Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Re: De SM van Sans-pareil
sans-pareil schreef:Uiteraard zijn er plannen… net zoals de CX kan ik hem natuurlijk niet standaard laten, zo zit ik niet in elkaar. Het gaat een injectie worden, op met een VEMS als motormanagement systeem, inclusief voor de ontsteking. Eigenlijk wil ik de VEMS dan ook benutten om hem goed op LPG te zetten, hij is immer wegenbelastingvrij wat mijn CX nooit gaat worden.
Ik kan niet wachten, tot ik de bevindingen hier ga lezen .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Harry Limmen bood voor het aanbouwen van een 6e versnelling ook een alternatief n.l. het veranderen van de overbrengingsverhoudingen.
kan ook nagenoeg hetzelfde mee gerealiseerd worden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar ben ik het niet mee eens. Het enige wat je doet is de stappen groter maken. Het mooie van de 6 bak is dat je de zeer goed gespatieerde bak van een sm een échte overdrive geeft.
Ik heb met een van een gemodificeerde bak voorziene sm kunnen rijden en vond het helemaal niet fijn. De één wordt veel te lang, de twee ook.
Daarnaast heb ik met een 240 pk Regembeau SM met 6 bak kunnen rijden en dat was super. Bij 200 km/h zet je em in 6 en loopt ie door tot dik 260 km/h. Heuveltje op? Terug naar 5.
Met de bak met C35 overbrenging zoals door meneer Martens gemaakt, is de 5 zo lang dat je de eerste de beste serieuse heuvel terug naar 4 moet…. die dan weer nét te kort is…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dit vast al eens gelezen mbt de 6 versnellingsbak
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op het forum van de Franse SM-club is P. Biehl uit de doeken aan het doen hoe hij een 6-bak aan het maken is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Succes met de APK en veel plezier met (van) de SM.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
@paso: dat lukt vast wel
Ach, hoe het moet is nou ook weer niet zo’n groot geheim. Het is alleen even klooien. maar goed, ik ben nog lang niet zover dat dat de eerstvolgende modificatie is. Ik ben het wel met Waterman eens dat een zes bak een stuk wenselijker dan een langere bak met vijf versnellingen. Dat is wellicht leuk als ik ook 2 turbo’s heb en merak koppen waarmee het koppel een stuk lager komt te liggen. Dan een zes bak met C35 overbrenging misschien, maar ik heb me nog totaal niet verdiept in de km/h per 1000rpm van de huidige bak.
Ik trof net wat van de VEMS crew op het IRC kanaal, en een van de ontwikkelaars heeft even getest, oddfire gaat lukken . Op zich is krukas toch de wenselijkste trigger, alleen ik moet eens met dat in het achterhoofd de ruimte tussen de achterkant van de motor en het schutbord bekijken. Mijn gevoel zegt dat het daar niet past en dat we dus weer aan nokkenas triggering vast zitten. Voor de CX heb ik al wel een mooie krukas trigger oplossing bedacht, voor het volgende draaiende spul.
De belangrijke hindernissen voor de ontsteking dus ook uit de weg. Nu even onderdeeltjes gaan verzamelen en even de normale onderhoudsdingetjes doen, die moeten eigenlijk eerst. En voordat ik ga ombouwen moet het nieuwe draaiende spul voor de CX klaar zijn om in te gaan bouwen.
Als ik dat zo zie heb ik weer genoeg bedacht om me bezig te houden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem is dat een sm blok geen krukas-pouly of uitgang aan de achterkant van het blok heeft. Op het ene einde van de krukas zit het vliegwiel, aan de andere kant zit in het distributiedeksel de oliepomp die met het berucht asje vanaf de krukas aangedreven word. Een triggerwiel aan de achterkant gaat dus niet lukken….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, voor de CX ga ik in de volgende incarnatie dus ook door de distributiedeksel heen triggeren… kunnen we daar nou echt niks op verzinnen voor de SM?
We kunnen altijd custom vliegwielen doen natuurlijk, met een gat in de bell housing, maar liever aan de andere kant… maar ik heb nog niet die kant van de SM motor bekeken met dit probleem in gedachten… die oliepomp maakt het wel gecompliceerder.
Om zich is nokkenas triggeren niet erg voor de standaard opstelling, het wordt eigenlijk pas belangrijk bij een biturbo fase…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het idee van een aangepast vliegwiel lijkt mij prima en simpeler dan het creeren van een extra schijf aan de achterkant.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Succes…..
Ik hoor het allemaal wel.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Blijft die wel de originele kleur of wordt die ook nog zwart na een tijdje?
citroen23 schreef:sans-pareil schreef:Oh wacht, heel misschien kan Bleu Delta ook nog. Toch maar eens op zoek gaan naar het plaatje…
Ik zie hier dat zwart en wit als enige kleuren door alle bouwjaren geleverd zijn…
Maar een zwarte SM is toch wel erg zeldzaam!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vind de huidige kleur heel mooi, dus ik denk niet dat daar verandering in komt.
Bij een CX is zwart het beste, bij een SM weet ik ‘t nog niet, maar een goeie blauw doet het in ieder geval goed.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Blauw is zeker mooi op een SM, ik ben benieuwd welke het precies is.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is er een alternatieve zesbak die ‘drop-in’ te combineren is met de SM V6 of moet er dan een originele SM-bak van een nieuw tandwielenstelsel voorzien?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!