Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
WaJo schreef:Mijn frans is een beetje weg gezakt maar ik weet er nog een paar:
Ami = vriend
Het oorspronkelijke model heette ‘L’Ami 6’ in’t frans: la missis, oftewel…een autootje voor mevrouw!
Over de afkorting SM doen veel verhalen de ronde.
Zo zou het staan voor ‘Sa Majesté’ of het al genoemde ‘Sport Maserati’.
Feit is dat de SM een soort van sportGT-uitvoering van de DS zou worden, na eerdere pogingen een daadwerkelijke DS-GT te maken.
Dit project heette ‘Project S’.
Toen Maserati werd ingelijfd en duidelijk werd dat de ‘DS-GT’ het met de oorspronkelijk bedoelde motor niet zou gaan redden, werd uitgeweken naar een nieuw te ontwikkelen motor van Maserati.
Aan het ‘Project S’ werd een ‘M’ van Maserati toegevoegd om dit feit te benadrukken, en dan krijg je vanzelf ‘SM’...zonder dat deze afkorting ook werkelijk iets betekent…
De afkorting ‘AX’ bestond al langer; eigenlijk zou de Visa AX gaan heten.
AX,BX en ZX betekenen verder niets, het zijn ontwikkelingen op CX (die inderdaad van het franse Cx (onze Cw) afkomt.
De vervanger/ opvolger van de BX is de Xantia, weer met de ‘X’ en is een verbastering van het Griekse Xanthos, hetgeen “licht” betekent.
Voor het eerst in jaren weer een naamtype i.p.v. zomaar wat letters.
Xsara is waarschijnlijk een verbastering van Sara(h), en is afgeleid van het Hebreeuwse ‘sjar’ wat vorst betekent.
Misschien vergezocht, misschien ook niet…
XM moest verwijzen naar de SM, ook uiterlijke stijlkenmerken herinneren aan dit model (bijvoorbeeld het bekende knikje bij de C-stijl).
‘Saxo’ was een naamtype waaruit duidelijk werd dat we het hier over de opvolger van de ‘AX’ hadden..
De nieuwe reeks C4, C6 zijn gegrepen uit het eigen verleden: in de jaren 20 en 30 reden er al C4’s en C6-sen rond.
Et voilá!
‘Spirit of avant-garde’
Zo mijn talenkennis is ook weer bijgespijkerd
Erg leerzaam!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De 7, 11 en 15 voor de Tractions sloegen op de franse fiscale PK’s voor de wegenbelasting. Net als bij de 2cv…de 2PK.
Nu we de nieuwe DS3,4 en 5 krijgen na de herhaling van de C-reeks wordt het binnenkort vast weer tijd voor een Rosalie.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
DS is uiteraard Déèsse (godin)
Rosalie (dochter of zusje van André IIRC?) was niet de B of C maar een aparte luxelijn, vlak voor de introductie van de TA nog gefaclift als NH, nouvelle habillage (nieuwe aankleding)
Uit die bovenstaande twee namen zijn dus ook de andere vrouwen/godinnennamen voortgekomen:
[list]Dyane (godin vd jacht)
LNA (Hélèna=halfgod(in))
Eóle (god vd wind = CX evolutie, zoek!)
Xsara
Xanthia = AX roadster prototype
Xantia zonder H
Karin
Xenia[/list:u]
Daarnaast is er de alfabetsoep:
[list]GS komt na project-F (zoek!)
Dus Type-A -> Type-B -> Type-C (-> TA)
-> type D
(c60)
(E-type niet gebruikt =jag)
Project-F -> G
H (HY)
Project-L (-> CX)[/list:u]
Bij de A en B types werd het fiscaal vermogen vermeld (B7, B10 etc.)
Bij de C-typen het aantal cilinders (C4, C6)
sommige typen gebruikten alleen het fiscaal vermogen als typenaam:
[list]2cv (was TPV toute petite voiture = heel klein autootje)
5cv (oa. trèfle , klaverblaadje
7, 11, 15, 22 (Traction Avant)[/list:u]
CX -> BX -> AX (->Xm ) -> ZX, ik denk om aan te geven dat men klaar was met deze namen.
C_X is de coëfficient vd luchtkracht in X-richting, hoofdletter voor 3D, kleine letter voor 2D
C_W is de DUITSE coëfficient vd luchtkracht in bewegingsrichting in het Engels C_D(rag). Voor een auto vallen de twee samen. Niet voor een vliegtuig. Daar maakt men dus ook onderscheid tussen C_Z en C_L(ift)
DS was VGD (voiture à grande diffusion =veelverspreide auto) maar de DS begon als Project ‘AX’!
Diverse lettervariaties:
[list]ID=Idée
DSpécial
DSuper
GSpécial
GSX
GSA
GZ (=birotor!)
DX = super BX, overgang tussen CX en Xm, afgeschoten door Peugeot baas
Xm = CX + SM[/list:u]
Overigens was de Ami het favoriete ontwerp van Bertoni (ondanks dat hij TA, DS en 2cv heeft gestyled!)
Bertoni was naast autoontwerper ook kunstenaar (oa. beeldhouwer) dus de link naar Picasso is snel gemaakt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
eviltwin schreef:
Dus Type-A -> Type-B -> Type-C (-> TA)
-> type D (E-type niet gebruikt =jag)
Project-F
Denk niet dat Jaguar stennis zou hebben geschopt en dat de latere E-type reden zou zijn geweest voor Citroën om van deze letter af te zien.
Immers; er bestaan ook Jaguar C- en D-types…
En Citroën’s ‘D’ werd pas geïntroduceerd toen Jag’s ‘D’ er al een tijdje was.
Project F is afgeschoten toen bleek dat hun ontwerp toch wel heel veel leek op de R16 van rivaal Renault…
Ze waren gewoon nèt iets eerder met het lanceren van dat model.
Zover ik weet is de term ‘AX’ pas gebruikt bij het ontwerpen van de Visa, niet van de D-serie.
Correct me if I’m wrong.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:eviltwin schreef:
Dus Type-A -> Type-B -> Type-C (-> TA)
-> type D (E-type niet gebruikt =jag)
Project-FDenk niet dat Jaguar stennis zou hebben geschopt en dat de latere E-type reden zou zijn geweest voor Citroën om van deze letter af te zien.
Dat beweer ik ook niet, maar de D-type en DS kwamen praktisch gelijktijdig (‘54 en ‘55).
Project F is afgeschoten toen bleek dat hun ontwerp toch wel heel veel leek op de R16 van rivaal Renault…
Dat had er niet veel mee te maken, maar wel dat Renault (waarschijnlijk via spionage) het hatchbackscharnier gepatenteerd had.
Zover ik weet is de term ‘AX’ pas gebruikt bij het ontwerpen van de Visa, niet van de D-serie.
Correct me if I’m wrong.
you’re wrong :
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/ds-01.html
AX is de traction met de art déco neus.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Een Acadian is een afstammeling van 17de eeuwse Franse kolonisten in oostelijke kustprovincies van Canada.
Lees hier het hele verhaal.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En een ‘Méhariste’ (Méhari) verwijst dan weer naar hun (voormalig) noord-afrikaanse koloniën…: kamelenrijder.
‘Spirit of avant-garde’
Meer specifiek: een Méhari (meervoud Méharée) is een soort kameel/dromedaris/beest.
“Le dromadaire méhari est l’animal noble par excellence. Il est de robe blanche, svelte, longiligne et d’allure altière. C’est un animal de selle adapté aux razzias et à la course. Son berceau d’origine c’est l’Algérie.”
Lees hier verder.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.