ik begrijp de hele discussie sowieso niet..
als een bmw motor beter is, moet je een bmw kopen punt uit.
wil je echter een citroen tja dan koop je een citroen met de motor erin die bij je past..
ik lees altijd dat 110 pk uit een 1.6 hdi veel is ....
dus denk ik dat meer dan 140 pk uit een 2.0 hdi ook te veel is…
maar volgens mij heeft het verder niks met de motor te maken
maar meer met de manier waarop men in frankrijk en zeker belgie wegenbelasting betaald…
de 2.2 hdi is in belgie terug gebracht naar 163 pk omdat je dan in een gunstiger wegenbelasting tarrief valt..
want in eerste instantie kijkt men naar de fiscale pk’s
en dan naar de KW.
dus als je een 2.0 hdi koopt heb je 11 fisc PK maar als je kw hoger wordt doordat je teveel pk’s in dat blok hebt (zie vb 2.2 hdi) dan kom je toch een categorie hoger…
nu weet ik alleen niet of men in frankrijk ook zo te werk gaat..
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik bergrijp er ook niet zoveel van, voor mij is een 2.0HDI meer dan genoeg. Ik heb al eens een stukje met de 1.6HDI gereden en ik vond er niets mis mee. De versnellingsbak was goed gespreid, een 6-bak zou nog iets beter zijn voor de snelweg, maar de motor kwam er vlot voor de dag.
Natuurlijk als je wil gaan vlammen dan merk je al snel dat er veel gewicht moet meegesleept worden. Maar voor mij voldeed de motor prima, in die mate dat ik tegen men vader al gezegd heb dat als ik morgen mijn keuze zou overdoen het zogoed als zeker een 1.6HDi zou worden. (C4P of C5)
Alles hangt af van hoe je wil rijden, maar voor mij was het ruim voldoende.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 139
- C5 V6 Exclusive Automaat
Eemspoort schreef:BMW had geen 6 cilinder “nodig” om meer kracht te genereren.
BMW = 6 cilinder. Dus ook de diesel.
De 4 cilinder diesels zijn ontwikkeld voor de 3-serie, zodat deze bereikbaar werd voor minder gefortuneerd publiek.Groeten, Ed
Neemt niet weg dat die viercilinder diesels die in een auto die in de prijsklasse van de Xantia/406 viel, van een zg. ‘premium’merk als BMW absoluut minderwaardig waren aan de 2.0 HDi. Qua vermogen, qua koppel, qua loopcultuur, qua geluidsniveau. En in 1998 110 pk halen uit een 2 liter diesel was toen een hele prestatie, en een stuk indrukwekkender dan ~140 pk uit een 2,5 liter zescilinder.
Nou ben ik ook beetje bevooroordeeld, ik vind BMW’s soms best hele leuke auto’s maar in mijn ogen wel overgewaardeerd in het licht van de gigantische premium meerprijs die je voor dit soort merken moet betalen.
Net terug van een weekje skiën, zal dus nu ook eens mijn licht over de zaak laten schijnen
De wagen is nog niet aangekocht. Het betreft een leasewagen voor 5 jaar (en ong 250.000km) Met de nieuwe wetgeving ivm co2 taksen etc is een 2.7HDI geen optie (bedrijfspolicy), anders had ik de vraag over het opvoeren van de 2.0HDI ook nooit gesteld. De 2.2HDI geniet ook mijn voorkeur, maar ik wil wel een automaat (ik heb last van mijn benen, jammergenoeg niets aan te doen). Als je dan even de optelsom maakt: C5 tourer (quasi full option), 136pk automaat + regelmatig 2 personen extra + quasi altijd een hele hoop papierwerk in de koffer = geen al te snelle wagen. (Hier hoort de discussie niet over te gaan, ik rijd nu met een C5 3.0 V6 ph2 aut en daarvoor met een XM 3.0 V6 man. dus dan is de overstap vrij groot te noemen.)
De nieuwe vermogens zien er goed uit, maar ik moet (uit het hoofd) mijn nieuwe wagen tegen april hebben, dus dat zal helaas ook geen oplossing leveren vrees ik.
(ik schrijf in de “ik”-vorm, maar eigenlijk betreft het een wagen die mijn vader binnenkort moet aankopen)
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jammer genoeg is de 2.2 HDI,niet leverbaar met automaat ops:
Je slaat de nagel op de kop
Dat is voor de C6 wel het geval, maar ik vrees dat die combinatie niet snel naar de C5 zal komen (of althans niet snel genoeg).
Om de discussie nog maar even boven te halen, niemand heeft dus ervaring met het opvoeren van de 2.0HDI?
mvg,
Willem
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik niet, maar er was hier iemand die wel ervaring had met zijn C4GP.
Ronald….... ofzo dacht ik.(sorry ik ben niet goed met namen onthouden)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Bedankt voor de tip.
Ik zal eens op het C4 forum rondkijken!
Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik neem aan dat je met dergelijke sites bekend bent? Ik zie dat het een C5-2 is, maar ‘t is toch dezelfde motor. Al die chiptuners komen op ongeveer hetzelfde uit 170pk/405nm ofzo. Misschien dat je nog iets meer kan krijgen als je hem chiptuned op de rollerbank, maar het zal niet veel schelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Bedankt voor de info! Waar heb jij deze vandaan? (louter ter interesse)
Rollerbanken hoeft niet, met ong 30 pk erbij zou het ook al wat moeten schelen;)
Oh geniaal, ik ben vergeten de link te plakken.
http://www.ziptuning.nl/pl/chiptuning/Citroen-C5-2.0-HDI-138pk.html#header
Zo… er zijn nog wel meer bedrijven die het doen. En al die mensen die het nodig vinden om hun mening over of je het wel of niet moet doen op te dringen, lekker links laten liggen. Je moet het zelf weten. Ik vind zelf altijd dat alles harder moet….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Bedankt voor de link!
Ik wist trouwens niet dat je Pools sprak? ?
Ik heb de voorafgaande discussie eens glimlachend doorgelezen, grappig toch wat zo’n vraag allemaal teweeg kan brengen
(Ik lees trouwens met veel belangstelling je CX draadje! Het gaat een bommetje worden!)
pk’s zijn internationaal
Ik zie dat je van gent komt…
Deze is ook niet zover voor je en best betaalbaar + goede service.
Persoonlijk goede ervaringen mee ...
http://www.dmtuning.com/TYPEPAGE.html
Op Het “Citroen” icoontje drukken.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......