2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
(On)zinnig- of (on)doordachtheden van de BX ! ?
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 21 juni 2005 10:02 PM
  [ # 16 ]
Harm schreef:

De plek van de radio vind ik echt een idioot idee… maar goed, vroeger waren er nog geen radio’s met losse frontjes natuurlijk. De asbak mag van mij helemaal achterwege blijven, over m’n lijk dat er iemand rookt in mijn auto!

Was ook het eerste wat mij te binnen schoot.
en dat alles uit rammel-gegarandeerd-plastic is opgetrokken.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Koen_BXturboD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 25-02-2005

Gepost: 22 juni 2005 01:12 AM
  [ # 17 ]

1. De deurvangers zijn rotslecht bij een BX, zo goedkoop. De gaatjes slijten altijd uit en kraken. Dit is bij een ZX veel beter.

2; De ophanging vooraan vangt putten in de weg slecht op.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 22 juni 2005 01:49 AM
  [ # 18 ]
Koen_BXturboD schreef:

2; De ophanging vooraan vangt putten in de weg slecht op.

Dat geldt voor elke hydropneumaat met McPherson veerpoten (BX/XM/Xant)

BX:

Nadelen:
- radio plaatsing is een ramp, zeker in de S2/3.
- mistlampen voor: geen verklikkerlicht op instrumentenpaneel
- standaard geen enkele temperatuurindicatie (koelwater of olie)
- standaard geen recirculatiestand van ventilatie, alleen met airco. Dat is niet handig als ik achter een stinkende TurboD sta Wink
- ventilatie zelf is niet overmatig qua capaciteit en instelbaarheid.
- enkele ruitenwisser voor is een crime: Ik snap ook de lol niet van de ‘petjes’ om op een CRX of Golf een enkele ruitenwisser te zetten.
- elektrische raambediening voor achterpassagiers is door die achterpassagiers niet te bedienen zonder uit de bank te komen.
- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…
- afwerking niet super (bumpers die op 6:30 uur hangen / plaatwerk type bordkarton IMHO)
- De trillende snelheidsmeter was echt standaard: dus ontwerpfout
- hoofdruimte achter hield niet over boven 1.85m.
- En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat..

Voordelen:
- bedieningsknoppen stoel vooraan de zitting ( geen vingers bekneld met de middenpilaar) (helaas niet gekopieerd op opvolgers, tenzij elektrische stoelbediening)
- ruitensproeier op ruitenwisser (gelukkig wel op de opvolgers)
- ruimte-efficiënt ontwerp (ongeevenaard) / licht gewicht
- ruitensproeierreservoir om de wereld mee rond te rijden zonder bijvullen (gelukkig ook op de Xant, ZX en XM weet ik niet)
- sportstoelen (Type GTI) beschikbaar door bijna heel het gamma als optie (TRx / TZx) of standaard (latere TZx) en in actiemodellen (Palmares / Progress / Biarritz / etc.)  (helaas niet of nauwelijks bij de opvolgers)

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 22 juni 2005 02:00 AM
  [ # 19 ]
rb schreef:
Koen_BXturboD schreef:

- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…


de hoofdsteunen,die was ik vergeten! Da’s natuurlijk gewoon echt schunnig.

Maar goed, de mijne zijn inmiddels verlengd, en da’s toch wel een hele verbetering.  (is een draadje over)

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juni 2005 02:12 AM
  [ # 20 ]

Ik wil ook nog even het display noemen in de luxere modellen….waar je aan kunt zien of er een deur, achterklep of motorkap open staat. Cool

Maar die had volgens mij de GSA ook al.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 22 juni 2005 02:18 AM
  [ # 21 ]

In een BX met airco heb je een dubbele ventilator, dus dan is de capaciteit wel voldoende.

Nog een plus punt is de bediening van de verwarming. Die ziet er fatsoenlijk uit, beter als die schuifjes in die japanners. In een xantia zitten ook schuifjes, maar die zien er iets beter uit. Draaiknoppen of gewoon digitaal vindt ik het beste.

Nadeel: de knop op de afstandbediening voor de cv is niet altijd even handig, en een hf afstandbediening zou beter zijn als een ir, maar dat heeft misschien met de tijdlijn / techniek te maken.

* En ja, ik ben wel tevreden over mijn BX want ik heb mijn tweede al!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juni 2005 02:23 AM
  [ # 22 ]

Ik heb de titel van dit draadje even aangepast. (on) Wink

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 22 juni 2005 02:41 AM
  [ # 23 ]

Tja… Confused  een hoop zaken zijn al genoemd,zoals plaats van de radio en de kleine asbak. Maar ik heb nog niemand gehoord over de hoedenplank! Als ik me aan iets erger bij een BX (en ik heb er verschillende gehad met altijd datzelfde probleem) is het wel die verrotte ophanging van de hoedenplank. Plastic zut,breekt af,tentstokje dat in palletjes moet vallen….aaaarrrrggghhh Evil or Very Mad Bij mij was die tentstok er al niet meer toen ik mijn huidige GTi kocht,en tis altijd spannend of de plank blijft liggen of niet. Echt goedkoop gemaakt dat ding! Fatsoenlijk een paar speakers inbouwen is er niet bij,want dan blijft ie helemaal niet meer liggen. Nu we toch bezig zijn… de verlichting in de kofferklep…sjonge wat een priegel lampje zit daar. Ook weer gemaakt van goedkoop kermisplastic. En hebben jullie wel eens een BX gezien met werkend klokje? Citroën rijden is een vreemd soort masochisme hoor Wink Want toch geniet ik van elke meter die ik rij in mijn zwevende BiX.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 juni 2005 03:01 AM
  [ # 24 ]

En hebben jullie wel eens een BX gezien met werkend klokje

alle klokjes werken bij mijn Bx Cool

de verlichting in de kofferklep

tja de verlichting daar is makkelijk wat aan te doen (ff een ander lampje erin voor meer licht, witter, werkt wel) maja het plastic Laughing

+ punten Bx

Drempels? Remmen ? niet nodig Cool
oow bocht! Remmen ? niet nodgi Cool  (bespaart de remschijf en is zuiniger)
goedkoop in aanschaf aangezien alleen liefhebbers hem mooi vinden Laughing
stuur ligt ten opzichte van andere auto`s (zonder stuurbekrachting)
Remt super
heerlijke stoelen (zegt echt iedereen) of nou Gti of simpele 1.4 stoelen zijn
verschillede hoogte standen (ff onder de auto kijken op de hoogste stand)


- punten Bx

uuh Stel dat ik zou roken (niet dat er gerookt word in me BX) maar dan zou ik zeggen wat citroen zelf al heeft verbeterd de As-strooier in de type 2 en de geld strooier.
hoeveel Bx`en zijn niet lekvrij?
de deauville en Trs velgen verweren zo snel Crying or Very sad
niet standaard een midden arm steun voor Cool

meer kan ik niet bedenken

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juni 2005 03:26 AM
  [ # 25 ]
DaanDus schreef:
rb schreef:
Koen_BXturboD schreef:

- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…


de hoofdsteunen,die was ik vergeten! Da’s natuurlijk gewoon echt schunnig.

Maar goed, de mijne zijn inmiddels verlengd, en da’s toch wel een hele verbetering.  (is een draadje over)

Meestal zijn de stoplipjes afgebroken; als je die nog wel hebt is er niet veel mis mee hoor.

Een BX is een behoorlijk doordachte auto. Helemaal afgestemd op gebruiksgemak. En wat een bergruimte in het interieur, in verhouding met moderne auto’s helemaal uniek. Natuurlijk zijn er wel wat steken gevallen bij de uitvoering ervan.  Maar het ontwerp is toch best wel krachtig en flink doordacht, eigenlijk. Daar kom je ook achter als je zo eens wat BX-en sloopt, varierend van erg oude tot latere exemplaren (type 2 en 3). 

Het is soms verbijsterend hoe van ieder (interieur/carosserie) onderdeel maar 1 basisvorm blijkt te bestaan en hoe de rest er optioneel aan toegevoegd kan worden. Alles, tot in het kleinste gaatje, is voorbereid. Of je nou wel of geen CV of elek ramen hebt, het hout in de de deurpanelen is exact gelijk. Etc. etc. etc.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juni 2005 03:56 AM
  [ # 26 ]
karel schreef:

Een BX is een behoorlijk doordachte auto. Helemaal afgestemd op gebruiksgemak. En wat een bergruimte in het interieur, in verhouding met moderne auto’s helemaal uniek. Natuurlijk zijn er wel wat steken gevallen bij de uitvoering ervan.  Maar het ontwerp is toch best wel krachtig en flink doordacht, eigenlijk. Daar kom je ook achter als je zo eens wat BX-en sloopt, varierend van erg oude tot latere exemplaren (type 2 en 3). 

Het is soms verbijsterend hoe van ieder (interieur/carosserie) onderdeel maar 1 basisvorm blijkt te bestaan en hoe de rest er optioneel aan toegevoegd kan worden. Alles, tot in het kleinste gaatje, is voorbereid. Of je nou wel of geen CV of elek ramen hebt, het hout in de de deurpanelen is exact gelijk. Etc. etc. etc.

Kijk…..ik kan weer rustig gaan slapen Smile
Helemaal mee eens met Karel. Wink

Komt bij mij (alweer) de vraag naar boven….WAAROM ze bij Citroen niet goed luisterenden naar de kopers (rijders) in de periode dat ze zowel de ZX als de Xantia ontwierpen. Confused

Doordachte zaken als meer hierboven genoemd, vind je vrijwel NIET meer terug in de opvolgers van de BX (en eigenlijk IS er helemaal geen echte Opvolger !)...de ZX en de Xantia…..wat later nog de Xsara.

Ik heb de laatste 2 jaren met zowel de Xantia (D & TD) als de ZX (D) ettelijke duizenden kms gereden…..en dan ga je natuurlijk al snel e.e.a. met elkaar vergelijken.

Oke….ik geef grif toe dat een BX op leeftijd MEER rammelt en kraakt dan een al even oude ZX of Xantia….minder windgeruis, maar daar wilde ik het nu niet over hebben. Wink

Mij interesseert vooral datgene wat er aan (soms ludieke) ideeen zijn opgedaan met \ bij de BX, die duidelijk WEL de opvolger was van de GS(a).....zoals type-1 nog het *oog* meekreeg van de GSA v.w.b. de snelheidsmeter….en waarom die weer verdwenen zijn Exclamation

Op het Xantiaforum heb ik een tijd geleden al eens die discussie aangezwengeld…..waarom men bij Citroen niet een auto kon ontwerpen met de voordelen van de BX…..met een gewicht van rond de 1000 kg (interessant qua WB en verbruik)....uiteraard HP-vering, minder windgeruis, 2 RW’s…enz….die zaken die WEL op de Xantia van toepassing zijn, maar die is EN een stuk groter EN DUS zwaarder….dus volgens mijn boerenverstand was het dan best mogelijk geweest om bijvoorbeeld de ZX van HP-vering te voorzien en toch onder de 1100 kg te blijven.

Had dan in de ZX wat fraaie zaken uit de BX overgeheveld….en KLAAR !! Crying or Very sad

Maar NEE…..dat gebeurde niet en dus vraag ik mij al enkele jaren af, wat die Constructeurs van Citroen (PSA) heeft bezield ! Evil or Very Mad

Zonder rot te doen hoor…..maar de C2, C3 en C4 ...wil en KAN ik niet vergelijken met de GSA, BX, ZX en Xantia.
Om over de C5 nog maar te zwijgen. Surprisedops:  Neutral

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 22 juni 2005 04:04 AM
  [ # 27 ]

De ontwerpers hadden wat mij betreft ook wel rekening mogen houden met de langere mens zoals ik.
Niet alleen zit ik klem met mijn been als de pook in zijn ‘1’ staat. De hoofdsteun reikt tot de bovenkant van mijn nek en ik kan alleen bij goed weer roken. De asbak zit irritant tegen mijn been en is dan maar half open dus ik kan alleen roken als ik het raam open heb…
Verder vind ik de korte versnellingen zeeeer irritant, draagt ook bij aan het goede verbruik (ik heb inmiddels 1:9,6 weten te halen, hulde!!!)
De radioplaats is echt onmogelijk. Gelukkig heb ik er een afstandsbediening bij maar anders kan ik hem niet fatsoenlijk bedienen.
Waar ik wel van gecharmeerd ben is het grote aanbod van vakjes, bakjes e.d. ik heb namelijk nogal veel zooi in m’n auto.
Oh en het cassettebandjesvakje is erg handig. niemand weet het te vinden dus daar pleur ik mijn gps ontvanger van de navi in, mocht er onverhoopt iemand inbreken ben ik dat dure ding tenminste niet kwijt…

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 22 juni 2005 09:34 AM
  [ # 28 ]
Bram schreef:

Mij interesseert vooral datgene wat er aan (soms ludieke) ideeen zijn opgedaan met \ bij de BX, die duidelijk WEL de opvolger was van de GS(a).....zoals type-1 nog het *oog* meekreeg van de GSA v.w.b. de snelheidsmeter….en waarom die weer verdwenen zijn Exclamation

Op het Xantiaforum heb ik een tijd geleden al eens die discussie aangezwengeld…..waarom men bij Citroen niet een auto kon ontwerpen met de voordelen van de BX…..met een gewicht van rond de 1000 kg (interessant qua WB en verbruik)....uiteraard HP-vering, minder windgeruis, 2 RW’s…enz….die zaken die WEL op de Xantia van toepassing zijn, maar die is EN een stuk groter EN DUS zwaarder….dus volgens mijn boerenverstand was het dan best mogelijk geweest om bijvoorbeeld de ZX van HP-vering te voorzien en toch onder de 1100 kg te blijven.

Had dan in de ZX wat fraaie zaken uit de BX overgeheveld….en KLAAR !! Crying or Very sad

Maar NEE…..dat gebeurde niet en dus vraag ik mij al enkele jaren af, wat die Constructeurs van Citroen (PSA) heeft bezield ! Evil or Very Mad

Zonder rot te doen hoor…..maar de C2, C3 en C4 ...wil en KAN ik niet vergelijken met de GSA, BX, ZX en Xantia.
Om over de C5 nog maar te zwijgen. Surprisedops:  Neutral

Ik vind die nieuwe modellen wèl weer bijzonder, maar da’s een ander verhaal.
Vergeet niet dat het gewicht niet in alle landen zo’n groot issue is als in Nederland: in België bvb. betalen wij per vermogensschaal. Daarbij komt ook dat elke nieuwe auto zowat verplicht 4 airbags, kreukelzones, ABS, etc. etc. heeft, anders halen ze op de NCAP niet genoeg sterren! Dus je kan je ‘droom’ van een HP-geveerde Citroën rond de 1100 kg wel opbergen, want de C4 weegt heel wat meer en dus gaan ze dat niet inbouwen in een C3 Cool

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 22 juni 2005 10:11 AM
  [ # 29 ]

En toch ben ik het wel met Bram eens… Het moet mogelijk zijn om in deze tijd een HP geveerde Citroën te maken van rond de 1100 kilo.

@TinusTilburg: Ik weet niet hoe lang jij bent,maar ik heb met mijn 1.94 niets te klagen over ruimte achter het stuur. Okay..er kan met goed fatsoen niemand meer achter mij zitten,maar dat is niet mijn probleem Wink

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 22 juni 2005 11:08 AM
  [ # 30 ]

De wonderen zijn de wereld nog niet uit Wink  Menno toch positief over een BX… that will be the day! Cool  Wink

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook