Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb zelf een 159A motor. Dat is een 1905 cc met carburateur. Ik vraag me af of het uitlaatspruitstuk van pakweg een DKZ hetzelfde is, op het gat voor de lambdasensor na wat de geregelde injectiemodellen wel hebben.
Zit namelijk te spelen met een idee van een lambdasensor in mijn auto, waarbij ik met een grafisch display (non destructief gemonteerd) kan aflezen wat de motor nu eigenlijk doet. Een lambdasondeuitlezing van ongeveer 0,45 V is een correct mengesel. Daarboven te rijk, daaronder te arm.
Zoals bekend is het met een carburateur nooit goed. Bij sommige toerentallen is het mengsel te rijk, andere momenten te arm. Dit ook nog eens beinvloed door de stand van het gaspedaal.
Een dergelijk display hoeft geen probleem te zijn, er zijn vast wel Velleman of Conrad kitjes die voltages kunnen meten met ledjes. Je moet alleen de bedrading wat modificeren zodat de sonde 12 V krijgt, dit is nodig voor de verwarming anders werkt het ding niet goed.
Voor de mensen die echt wat willen finetunen aan hun carb of gewoon vroeg bij bepaalde problemen willen zijn is dit misschien een leuk idee.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
De lambdasensor zit in de uitlaatpijp, niet in het spruitstuk.
Gaatje boren, moertje erop lassen.
0.45 volt is ideaal mengsel voor emissies, maar max. vermogen is rijker en max. zuinigheid is nog een tikje armer. Je kunt niet altijd en overal op 0.45 mikken, plankgas is dat gewoon te arm.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Hoi Alex,
Als het allemaal is gelukt wil ik wel eens zien hoe het bij je interieur staat
Indien het niet al te moeilijk is, heb ik ook wel interesse in zo’n gadget.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Dit kan dus ook bij Citroens met injectie worden gedaan neem ik aan?
Ik zit namelijk ook met die gedachte te spelen om een aftakking te maken vanaf de Lambdasensor in mijn ZX 1.4i en dit te verbinden aan een voltmeter. Zo kan ik dus tijdens het rijden zien of ik zuinig rij. Zeg maar een soort econometer. Als het goed is, dan zou je onder die 0,45 volt moeten blijven :
Echter weet iemand of het kwaad kan om de lambdasensor af te takken?
Wat is de functie van de 4 draden die eraan zitten?
ZX-Cruiser schreef:Deze ‘air to fuel ratio’ kun je ook kant en klaar kopen. Zijn wel vrij duur denk ik. En die sluit je ook gewoon op de lambda aan dus meestal moet dat geen probleem zijn.
Vergeet bij het aansluiten van de lambda sonde niet de voeding voor het warmte element aan te sluiten.
Overigens heeft mijn 14 nu bij het vervangen van de voorpijp ook een lambda sonde gekregen. De sonde werd blijkbaar niet heet genoeg bij stationair lopen zonder dat het warmte element actief was. Lambda kwam zelfs niet met flink schroeven aan de LPG schroef boven de 0.1 V.
Groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ZX1.4i schreef:Dit kan dus ook bij Citroens met injectie worden gedaan neem ik aan?
Ik zit namelijk ook met die gedachte te spelen om een aftakking te maken vanaf de Lambdasensor in mijn ZX 1.4i en dit te verbinden aan een voltmeter. Zo kan ik dus tijdens het rijden zien of ik zuinig rij. Zeg maar een soort econometer. Als het goed is, dan zou je onder die 0,45 volt moeten blijven :Echter weet iemand of het kwaad kan om de lambdasensor af te takken?
Wat is de functie van de 4 draden die eraan zitten?
Jouw motor heeft een geregeld injectiesysteem, wat dus inhoudt dat jouw computer probeert altijd die 0,45 Volt te garanderen. Dit omdat bij een te arm mengsel de NOx waarde omhoog schiet. Dit betekent dus ook dat een geregelde injectie zelden zuiniger is dan een ongeregelde of carburateur motor, als de constructie van de motor verder gelijk is.
Verder is er geen garantie dat je de boel kunt aftakken naar een display zonder dat de signaalspanning zakt op de ingang van de injectiecomputer, omdat de totale weerstand zakt. Wat dan eigenlijk noodzakelijk is, is een klein versterkertje met een hele hoge ingangsweerstand, die je tussen de lambdasensor en het display plaatst.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
hallo Alex.
Ik zie die gs met die gebroken disttibutieriem.Ik neem aan dat hier alleen de riemen en de tuimelaars kapot zijn en meer niet.Dit is althans mijn
ervaring.En daar hoeft de motor of de kop nieteens voor gedemonteerd te
worden.wil je meer weten mag je me mailen.
Dit betekent dus ook dat een geregelde injectie zelden zuiniger is dan een ongeregelde of carburateur motor, als de constructie van de motor verder gelijk is
Maar een Injectie motor is toch altijd een stuk zuiniger dan een carburateur? Ten minste dat is mijn ervaring.
ZX1.4i schreef:Dit betekent dus ook dat een geregelde injectie zelden zuiniger is dan een ongeregelde of carburateur motor, als de constructie van de motor verder gelijk is
Maar een Injectie motor is toch altijd een stuk zuiniger dan een carburateur? Ten minste dat is mijn ervaring.
Vaak wel. In theorie zou een goed afgestelde carburateur auto niet veel slechter hoeven zijn. In praktijk verschilt het nogal eens in het nadeel van de carburateur auto.
Groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gerard Maas schreef:hallo Alex.
Ik zie die gs met die gebroken disttibutieriem.Ik neem aan dat hier alleen de riemen en de tuimelaars kapot zijn en meer niet.Dit is althans mijn
ervaring.En daar hoeft de motor of de kop nieteens voor gedemonteerd te
worden.wil je meer weten mag je me mailen.
Dank je wel, maar voorlopig ga ik eerst mijn financien op orde krijgen voordat ik weer met dat project verder ga. Mijn vriendin doet ook moeilijk, die vindt meer dan 1 auto veel te veel .
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:Dit betekent dus ook dat een geregelde injectie zelden zuiniger is dan een ongeregelde of carburateur motor, als de constructie van de motor verder gelijk is
Maar een Injectie motor is toch altijd een stuk zuiniger dan een carburateur? Ten minste dat is mijn ervaring.
Vaak wel. In theorie zou een goed afgestelde carburateur auto niet veel slechter hoeven zijn. In praktijk verschilt het nogal eens in het nadeel van de carburateur auto.
Groet,
Marten
Dan zit ik er misschien naast… maar ik zou toch wel eens de fabriekscijfers van een 19TZI uit 1991 willen houden naast die van een GT of Digit. Volgens de fabriek doet de Digit met z’n 105 PK en 992 KG 1:17,5 bij 90 KM/H, en 1:13,5 bij 120 KM/H.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:
Dan zit ik er misschien naast… maar ik zou toch wel eens de fabriekscijfers van een 19TZI uit 1991 willen houden naast die van een GT of Digit. Volgens de fabriek doet de Digit met z’n 105 PK en 992 KG 1:17,5 bij 90 KM/H, en 1:13,5 bij 120 KM/H.
Fabriekscijfers en cijfers uit de praktijk zijn een wereld van verschil. Mijn 19TZi rijdt 1 op 10 op LPG. Op benzine verbruikt ie ergens tussen de 1 op 12 tot 1 op 14 met mijn pittige rijstijl.
Nu nog ff luisteren naar wat Wouter zijn GT verbruikt en we weten al iets meer.
Blijft natuurlijk het feit dat de rechtervoet het meeste bijdraagt aan verbuik van een auto. Momenteel rij ik namelijk 1 op 6/7 op LPG met mijn BX en dat heeft te maken met de veelheid aan verkeerslichten en daarna het optrekken…