Harm schreef:De plek van de radio vind ik echt een idioot idee… maar goed, vroeger waren er nog geen radio’s met losse frontjes natuurlijk. De asbak mag van mij helemaal achterwege blijven, over m’n lijk dat er iemand rookt in mijn auto!
Was ook het eerste wat mij te binnen schoot.
en dat alles uit rammel-gegarandeerd-plastic is opgetrokken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
1. De deurvangers zijn rotslecht bij een BX, zo goedkoop. De gaatjes slijten altijd uit en kraken. Dit is bij een ZX veel beter.
2; De ophanging vooraan vangt putten in de weg slecht op.
Koen_BXturboD schreef:
2; De ophanging vooraan vangt putten in de weg slecht op.
Dat geldt voor elke hydropneumaat met McPherson veerpoten (BX/XM/Xant)
BX:
Nadelen:
- radio plaatsing is een ramp, zeker in de S2/3.
- mistlampen voor: geen verklikkerlicht op instrumentenpaneel
- standaard geen enkele temperatuurindicatie (koelwater of olie)
- standaard geen recirculatiestand van ventilatie, alleen met airco. Dat is niet handig als ik achter een stinkende TurboD sta
- ventilatie zelf is niet overmatig qua capaciteit en instelbaarheid.
- enkele ruitenwisser voor is een crime: Ik snap ook de lol niet van de ‘petjes’ om op een CRX of Golf een enkele ruitenwisser te zetten.
- elektrische raambediening voor achterpassagiers is door die achterpassagiers niet te bedienen zonder uit de bank te komen.
- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…
- afwerking niet super (bumpers die op 6:30 uur hangen / plaatwerk type bordkarton IMHO)
- De trillende snelheidsmeter was echt standaard: dus ontwerpfout
- hoofdruimte achter hield niet over boven 1.85m.
- En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat..
Voordelen:
- bedieningsknoppen stoel vooraan de zitting ( geen vingers bekneld met de middenpilaar) (helaas niet gekopieerd op opvolgers, tenzij elektrische stoelbediening)
- ruitensproeier op ruitenwisser (gelukkig wel op de opvolgers)
- ruimte-efficiënt ontwerp (ongeevenaard) / licht gewicht
- ruitensproeierreservoir om de wereld mee rond te rijden zonder bijvullen (gelukkig ook op de Xant, ZX en XM weet ik niet)
- sportstoelen (Type GTI) beschikbaar door bijna heel het gamma als optie (TRx / TZx) of standaard (latere TZx) en in actiemodellen (Palmares / Progress / Biarritz / etc.) (helaas niet of nauwelijks bij de opvolgers)
rb schreef:Koen_BXturboD schreef:
- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…
de hoofdsteunen,die was ik vergeten! Da’s natuurlijk gewoon echt schunnig.Maar goed, de mijne zijn inmiddels verlengd, en da’s toch wel een hele verbetering. (is een draadje over)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Ik wil ook nog even het display noemen in de luxere modellen….waar je aan kunt zien of er een deur, achterklep of motorkap open staat.
Maar die had volgens mij de GSA ook al.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
In een BX met airco heb je een dubbele ventilator, dus dan is de capaciteit wel voldoende.
Nog een plus punt is de bediening van de verwarming. Die ziet er fatsoenlijk uit, beter als die schuifjes in die japanners. In een xantia zitten ook schuifjes, maar die zien er iets beter uit. Draaiknoppen of gewoon digitaal vindt ik het beste.
Nadeel: de knop op de afstandbediening voor de cv is niet altijd even handig, en een hf afstandbediening zou beter zijn als een ir, maar dat heeft misschien met de tijdlijn / techniek te maken.
* En ja, ik ben wel tevreden over mijn BX want ik heb mijn tweede al!
Ik heb de titel van dit draadje even aangepast. (on)
Tja… een hoop zaken zijn al genoemd,zoals plaats van de radio en de kleine asbak. Maar ik heb nog niemand gehoord over de hoedenplank! Als ik me aan iets erger bij een BX (en ik heb er verschillende gehad met altijd datzelfde probleem) is het wel die verrotte ophanging van de hoedenplank. Plastic zut,breekt af,tentstokje dat in palletjes moet vallen….aaaarrrrggghhh Bij mij was die tentstok er al niet meer toen ik mijn huidige GTi kocht,en tis altijd spannend of de plank blijft liggen of niet. Echt goedkoop gemaakt dat ding! Fatsoenlijk een paar speakers inbouwen is er niet bij,want dan blijft ie helemaal niet meer liggen. Nu we toch bezig zijn… de verlichting in de kofferklep…sjonge wat een priegel lampje zit daar. Ook weer gemaakt van goedkoop kermisplastic. En hebben jullie wel eens een BX gezien met werkend klokje? Citroën rijden is een vreemd soort masochisme hoor Want toch geniet ik van elke meter die ik rij in mijn zwevende BiX.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
En hebben jullie wel eens een BX gezien met werkend klokje
alle klokjes werken bij mijn Bx
de verlichting in de kofferklep
tja de verlichting daar is makkelijk wat aan te doen (ff een ander lampje erin voor meer licht, witter, werkt wel) maja het plastic
+ punten Bx
Drempels? Remmen ? niet nodig
oow bocht! Remmen ? niet nodgi (bespaart de remschijf en is zuiniger)
goedkoop in aanschaf aangezien alleen liefhebbers hem mooi vinden
stuur ligt ten opzichte van andere auto`s (zonder stuurbekrachting)
Remt super
heerlijke stoelen (zegt echt iedereen) of nou Gti of simpele 1.4 stoelen zijn
verschillede hoogte standen (ff onder de auto kijken op de hoogste stand)
- punten Bx
uuh Stel dat ik zou roken (niet dat er gerookt word in me BX) maar dan zou ik zeggen wat citroen zelf al heeft verbeterd de As-strooier in de type 2 en de geld strooier.
hoeveel Bx`en zijn niet lekvrij?
de deauville en Trs velgen verweren zo snel
niet standaard een midden arm steun voor
meer kan ik niet bedenken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
DaanDus schreef:rb schreef:Koen_BXturboD schreef:
- Hoofdsteunen? Neksteunen zul je bedoelen…
de hoofdsteunen,die was ik vergeten! Da’s natuurlijk gewoon echt schunnig.Maar goed, de mijne zijn inmiddels verlengd, en da’s toch wel een hele verbetering. (is een draadje over)
Meestal zijn de stoplipjes afgebroken; als je die nog wel hebt is er niet veel mis mee hoor.
Een BX is een behoorlijk doordachte auto. Helemaal afgestemd op gebruiksgemak. En wat een bergruimte in het interieur, in verhouding met moderne auto’s helemaal uniek. Natuurlijk zijn er wel wat steken gevallen bij de uitvoering ervan. Maar het ontwerp is toch best wel krachtig en flink doordacht, eigenlijk. Daar kom je ook achter als je zo eens wat BX-en sloopt, varierend van erg oude tot latere exemplaren (type 2 en 3).
Het is soms verbijsterend hoe van ieder (interieur/carosserie) onderdeel maar 1 basisvorm blijkt te bestaan en hoe de rest er optioneel aan toegevoegd kan worden. Alles, tot in het kleinste gaatje, is voorbereid. Of je nou wel of geen CV of elek ramen hebt, het hout in de de deurpanelen is exact gelijk. Etc. etc. etc.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Een BX is een behoorlijk doordachte auto. Helemaal afgestemd op gebruiksgemak. En wat een bergruimte in het interieur, in verhouding met moderne auto’s helemaal uniek. Natuurlijk zijn er wel wat steken gevallen bij de uitvoering ervan. Maar het ontwerp is toch best wel krachtig en flink doordacht, eigenlijk. Daar kom je ook achter als je zo eens wat BX-en sloopt, varierend van erg oude tot latere exemplaren (type 2 en 3).
Het is soms verbijsterend hoe van ieder (interieur/carosserie) onderdeel maar 1 basisvorm blijkt te bestaan en hoe de rest er optioneel aan toegevoegd kan worden. Alles, tot in het kleinste gaatje, is voorbereid. Of je nou wel of geen CV of elek ramen hebt, het hout in de de deurpanelen is exact gelijk. Etc. etc. etc.
Kijk…..ik kan weer rustig gaan slapen
Helemaal mee eens met Karel.
Komt bij mij (alweer) de vraag naar boven….WAAROM ze bij Citroen niet goed luisterenden naar de kopers (rijders) in de periode dat ze zowel de ZX als de Xantia ontwierpen.
Doordachte zaken als meer hierboven genoemd, vind je vrijwel NIET meer terug in de opvolgers van de BX (en eigenlijk IS er helemaal geen echte Opvolger !)...de ZX en de Xantia…..wat later nog de Xsara.
Ik heb de laatste 2 jaren met zowel de Xantia (D & TD) als de ZX (D) ettelijke duizenden kms gereden…..en dan ga je natuurlijk al snel e.e.a. met elkaar vergelijken.
Oke….ik geef grif toe dat een BX op leeftijd MEER rammelt en kraakt dan een al even oude ZX of Xantia….minder windgeruis, maar daar wilde ik het nu niet over hebben.
Mij interesseert vooral datgene wat er aan (soms ludieke) ideeen zijn opgedaan met \ bij de BX, die duidelijk WEL de opvolger was van de GS(a).....zoals type-1 nog het *oog* meekreeg van de GSA v.w.b. de snelheidsmeter….en waarom die weer verdwenen zijn
Op het Xantiaforum heb ik een tijd geleden al eens die discussie aangezwengeld…..waarom men bij Citroen niet een auto kon ontwerpen met de voordelen van de BX…..met een gewicht van rond de 1000 kg (interessant qua WB en verbruik)....uiteraard HP-vering, minder windgeruis, 2 RW’s…enz….die zaken die WEL op de Xantia van toepassing zijn, maar die is EN een stuk groter EN DUS zwaarder….dus volgens mijn boerenverstand was het dan best mogelijk geweest om bijvoorbeeld de ZX van HP-vering te voorzien en toch onder de 1100 kg te blijven.
Had dan in de ZX wat fraaie zaken uit de BX overgeheveld….en KLAAR !!
Maar NEE…..dat gebeurde niet en dus vraag ik mij al enkele jaren af, wat die Constructeurs van Citroen (PSA) heeft bezield !
Zonder rot te doen hoor…..maar de C2, C3 en C4 ...wil en KAN ik niet vergelijken met de GSA, BX, ZX en Xantia.
Om over de C5 nog maar te zwijgen. ops:
De ontwerpers hadden wat mij betreft ook wel rekening mogen houden met de langere mens zoals ik.
Niet alleen zit ik klem met mijn been als de pook in zijn ‘1’ staat. De hoofdsteun reikt tot de bovenkant van mijn nek en ik kan alleen bij goed weer roken. De asbak zit irritant tegen mijn been en is dan maar half open dus ik kan alleen roken als ik het raam open heb…
Verder vind ik de korte versnellingen zeeeer irritant, draagt ook bij aan het goede verbruik (ik heb inmiddels 1:9,6 weten te halen, hulde!!!)
De radioplaats is echt onmogelijk. Gelukkig heb ik er een afstandsbediening bij maar anders kan ik hem niet fatsoenlijk bedienen.
Waar ik wel van gecharmeerd ben is het grote aanbod van vakjes, bakjes e.d. ik heb namelijk nogal veel zooi in m’n auto.
Oh en het cassettebandjesvakje is erg handig. niemand weet het te vinden dus daar pleur ik mijn gps ontvanger van de navi in, mocht er onverhoopt iemand inbreken ben ik dat dure ding tenminste niet kwijt…
Bram schreef:
Mij interesseert vooral datgene wat er aan (soms ludieke) ideeen zijn opgedaan met \ bij de BX, die duidelijk WEL de opvolger was van de GS(a).....zoals type-1 nog het *oog* meekreeg van de GSA v.w.b. de snelheidsmeter….en waarom die weer verdwenen zijn
Op het Xantiaforum heb ik een tijd geleden al eens die discussie aangezwengeld…..waarom men bij Citroen niet een auto kon ontwerpen met de voordelen van de BX…..met een gewicht van rond de 1000 kg (interessant qua WB en verbruik)....uiteraard HP-vering, minder windgeruis, 2 RW’s…enz….die zaken die WEL op de Xantia van toepassing zijn, maar die is EN een stuk groter EN DUS zwaarder….dus volgens mijn boerenverstand was het dan best mogelijk geweest om bijvoorbeeld de ZX van HP-vering te voorzien en toch onder de 1100 kg te blijven.
Had dan in de ZX wat fraaie zaken uit de BX overgeheveld….en KLAAR !!
Maar NEE…..dat gebeurde niet en dus vraag ik mij al enkele jaren af, wat die Constructeurs van Citroen (PSA) heeft bezield !
Zonder rot te doen hoor…..maar de C2, C3 en C4 ...wil en KAN ik niet vergelijken met de GSA, BX, ZX en Xantia.
Om over de C5 nog maar te zwijgen. ops:
Ik vind die nieuwe modellen wèl weer bijzonder, maar da’s een ander verhaal.
Vergeet niet dat het gewicht niet in alle landen zo’n groot issue is als in Nederland: in België bvb. betalen wij per vermogensschaal. Daarbij komt ook dat elke nieuwe auto zowat verplicht 4 airbags, kreukelzones, ABS, etc. etc. heeft, anders halen ze op de NCAP niet genoeg sterren! Dus je kan je ‘droom’ van een HP-geveerde Citroën rond de 1100 kg wel opbergen, want de C4 weegt heel wat meer en dus gaan ze dat niet inbouwen in een C3
En toch ben ik het wel met Bram eens… Het moet mogelijk zijn om in deze tijd een HP geveerde Citroën te maken van rond de 1100 kilo.
@TinusTilburg: Ik weet niet hoe lang jij bent,maar ik heb met mijn 1.94 niets te klagen over ruimte achter het stuur. Okay..er kan met goed fatsoen niemand meer achter mij zitten,maar dat is niet mijn probleem
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
De wonderen zijn de wereld nog niet uit Menno toch positief over een BX… that will be the day!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX