
















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Matthijs309 schreef:De bak is GEEN BE3, maar een ME5. Daarom is het zon rotklus. Die bakken zijn heel groot en zwaar
Sorry, ops: ik was echt in de veronderstelling dat hier ook nog een BE3 in gemonteerd zat.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Blooper1963 schreef:Matthijs309,jij demonteerd je motor nu toch blindelings?
De 3e keer stond hij er in 4 uur naast. De 1e keer ben ik dr denk ik 10 uur mee bezig geweest
Ouwe mopperkont
xmbreak schreef:Ik ben nu lekker bezig met de TD en vraag me het volgende af:
In de 20i die ik nu even rij zit een hele lichte koppeling vergeleken met de TD.
Kan het zijn dat de drukgroep naar z’n grootje is van de TD?
Het is volgens mij ook de reden dat bij mij de koppelingskabel toendertijd is gebroken.
Kan ik misschien Ronker gezelschap gaan houden
In een 2.0i zit ook een stuk kleinere groep en plaat, denk dat je het niet echt kan vergelijken zo. Ik heb er net een nieuwe inzitten met nieuwe gaffelbussen enzo en het gaat nog steeds niet echt licht.
Ouwe mopperkont
Ik vond ook dat de koppeling vrij zwaar ging, mijn vorige dame was voorzien van automaat, en de laatste auto waar ik in reed had een bekrachtigde koppeling, en deze dame niet, was wel ff wennen dus.
Maar gezien het verschil in koppel tussen een TD12 of een 2.0 lijkt het me logisch dat de benzineversie met een veel lichtere koppeling toekan. Was eigenlijk nogal verbaasd dat niet bij alle XM’s de koppeling bekrachtigd is, hydropower is toch ruim voorradig.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Matthijs, erg bedankt voor de pics trouwens!
Vind het altijd wel prettig om een visueel beeld te krijgen voordat ik ergens aan begin, dat beperkt meestal het aantal fouten, maar dan maak ik er nog genoeg.
Weet jij trouwens nog een goed adresje waar je koppelingsdelen tegen een redelijke prijs kan krijgen?
Zweven of sideways…..... that’s the question
Ik heb ze gewoon de brezan gekocht omdat ik daar zowat woon Op marktplaats vind je ook nog wel eens iemand met valeo restpartijen. Toevallig staat er een Valeo setje voor een D12, misschien is deze ook voor de TD12, kan je controleren op service.citroen.com.
Ouwe mopperkont

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
http://www.oscaro.com/liste.asp?ID_GENERIC_ARTICLES=479&ID_OSC_TYPES=3118&ID_OSC_LEVELS=2125
Neem gerust een Sachs of LuK setje, scheelt aanmerkelijk in prijs en kwalitatief minstens zo goed als Valeo. Ik heb sinds een maand een verse koppeling in mijn Xantia, dus ik heb er ervaring mee, zeg maar…...
Hier een nederlandse:
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je wel eens gereden met een xantia waar een LUK setje in zat met een ton achter de kiezen? Dan wil je namelijk écht geen LUK in je wagen namelijk…
Valeo is eerste montage en volgens mij is dat niet zonder reden.
Sachs is wél een aardig alternatief. LUK heeft mij in de werkplaats nooit kunnen overtuigen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Toch niet helemaal eerlijk Waterman. LuK is dusdanig groot dat er in ieder geval 1 op 4 nieuwe europese auto’s mee wordt uitgerust. Het zou me niet verbazen als Citroën ondertussen ook LuK in eerste montage heeft.
Ik vind de koppeling erg goed werken en hoe een koppeling er na een ton bij staat zegt meestal meer over de bestuurder dan over de kwaliteit van de componenten…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het echt zo goed zou zijn, waarom gaat een luk koppeling in een bx dan maar max 150.000 km mee? En een Valeo 3 ton? dat het eerste montage is zegt niet veel: goedkoop is ook wat waard
Overigens zijn er zat Xantia’s die na 4 ton nog de eerste Valeokoppeling hebben en gaan er heel veel focussen met Luk koppelingen na 2 ton voor een koppeling mét nieuw vliegwiel naar de dealer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, misschien heb je wel gelijk…...
In mijn Xantia zit nu de derde koppelingsset. Toen ik met de reparatie bezig was, was duidelijk waarneembaar dat de koppeling al eens eerder vervangen was. Dit was een Valeo. Deze was nog niet op, hoor, maar de bak was stuk. Maar dat maakt wel: 1e montage valeo, 2e dus ook en nu mijn LuK setje gemonteerd. Dit alles dus bij 325 kkm….....
Waarmee ik maar wil zeggen: hier had ook nog best de 1e set in mogen zitten als de vorige eigenaren een beetje fatsoenlijk hadden gekoppeld.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Is het ook nodig om alles boven de bak los te halen, zoals Hd reservoir en accu bak ezn. als je over een brug beschikt?
Of moet die boel wel aan de kant om de baksteun los te krijgen?
@ Waterman771, jij hebt al vaker dit klusje met behulp van een brug gedaan he?
Zou je in het kort een chronologische opsomming kunnen geven van de te volgen stappen? Hoeft niet in detail hoor, dat vogel ik zelf wel uit, gaat me echt alleen om de grote lijnen. Als ik maar weet dat ik bijvoorbeeld eerst dat en dat los moet maken voordat de brug omhoog gaat, je snapt me wel. (hoop ik )
Zweven of sideways…..... that’s the question
Ja dan moet ook alles los want de bak hangt met een “pin” in de motorsteun die zich pal onder je accu bevindt. En om daar te komen (en de accusteun ook te demonteren) moet alles er af.
Ouwe mopperkont