N.a.v. een discussie tussen Daandus en mij….zei de eerste dat er heel wat ondoordachtheden aan een BX zitten ....dus waar de constructeurs toendertijd OF een Maandagmorgen-idee hadden en dat bij de Citroenleiding er door drukten….danwel niet goed naar de GSA, DS en CX rijders hadden geluisterd…eind jaren 70 en 80’er jaren.
Ik durf die uitdaging met Daan en alle andere forummers wel aan ....door de stelling dat de BX juist een aantal DOORdachtheden (slimme ideeen) heeft, die je bij latere modellen…zoals de Xantia en/of ZX en Xsara juist node mist.
Ik noem maar wat voorbeelden :
2 dashbordkastjes (lekker ruim ook nog)
Schakelaars van de 2 of 4 electrische ramen makkelijk bedienbaar, zeker t.o.v. die van de Xantia.
Asbak lekker hoog en dichtbij de bestuurder :48
(bij de Xantia tip je de as meestal op de vloer. )
Sigarettenaansteker-plug ook op prima plaats….en niet zoals bij de Xantia, dat je een adapter erin steekt en je de asbak niet meer kwijt kunt.
Cassette of CD klepje onder handbereik van de chauffeur….andere (latere) Citroen-modellen hebben niet eens een CD klepje.
NADELEN :
Die ene Ruitenwisser !
En dat was het wel zo’n beetje.
VOEG ZELF andere punten toe….............
Let wel…deze draad is NIET bedoeld om de rij-eigenschappen te gaan vergelijken, maar puur om boven genoemde punten.

Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
ik vind die asbak anders veels te klein.
electrische ramen heb ik helemaal niet.
who cares for 2 dashboard kastjes? kunnen ze beter 1 grote maken m.i.
ik vind die ene ruitenwisser juist het grote pluspunt van een bx !
ander plus punt is dat ze zo lekker op lpg lopen
De plek van de radio vind ik echt een idioot idee… maar goed, vroeger waren er nog geen radio’s met losse frontjes natuurlijk. De asbak mag van mij helemaal achterwege blijven, over m’n lijk dat er iemand rookt in mijn auto!
Het feit dat een bx 2 (ruime) dashboardkastjes heeft, is natuurlijk ideaal. maar de huidige auto’s hebben tegenwoordig op die plek een airbag zitten. als een bx een airbag had gehad, dan had je ook niet meer die ruimte gehad.
Daarom is dus dat haast niet meer te vergelijken met een huidige auto.
Van de Xantia met die Spoiler rechts naast het dashboard, dat is natuurlijk wat minder slim. dat is niet doordacht
Verder heb ik nog niet echt veel ondooordachtheden ontdekt
maar op elke auto is wel wat aan te merken natuurlijk

Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
oh ja wat ik ook heel erg dom vind is dat de ramen niet helemaal naar beneden kunnen waardoor ja altijd met je arm op een dun richeltje glas hangt als het warm is.
Harm schreef:De plek van de radio vind ik echt een idioot idee…
Helemaal mee eens. Hij zit VEEL te laag. Het is onmogelijk om aan de knoppies te komen zonder als een bezetene naar beneden te gaan hangen.
erik wijngaarden schreef:oh ja wat ik ook heel erg dom vind is dat de ramen niet helemaal naar beneden kunnen waardoor ja altijd met je arm op een dun richeltje glas hangt als het warm is.
ehhh… die van mij gaan anders helemaal het portier in (de voorramen althans).
erik wijngaarden schreef:ik vind die asbak anders veels te klein.
electrische ramen heb ik helemaal niet.
who cares for 2 dashboard kastjes? kunnen ze beter 1 grote maken m.i.
ik vind die ene ruitenwisser juist het grote pluspunt van een bx !ander plus punt is dat ze zo lekker op lpg lopen
V.w.b. dat laatste….de eerste rooie kaart voor jou !
De ondernemingsraad der Mod’s roep ik bij deze op voor een extra ingelaste spoedvergadering.
Zonder dollen…..die 2 dashbordkastjes daar is WEL goed over nagedacht….de bovenste voor *troepjes* zoals reservelampen e.d. en de onderste kast voor kaarten….en is zelfs in 2 delen !

Totaal aantal Berichten: 644
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Onhandig:
- Radio zit te ver naar onderen
- Bediening van de electrische achterruiten zit op een onmogelijke plek (tussen de voorstoelen), zeker als je ook nog een middenarmsteun hebt. Beter is bedieningsknoppen op de achterdeuren en voor op het dashboard.
- Bediening van de mistlampen zit te ver voor in (naast de spiegelbediening). De schakelaar van de achtermistlampen en de voor mistlampen zouden eigenlijk omgedraaid moeten zitten.
- Dashboard kasten zijn idd handig. (de oudere simpele versie hadden dat trouwens niet. Die hebben een kast en een groot vak) In een duurdere versie heb je nog meer opberg ruimte door de vele deurvakken en zakken achterop de voorstoelen.
Handig:
- Een ruitewisser, met sproeiinstallatie ingebouwd en niet van die gekke dingen op de motorkap.
- Hydraulische vering, helaas geen bediening bij de achterklep (zit wel in een C5 bram!)
- Lichtschakelaar aan het stuur, een Opel / VW hebben die knop op het dashboard.
- Muntenvakje (heeft bijna geen een auto)
... kan ff nog niet meer bedenken, maar dat komt nog wel.
Tsja….dat muntenvakje, hmm ?
Daar bouw ik (als ik nog wat langer met de BX blijf rijden) eerdaags nog een asbak in.
Ik wacht op Daandus !
(P.S.
de electr. bediende ramen gaan anders wel helemaal naar beneden hoor, ik kan me niet herinneren wat de draairamen deden, dat is al weer een aantal jaren geleden)
Het muntenbakje. Toen ik mijn vorige BX kocht vond ik ruim 2 gulden aan klein geld verstopt toen ik de bakjes er uithaalde om het dash schoon te maken!
Verder heb ik helemaal geen klachten over de BIX
muntenbakjes zijn cool! Ik heb er altijd een paar euro in zitten… handig als je gaat parkeren en je denkt geen kleingeld te hebben
De stoelen zouden standaard wel iets verder naar achter mogen kunnen. Zelf pas ik prima, maar grotere mensen niet zo…
De klepjes in de kofferbak zouden standaard geweest moeten zijn, zonder die dingen kun je niks met de opbergvakken daar.
haha, owkee, nu MOET ik natuurlijk mijn mening gaan geven. (Bram, k voel me vereerd;-)
allereerst voordat ik t vergeet, beetje offtopic, die beugel in t dashboard van de xantia is superhandig op vakantie! je kunt er buideltastjes aanhangen en kaarten achter steken! ook paspoorten enzo! Die xantia-asbak met sigarettenaansteker is natuurlijk een drama…...
maar goed, de BX… Wie verzint t nou om de ruitensproeiertank voor achter evengroot te maken als voor de voorsproeier…..... en m’n achtersproeier piest ook maar amper!
De plek van de radio is een DRAMA… Echt niet veilig! ik heb een afstandsbediening op mn tunnelconsole geplakt
De 2 raambedieningen voor achter vind ik wel fijn; je kunt je achterramen tegelijk bedienen…
De sproeiers in de ruitenwissers vind ik echt een superuitvinding!werkt perfect!
maar een DRAMA: die K*T-vuldop bij de diesels!!!!!!!!!!! als je er een beetje bijgegoten hebt, kun je NIET meer peilen!!!!! drama.
Het leeslampje in t dak wordt gloeiend heet als je em vergeet uit te zetten (bij mij niet meer, lang leve LEDjesssssssss)
Verder heb ik er weinig op aan te merken; tja, t dashboard zit op zn jan-boeren-fluitjes vast enzo, maar goed, dat kun je feitelijk van heel de auto zeggen hehe
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
hm inderdaad, de olievuldop!
De dop zit altijd ontzettend klem, en klemt dan in een buis die niet vastzit maar op wat rubber slangen rust… kun je dus geen kracht op zetten.
Ik moet nu met m’n arm door het inlaatspruitstuk door (heet!) de buis vastpakken en de dop loswrikken…
Haha die olievuldop is inderdaad niet zo handig, ook niet op een 1600… Als je al met grof geweld de dop er af hebt, blijkt weer dat het geheel van het injectiehuis afgeknapt is, of dat er weer slangen vanaf liggen…
Oplossing: O-ring uit de dop hallen de dop klemt van zichzelf al, en bij ons lekt hij geen olie.. En je krijgt hem er nou met gemak af! (zelfde bij de GSA…)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wat ik ook een nadeel vind, is het zekeringen bakje…. Die ALTIJD onder het rijden losklikt en dan onder de koppeling ligt… Moeders overstuur, auto aan de kant, op de kop in de auto, kastje terugfrommelen en vastschroeven met een schoef die met de kleinste beweging weer lossschiet…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
bij mij blijft ie wel aardig hangen,k vergeet em alleen terug omhoog te doen. Dan trap je de koppeling in, en ja hoorrrrr
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?