Hallo,
Voor het vervangen van de koppelingsplaten (AX 1.1i 1995) loop ik tegen het probleem aan van het loskoppelen van de 3 stangen van versnellingsbakbediening. De onderste stang kon ik losmaken door eerst het een rubber te verwijderen waarna de stang ervan af kon worden geschoven; de middelste- en bovenste stang zitten op een kogel gemonteerd en met een beetje kracht schoot de middelste stang los van de kogel. Met de bovenste stang lukt dit niet dwz. de stang komt niet zomaar los van de kogel.
Vraag1: moet ik gewoon meer kracht uitoefenen of doe ik dit helemaal verkeerd.
Voor het uiteindelijk losmaken van de versnellingsbak van de motor, heb ik tot nu toe 3 inbusbouten gevonden en mogelijk een vierde die van de andere kant zit en tevens de uitlaat bevestigt.
Vraag2: Zijn dit alle bevestigingsbouten?
Jullie advies wordt zoals gebruikelijk sterk gewaardeerd.
Gewoon wat kruipolie in die kogel spuiten en wat meer kracht uitoefenen.
De moeilijkste bout zit onderaan de starter en houd gelijk de uitlaat vast.
Koop een inbus dop maat 8, gebruik het verengstuk van ca. 10 cm op de ratel en zorg dat de inbus dop ver genoeg in de boutkop zit want die staat heel vast.
danzijn er bovenaan de starter nog 2 bouten en vooraan de bak ook nog 2 (die zijn zeskant geloof ik)
Dus 5 in totaal.
De steekassen moeten ook nog uit het bak (omdat het simpeler is het bak te verwijderen dan de motor) dus zrg voor nieuwe o-ringen en de juiste bakolie.
Vervang zeker het druklager mee.
Succes!
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Die schakelstangentjes pak gewoon 2 steeksleutels en dan wip je ze er zo af. Ga je alleen het druklager vervangen? Vervang gewoon de hele koppeling is niet zo heel erg duur en het is meteen goed. Dalijk moet je weer alles loshalen. En gebruik inderdaad nieuwe bak keerringen en bakolie. Haal de goede bakolie bij de dealer (2liter).
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Rooney schreef:Haal de goede bakolie bij de dealer (2liter).
De Peugeot verkoopt de juiste olie (75W80) in een fles van 2L voor c.a. €15.
Beste allemaal,
Bedankt voor de adviezen want sinds afgelopen woensdag schakelt de AX weer als nieuw; een wereld van verschil.
Nog even een paar ervaringen uitwisselen:
1. Inderdaad, zoals Paso schreef, de moeilijkste bout is die waarmee tevens de uitlaat vastzit; goed gereedschap is hier meer dan het halve werk.
2, Nadat alle bouten tussen motor en koppelingshuis waren verwijderd bleek de versnellingsbak niet te willen loslaten. Dit was als gevolg van de onderste centreerring die niet zomaar wilde loslaten.
3. Bij het demonteren had ik de motor opgehangen aan een simpele takel zodat ik kon wrikken en trekken. Bij het monteren heb ik de motor ondersteund en de takel gebruikt om de bak op de juiste hoogte te krijgen.
4. Ik beschikte niet over een centreerpen voor het positioneren van de platen tijdens montage koppeling op vliegwiel. Een stuk grijs electiciteits-buis heb ik met hetelucht week gemaakt en kon deze in de as van de platen drukken en laten afkoelen, daarna ging centreren makkelijk. Op de platen was aangegeven welke kant naar de versnellingsbak wijst.
5. Het demonteren was voor mij totaal nieuw en nam ongeveer 10 uur in beslag, het monteren ging in minder dan 4 uur.
5. Ik heb een complete set (LUK) gekocht via Brezan. Later las ik dat dit misschien niet het beste is maar met 145000 op de teller en 14 jaar oud zal het niet deze koppeling zijn die er het eerst mee stopt.
Nogmaals bedankt voor de adviezen.
jfkusters schreef:4. Ik beschikte niet over een centreerpen voor het positioneren van de platen tijdens montage koppeling op vliegwiel. Een stuk grijs electiciteits-buis heb ik met hetelucht week gemaakt en kon deze in de as van de platen drukken en laten afkoelen, daarna ging centreren makkelijk.
Zo een centreerpen is handig, maar het kan ook anders
Draai de boutjes van de drukgroep handvast, zodanig dat de plaat net klemt, nu kun je de plaat met je vingers rondom gelijk zetten met de drukring van de drukgroep.
Zo moeilijk is het allemaal niet maar je moet eraan beginnen, achteraf heb je toch een hoop uitgespaard door het zelf te doen.
Fijn dat het gelukt is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017