Medezwevers,
Gezien de geluiden uit het vooronder en het gevoel in het koppelingspedaal heeft mijn druklager het begeven. Heeft iemand ervaring met het vervangen ervan en wil die kennis in levende lijve overdragen? Ik ben redelijk thuis is het sleutelen, maar heb nog nooit een bak losgehaald van een XM en elke auto heeft weer zo zijn eigen bijzonderheden. Hulp is zeer welkom, en nog gezellig ook natuurlijk (tenminste dat vind ik )
Eventueel tegen een kleine vergoeding natuurlijk, maar sta open voor alle vormen van hulp, ook tips en truuks zijn welkom.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Het is een beetje sumier, mijn info maar wat in ieder geval moet gebeuren is dat je ook de drukgroep en koppeling meeneemt.
Verder is het handig om een vraagbaak of ander technisch handboek te verkrijgen (kunnen mede forummers je bij helpen).
Wat ik eerder met kleinere citroens heb meegemaakt bij b.v. de 1800 is dat er een veerpoot wegmoet en dat de motor voor de helft in de teugels moet via banden aan het plafon om de bak te verwijderen.
C3 Pluriel 2003
Het is dusdanig veel werk dat je 2 opties hebt:
Er zijn truukjes om je bak zo te manoeuvreren dat je NET bij je drukgroep en plaat kan. JE kan dan wel makkelijk je lager doen. Je kan het beste op dat moment misschien bepalen of je er genoeg bij kan om meteen je platen te vervangen.
Je moet alles rondom je accu en HD reservoir wegbouwen, baksteun moet van het chassis af. Assen moeten uit de bak. (gaat het beste als jeje systeem drukloos maakt in de laagste stand, anders krijg jeje draagarmen niet los).
Als het goed is kan jeje bak NET op je subframe wurmen om zo ruimte te krijgen voor je vervanging.
‘officieel’ moet je motor met bak eruit om de platen te doen. Bak vervangen moet ook op deze manier.
Persoonlijk denk ik dat je namelijk net niet genoeg ruimte hebt om je koppeling goed te vervangen zonder je blok te lichten.
Ouwe mopperkont
Ik heb trouwens nog wel wat foto’s van bak en blok uitbouwen omdat ik 3 keer mn bak heb mogen vervangen
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Persoonlijk denk ik dat je namelijk net niet genoeg ruimte hebt om je koppeling goed te vervangen zonder je blok te lichten.
Afgezien daarvan, motorblok en bak wegen nogal wat, zie dat maar eens met ingebouwde motor van elkaar te scheiden en weer terug. Zonder motortakel en kettingtakels om motor en bak afzonderlijk in te hang is het nauwelijks te doen.
Uitbouwen van de motor is de beste optie, kun je meteen ook goed bij de D-riem om het in zijn geheel meteen goed aan te pakken.
@Matthijs309, heb wel interessen in die foto’s, altijd leuk dit soort klusjes
Volgens olyslager is het goed te doen als je de motor aan de bak-kant los maakt van de motorsteunen en dan via een takel of sjorband ondersteund, uiteraard alles rond de bak demonteren.
Motor eruit is echt niet nodig.
C3 Pluriel 2003

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Sterker nog…aan de bak zit een motorsteun, dus die moet sowieso los. De bak is een BE3 net als bij de Xantia. Heftige klus. Alleen kom je een heel eind maar met 2 man is het bij het afhalen en monteren van de bak net even makkelijker.
- Voorzijde opbokken en klossen achter de achterwielen, extra veiligheidsbokjes plaatsen.
- Voorwielen eraf, onderste fuseekogels lossen, aandrijfassen uit de bak en weghangen.
- koppelingskabel en zut los, schakelstangen zeer voorzichtig lossen met een hele dikke schroevendraaier, meestal sneuvelt 1 van de gaffelrubbers.
- accubende etc. los en aan de kant, hydrauliekvat aan de kant,
- extra krikje onder de motor, baksteun eraf, koppelingshuis rondom los en startmotor los.
- met 2 man de bak eronderuit,
- koppelingssetje met drukgroep wisselen, evt. krukaskeerring nog vervangen,
- slijtagedelen bak vervangen, kunststof lagers voor de koppelingshevel en alle keerringen vernieuwen,
- met 2 man de bak weer plaatsen,
- alles terugmonteren…....klaar.
Dan ben je wel echt de hele zaterdag bezig, maar het kan.
Succes
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
De bak is GEEN BE3, maar een ME5. Daarom is het zon rotklus. Die bakken zijn heel groot en zwaar
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb mijn bak ook wel eens thuis voor de deur vervangen. Niet lekker, veel werk, maar het kan. Ik kreeg de bak er alleen met geen mogelijkheid van onder uit. Dus via boven eruit getrokken. En dat kost wat vloeken zonder takel in weer en wind…. Maar het kan dus zeker wel.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Matthijs309 schreef:De bak is GEEN BE3, maar een ME5. Daarom is het zon rotklus. Die bakken zijn heel groot en zwaar
Inderdaad groot en zwaar, alleen een XM 2.0-16V heeft een BE3 bak, daar is het goed te doen.
Een dergelijke klus moet je met beleid doen als je niets wil beschadigen en vooral zelf geen letsel oplopen, daarom is uitbouwen van de motor met bak de beste optie.
Iedereen alvast bedankt voor de snelle respons!
Maar echt vrolijk wordt ik er niet van, was al bang dat het niet zo simpel zou worden. Ik begrijp dat het niet een kwestie is van paar bouten los en motor en bak scheiden, oude meuk eruit, nieuwe erin, vastbouten… klaar.
Ik kan me herineren dat ik ergens heb gelezen dat het mogelijk moet zijn om een spleet van zo’n 15 cm te krijgen als je alles los hebt gemaakt waardoor je met een beetje gepiel toch de boel kan vervangen zonder de motor uit te bouwen.
Ik heb ook het gevoel dat de platen op zich nog prima zijn, maar dat is moeilijk te bepalen vanaf de buitenkant.
Ik kan beschikken over een brug, bij een dhz garage hier in de buurt, ik neem aan dat dat de klus wat vergemakkelijkt?
@Matthijs, foto’s ben ik zeer in geinteresseerd, dat verduidelijkt toch meer dan alleen tekst, en van de foto’s die bijvoorbeeld in Haynes staan wordt je niet veel wijzer van vind ik.
Kun je ze me mailen oid? Alvast bedankt.
Zweven of sideways…..... that’s the question














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ronker schreef:Ik kan me herineren dat ik ergens heb gelezen dat het mogelijk moet zijn om een spleet van zo’n 15 cm te krijgen als je alles los hebt gemaakt waardoor je met een beetje gepiel toch de boel kan vervangen zonder de motor uit te bouwen.
Dat klopt! Ik deed het ( toen ik nog in een garage werkte) altijd zo. Bak lossleutelen, opzij leggen, en dan als een slangemens de drukgroep en druklager losbeunen. Met goeie tools gaat dat écht prima hoor. Maar je bent zeker een dag bezig…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
gebruikte je dan haakse sleutels op lucht om alles los te krijgen enzo ?
Ik heb hier albums toen ik de bak losmaakte, het is geen stappenplan maar meer procesverslag
1e keer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q6HEKY64
2e keer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=U3F88BC8
3e keer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=BQKKGVTK
Ouwe mopperkont














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: veel luchtgereedschap, maar vooral ook gewoon de ratel en de t-sleutels. En een brug natuurlijk… op de grond zou ik gek worden. Maar ook dan kan het. Een koppelingswissel lukt best zo. En moet de bak d’r uit, tja.. dan ben je de sjaak en kan het hele blok er écht uit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Matthijs309,jij demonteerd je motor nu toch blindelings?
Ik ben nu lekker bezig met de TD en vraag me het volgende af:
In de 20i die ik nu even rij zit een hele lichte koppeling vergeleken met de TD.
Kan het zijn dat de drukgroep naar z’n grootje is van de TD?
Het is volgens mij ook de reden dat bij mij de koppelingskabel toendertijd is gebroken.
Kan ik misschien Ronker gezelschap gaan houden