1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
smurrie in oliebijvulopening
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 15 februari 2009 03:59 PM

Beste BX liefhebbers,

Tijdens het bijvullen van de olie van mijn BX chic werd ik onaangenaam verrast: Smurrie in de dop. Een lichte diaree - subsantie.
Zie hier voor een paar foto’s: http://picasaweb.google.com/robmommer/BXsmurrie?feat=directlink

Wat kan dit zijn? Koelvloeistof bij de olie (ik heb net een half litertje erbij gegooid…) ? Lekke koppakking? ........
en hoe zou ik het kunnen oplossen.....

Tips zjn welkom…..

// edit

ik lees net op autoweek dat witte spul (white sludge) kan komen door korte stukjes. Natuurlijk pak ik soms wel eens de auto voor een paar kilometer, maar meestel rij ik toch wel ruim een half uur.

// edit


Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 februari 2009 04:40 PM
  [ # 1 ]

Dat is inderdaad sludge. Een voornamelijk 1600 motor probleem van de BX. Mijn BX heeft het ook:

In principe kan het geen kwaad, en hoef je je geen zorgen te maken. Het kan wel gebeuren dat het een keer te vol zit, en dat die de olie eruit gooit via de peilstok. (is mij ook eens overkomen). Ik haal ongeveer om de 3 maanden alles los, en maak alles schoon en sludge vrij.


Trouwens, dat gaasje op foto 1, die in de dop zit, kan je er het beste uitlaten. Die bevorderd de slugdevorming juist. Het kan gebeuren dat je motor iets meer olie gaat verbruiken. Ik heb er bij mij niks van gemerkt.

EDIT:

Op je foto’s zie ik dat het gaasje er al uit is die in de dop hoort te zitten! very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 15 februari 2009 04:50 PM
  [ # 2 ]

Sludge ontstaat door het condenseren van water (uit de brandstof) in de olie.
Komt veelvuldig voor bij het niet op temperatuur laten komen van de motor(olie) zodat het water weer kan verdampen.

Remedie: pas hoogwaardige motorolie toe, gebruik geen goedkope olieën van de Gamma etc.
En uiteraard: pak de fiets als de auto niet warm zal worden…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 februari 2009 04:53 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad, en soms even goed blazen op de snelweg is mij aangeraden. Ik ga vrijwel iedere zondag altijd even een flink stuk toeren.

Ik ging in januari naar een meeting in Friesland, toen was al het sludge in m’n voldop bijna helemaal verdwenen. Cool

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 15 februari 2009 06:50 PM
  [ # 4 ]

@allendiehebbengereageerd,

Thanks voor de input! Het stelt me wel gerust Very Happy

fijn weekend nog!

Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 15 februari 2009 07:49 PM
  [ # 5 ]

Dat is fijn, maar je moet er dus wel wat aan doen…..deze smurrie zet zich af op de koudste plaatsen in de motor en kan voor verstopping van belangrijke oliekanalen zorgen. Je blok krijgt dan als het ware een infarctje met alle schadelijke gevolgen van dien.
Dus:

- alle slangen van de carterventilatie en olievulpijp demonteren en zorgvuldig schoonspoelen. Met warm water komt het er wel uit.
- alles schoon weer monteren.
- oliefilter en olie wisselen.
- een dagje kilometers maken, zodat alle zut die nog op onbereikbare plaatsen in je motorblok zit, ook de kans krijgt opgenomen te worden door de verse olie.
- de eerstvolgende keer iets eerder weer je olie verversen….....

Succes.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 15 februari 2009 08:50 PM
  [ # 6 ]

@GW-tje, Dank voor je reactie.

- alle slangen van de carterventilatie en olievulpijp demonteren en zorgvuldig schoonspoelen. Met warm water komt het er wel uit.

Zijn dit de slangen die vastzitten aan het onderdeel waar ik altijd de nieuwe olie bijvul?

- de eerstvolgende keer iets eerder weer je olie verversen….....

De olie (en oliefilter) zit er net 8.000 km in….. daarvoor heb ik zonder problemen 20.000 km met dezelfde olie gereden (ja, ik wist toen nog niet beter…..). Ik zal oliefilter + olie verversen.

Dank.

Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 februari 2009 09:03 PM
  [ # 7 ]
robrob schreef:

Zijn dit de slangen die vastzitten aan het onderdeel waar ik altijd de nieuwe olie bijvul?

Ja. Zoals ik al eerder zei maak ik ook alle slangen om de 3 maanden schoon. Ik spoel ze alleen door met wasbenzine, niet met warm water. Maar ik denk dat dat ook prima kan. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 15 februari 2009 10:43 PM
  [ # 8 ]

thanks! @timo1990

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 15 februari 2009 11:07 PM
  [ # 9 ]
Timo1990 schreef:

Dat is inderdaad sludge. Een voornamelijk 1600 motor probleem van de BX. Mijn BX heeft het ook:

In principe kan het geen kwaad, en hoef je je geen zorgen te maken. Het kan wel gebeuren dat het een keer te vol zit, en dat die de olie eruit gooit via de peilstok. (is mij ook eens overkomen). Ik haal ongeveer om de 3 maanden alles los, en maak alles schoon en sludge vrij.

juist bij een XU bx opletten als die pijp verstopt zit drukt de olie via het klepdeksel weg!

bij mn 1400 moet ik swinters ieder weekend de dop wissellen en schoonmaken(lpg)

bij de 16-19 zit de grootste oorzaak in de vulpijp maakt niet uit welke olie je gebruikt.
dat gaasje verwijderen heeft bij mn 1400 juist verdubbeling olieverbruik en flink witte rook tot gevolg terwijl er geen koelwaterverbruik is


Trouwens, dat gaasje op foto 1, die in de dop zit, kan je er het beste uitlaten. Die bevorderd de slugdevorming juist. Het kan gebeuren dat je motor iets meer olie gaat verbruiken. Ik heb er bij mij niks van gemerkt.

EDIT:

Op je foto’s zie ik dat het gaasje er al uit is die in de dop hoort te zitten! very good

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 februari 2009 11:12 PM
  [ # 10 ]

Assitch, je bericht staat in de quote.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
r.hoefnagels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 22 februari 2009 03:05 PM
  [ # 11 ]

dat gaasje verwijderen heeft bij mn 1400 juist verdubbeling olieverbruik en flink witte rook tot gevolg terwijl er geen koelwaterverbruik is

Zijn die gaasjes trouwens nog verkrijgbaar? Ik heb namelijk ook hoog olieverbruik en witte rook zonder verlies van kvs. Dan wil ik het toch maar eens proberen met een gaasje.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 februari 2009 03:55 PM
  [ # 12 ]

Ik heb namelijk ook hoog olieverbruik en witte rook zonder verlies van kvs

En je hebt al uitgesloten dat de olie verbruikt wordt via de klepseals, zoals bij 99% van alle 16’s?

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 22 februari 2009 04:54 PM
  [ # 13 ]

hoe kun je dat uitsluiten?

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Mar10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 23-01-2008

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 23 februari 2009 03:50 PM
  [ # 14 ]

Door de klepseals te vervangen Laughing  maar dat is een tijdrovend werkje

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 23 februari 2009 03:58 PM
  [ # 15 ]

Als olie via de klepseals verbruikt wordt, kun je dat zien:

- na een tijdje stationair draaien gasgeven; er komt dan een blauwe rookpluim uit de uitlaat

- op de snelweg: bij gas los (of was ‘t nou gasgeven na gas los?) even blauwe rook.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook