Zweverds,
Vroeg of laat komen ze er toch achter dat de DS de mooist ontworpen voiture ooit is, zie http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2009/02/designers_citroen_ds_de_mooist.html#more
Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….
Nog een linkje met wat complimenten…
DS; "Objet de Culte"
p.s. in het zwart is “ze” echt mooi….......................
DS; "Objet de Culte"
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ze hebben gelijk!!
...Maar het uitzicht over een E-type motorkap, vanachter het stuur, is ook wel pure porneau…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Ze hebben gelijk!!
...Maar het uitzicht over een E-type motorkap, vanachter het stuur, is ook wel pure porneau…
Derk
Ik ben zowel Citrofiel als een Jaguarman en heb ze ook beide. En als je daar wat dieper op ingaat zijn de E-type en de DS wel aan elkaar gewaagd, maar dermate verschillend dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken. De E-type kostte toen hij werd geintroduceerd een derde van een Ferrari, maar bood in feite veel meer. De Ferrari had een mooie twaalf cylinder, maar dat was het dan ook wel, De E-type had ook een prachtige motor, een sublieme wielophanging, was luxer en comfortabeler.
De DS staat wat mij betreft op zeer eenzame hoogte en zal nooit meer worden ge-evenaard. Een auto die er uitzag als een ruimteschip tussen de Ford Anglia’s en de Opel Recordjes. Het dashboard van de eerste DS was nog futuristischer dan de latere versies en de wielophanging en vering zijn schokkend, niet minder dan geniaal en tegelijkertijd zo eenvoudig dat je alleen maar diep respect kan hebben voor de ontwerpers.
De vormgeving van vooral de vroege DS, met de extra tepelschijnwerpers vind ik de mooiste auto ooit en het rijden met zo’n voiture is een ervaring die je tenminste een keer in je leven moet hebben gehad. En anno 2009 is de DS nog altijd een verschijning die je nakijkt als hij langszweeft. Dat was één keer en dat komt geen tweede keer. Nooit meer zal er een auto op een beurs staan die zoveel verpletterende indruk zal maken als de DS in de jaren 50 heeft gemaakt, daar kunnen zelfs de XK 120 en de E-type een puntje aan zuigen.
Niettemin is een E-type met de motorkap open een stuk mooier om naar te kijken dan een DS met de kap open en dat is dan weer typisch frans. Alles wat onder de kap zit zie je niet en moet alleen funtioneel zijn, hoe het er uitziet boeit minder. En de engelsman ziet graag een mooie motor met glimmende carbs, spruitstukken en klepdeksels en dat heeft ook zijn charme.
Jammer dat Citroen nooit een V6 in de DS hebben gehangen. Het heeft me verbaasd dat de DS niet de auto van de vorige eeuw is geworden want voor mij is de DS het meest indrukwekkende ontwerp van de autoindustrie ooit.
Han S schreef:Het heeft me verbaasd dat de DS niet de auto van de vorige eeuw is geworden want voor mij is de DS het meest indrukwekkende ontwerp van de autoindustrie ooit.
Auto van de eeuw is bedacht door de amerikanen dus werd het natuurlijk een T-ford als het door engeland was bedacht een mini enz….....
Amerikanen hebben er ook veel aandacht aan besteed. uit gegevens blijkt ook dat de bijna de helft van de journalisten/jury een amerkaans paspoort heeft dus…....... . Is, in mijn ogen, daarom in europese kranten dan ook niet zoveel aandacht aanbesteed.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.