfurore
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-06-2005

Gepost: 21 juni 2005 03:55 AM
  [ # 8 ]

kun je het op een bepaalde manier nog voorkomen?
gr richard

Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic:    VW 1303 ‘73

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 juni 2005 09:54 AM
  [ # 9 ]
ZXfurore schreef:

kun je het op een bepaalde manier nog voorkomen?
gr richard

Ja dus!  Very Happy (zie onderschrift)  Wink

Maar verder is het vooral belangrijk om koelvloeistof in het systeem te hebben, en geen water + antivries. Dit wordt bruine drap na verloop van tijd en dat is niet bevordelijk voor je totale koelsysteem.
Dus als je dat er in hebt zitten dan kan je het beste je systeem doorspoelen en vullen met echte koelvloeistof.

Profiel  
 
werwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 21 juni 2005 10:29 PM
  [ # 10 ]

Mijn garage heeft er nu eerst een ‘superpil’ ingegooit, zij zeggen dat het in 90% van de gevallen werkt, maar ik vertrouw het niet - zie het al voor me:lekker van de zomer door Frankrijk en dan een lekke koppakking (heb ik ook als twee keer gehad, met dank aan waardeloze monteurs), maar is afsluiten een tijdelijke optie en kan het zonder problemen weer ongedaan worden gemaakt?
Het is trouwens een ZX reflex 1.9d break. Heeft 275.000 km op de teller.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 juni 2005 10:50 PM
  [ # 11 ]

Persoonlijk vind ik die pillen maar een beetje een “Flintstone” oplossing. Die zooi gaat natuurlijk niet het gaatje detecteren en zich alleen daar hechten, nee, het gaat in je hele systeem zitten, ook in je pomp.
Als er al eens een pil in gegaan is, dan heb je dus 2 maal die drap in je systeem. Ik zou gewoon die radiator vervangen.

Ook heb ik zelf het idee dat die superpil-prut altijd een zwak punt zal blijven. Die prut moet de zelfde uitzettingscoëfficiënt hebben als het metaal, want de temperaturen kunnen behoorlijk schommelen en de hechting komt tot stand terwijl het vochtig is. En als het al droog was, dan zit er vaak zo’n witte, stoffige aanslag op, hierop is hij naar mijn idee niet mogelijk om goed te hechten.

Maar ja, wellicht zit ik er naast…. Heeft iemand toevallig ervaring met die superpillen???
(waarom moet ik toch steeds aan iets anders denken als ik “superpil” schrijf…. Confused )

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juni 2005 03:28 AM
  [ # 12 ]

Die pil help echt niet tegen een lek in de kachelradiateur, het lek dat daar zit is veel te groot, meestal is er dan een heel stuk al weggerot.

Je kan die 2 slangen die het dashbord ingaan afkoppelen en doorverbinden met een stuk slang en pijp, wel goed ontluchten daarna anders gaat de koppakking kapot.

Als je de boel afkoppelt, bewaar het metalen clipje en bijbehorende onderdelen goed, dat clipje schijnt niet echt goedkoop te zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook