Mijn achterruit verwarming doet het niet. Nou had ik daar niet zo veel problemen mee, ik richtte de verwarming flink naar achter toe en dat hielp ook.
Maarja hij moet het toch doen he, dus ik de zaken bekijken en doormeten.
Wie kan mij vertellen hoe het werkt? Ik dacht dat er gewoon een plus en een min op de draden, aan weerszijden, wordt gezet en door de warmte die ontstaat worden de draden warm. Heb ik dit goed?
Als je de achterklep opent dan zie je links een kabel uit de zijkant van de achterklep komen. Die komt uit een bundel en is netjes weggewerkt achter een kunststoffen afdek strip. Bij mij komt er aan de rechterkant ook een kabel naar buiten zetten (gaat langs de kenteken verlichtingkabeltjes). Leek mij heel logisch, een plus en een min. Maar niets is minder waar, want ik kwam er achter dat ze allebei een min zijn. Zit hier een fout in geheel of ben ik helemaal verkeerd aan het zoeken?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: Achterruitverwarming
Visa Ventje schreef:Mijn achterruit verwarming doet het niet. Nou had ik daar niet zo veel problemen mee, ik richtte de verwarming flink naar achter toe en dat hielp ook.
Maarja hij moet het toch doen he, dus ik de zaken bekijken en doormeten.
Wie kan mij vertellen hoe het werkt? Ik dacht dat er gewoon een plus en een min op de draden, aan weerszijden, wordt gezet en door de warmte die ontstaat worden de draden warm. Heb ik dit goed?
Als je de achterklep opent dan zie je links een kabel uit de zijkant van de achterklep komen. Die komt uit een bundel en is netjes weggewerkt achter een kunststoffen afdek strip. Bij mij komt er aan de rechterkant ook een kabel naar buiten zetten (gaat langs de kenteken verlichtingkabeltjes). Leek mij heel logisch, een plus en een min. Maar niets is minder waar, want ik kwam er achter dat ze allebei een min zijn. Zit hier een fout in geheel of ben ik helemaal verkeerd aan het zoeken?
Je hebt meteen het probleem te pakken. Je hoort een plus en een min te hebben, maar die heb je nu niet. Daarom werkt het niet.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik dus het beste stroom van een plus aftappen. Hoe is het achterruitverwarming circuit geschakeld. Wordt de - of + geschakeld op het dashboard? Want als dat een plus is, dan kan ik niet zomaar een plus ergens vandaan halen.
Moet dit ook gezekerd worden?
Omdat er een metalen clipje ontbreekt doet mijn achterruit verwarming het niet. Van te voren kijken of alles nog klopt: Niet dus (wel een - maar geen + te bekennen)
Ik heb een poging gedaan dit probleem tot op de bodem uit te zoeken. Zonder resultaat overigens.
Ik kan een - meten op deze kabel:
En niets op deze:
Dat dat zou een plus moeten zijn. Er van uitgaand dat er een plus en een - op de achterraamverwarmingsstrips (4x woordwaarde) moet staan om een verwarmend effect te krijgen.
Dus dan vermoed ik de schakelaar (en die had ik wel aangezet tijdens het meten) aan de zijkant van het dashboard. De grote vraag: hoe krijg ik die er af? Dan kan ik hem doorverbinden namelijk.
Plaatje:
Verder gekeken naar de zekeringen. De zekering leek goed, maar toch vervangen door een nieuwe. Voor het eerst zag ik de relais zitten (je leert elke dag bij) en daar viel mij wat op. Een paar relais missen, en ik zie een paar pinnetjes (rechtsonder) die niet benut wordt.
Plaatje
De rechtste relais is voor de knipperlichten. De linkse voor de stationairklep (en mss meer). Ik weet niet waar de middelste voor is (wijziging: ik denk de ruitenwisser). Het lijkt mij sterk dat een relais de achterruitverwarming aanstuurt?
Iemand een clue?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij werkt de achterruitverwarming in de vorm van een soort van gecontroleerde kortsluiting. Daardoor worden die spiralen (draden op de achterruit dus )warm. Daarvoor heb je dus een plus en een min nodig. Als je die niet kunt vinden heb je óf een kapotte schakelaar (zeer aannemelijk bij een type 1), óf een kapotte zekering (maar dat heb je al uitgesloten), óf een draadbreuk, óf de strips zijn te ver heen (slijtage door veelvuldig ramenpoetsen is funest voor ruitverwarmingen). Ik dacht verder niet dat er een relais aan te pas komt. Dat je meerdere plaatsen voor relais’ in de zekeringkast hebt klopt wel, dat is doorgaans voor accesoires. Die heeft jouw auto niet maar er kunnen dus wel al relais in de zekeringkast geplaatst worden, dit om te voorkomen dat elk uitrustingsniveau z’n eigen type zekeringkast zou moeten hebben.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Visa Ventje schreef:...de schakelaar ...aan de zijkant van het dashboard. De grote vraag: hoe krijg ik die er af? Dan kan ik hem doorverbinden namelijk.
Duim tegen het venstertje aan de voorkant en naar de voorruit duwen terwijl je hem met je vingers naar buiten trekt. Aan de voorkant zit een lipje waarmee de knop vastklikt in de zijkant van de cockpit.
De complete schakelaar zit in de knop die je naar buiten trekt.
Wat er overblijft is een gat in de zijkant van de cockpit waar een paar pennen uitsteken. Dit zijn dus de kontakten van je schakelaar. Je zou haast denken dat Citroen dit zo ontworpen heeft om makkelijk door te lussen…
Succes!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
hier heb je een stukje schema:
[/url]
Er zit dus wel een relais tussen blijkbaar.
Hoor je iets klikken in het zekeringkastje als je de schakelaar omzet?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Kijk aan
Waar R4 in staat is het relais toch? Ik ben niet een held in zulke tekeningen aflezen, dus wat staat er nou eigelijk?
Van de zekering F10 gaat een kabel naar het relais. En dan zie ik een dubbele lijn met in het midden ‘R’. Daarna volgt dus de raamverwarming en hij eindigt met een massa verbinding.
@HilkoTZI
Weet je ook hoe die controleerde kortsluiting wordt gecontroleerd?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Visa Ventje schreef:
Waar R4 in staat is het relais toch?
Juust!
Visa Ventje schreef:
Van de zekering F10 gaat een kabel naar het relais. En dan zie ik een dubbele lijn met in het midden ‘R’. Daarna volgt dus de raamverwarming en hij eindigt met een massa verbinding.
F10= zekering nr 10 zit aan een kant aan de konstante plus.
De andere kant gaat naar de schakelaar van het relais.
Vanaf de schakelaar van het relais gaan er twee draden vanaf de connector op de zekeringkast, naar achteren en die worden ergens in de draadboom met elkaar doorverbonden.(G)
Ook in het relais zie je de spoel (dat krulding). aan een kant zit de schakelaar op het dashboard, die krijgt de geschakelde plus aangevoerd.
De andere kant zit aan de massa.
Voor de referentie:
G=achterbak links
R= ribbon=bandkabel naar achteren
m8= aardpunt links achter (achter het achterlicht)
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5183.png)
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hoe meet jij een min en een plus?
Tussen kabeltje en massa? In principe is een van je kabeltjes namelijk al massa, en moet er dus 12 volt spanningsverschil tussen kabeltje en kabeltje staan, dat is het enig wat telt.
Als je dus tussen kabeltje 1 en massa -12 volt meet en tussen kabeltje 2 en massa 0 volt, dan is dat dus correct. Dat is het zelfde als tussen kabeltje 2 en kabeltje 1 meten, daar moet dan ook 12 V uitkomen.
Als dat dus klopt zou ik dus even de weerstand tussen de lipjes op de ruit meten als ze niet aangesloten zijn; dat moet een meetbare weerstand zijn, en niet oneindig.
Zo niet, dan kan het zijn dat je je lipje opnieuw vast moet solderen (en dat is mogelijk, heb ik ook eens gedaan.)
Nu reageer ik ff JanvB:
Ah dankje een stuk duidelijker!
Ik heb gehoord of er ook een relais ging klikken als ik de knop van de achteruitverwarming indrukte, maar tevergeefs: ik hoorde niet.s
Nou weet ik dus niet welk relais de verwarming schakeld, hoe kom ik daar achter? Zowiezo moet ik eerst nog meten of de schakelaar spanning krijgt, kwestie van knop er af trekken/schuiven. Krijgt de schakelaar geen spanning dan werkt het relais dus ook niet. Indien wel het geval is, dan is of schakelaar stuk (kwestie van doorverbinden en kijken of ik spanning op de achteruit meet). Zoniet dan is de aanvoer naar de schakelaar defect, dus een relais. Is daar de massa slecht van… tal van mogelijkheden bedenk ik mij zo.
En waarom doen ze het eigelijk via een relais? Lijkt mij niet nodig. Of is dat de gecontroleerde kortsluiting (dus verwarming)?
mkatgert schreef:Hoe meet jij een min en een plus?
Tussen kabeltje en massa? In principe is een van je kabeltjes namelijk al massa, en moet er dus 12 volt spanningsverschil tussen kabeltje en kabeltje staan, dat is het enig wat telt.
Als je dus tussen kabeltje 1 en massa -12 volt meet en tussen kabeltje 2 en massa 0 volt, dan is dat dus correct. Dat is het zelfde als tussen kabeltje 2 en kabeltje 1 meten, daar moet dan ook 12 V uitkomen.
Als dat dus klopt zou ik dus even de weerstand tussen de lipjes op de ruit meten als ze niet aangesloten zijn; dat moet een meetbare weerstand zijn, en niet oneindig.
Zo niet, dan kan het zijn dat je je lipje opnieuw vast moet solderen (en dat is mogelijk, heb ik ook eens gedaan.)
Klopt zou heb ik ook uitgevogeld wat + of - is. Een min ontdekte is door de + van kenteken verlichting te pakken en de - stekker van de achterruitverwarming te pakken, wat was dus 12volt. Omgekeerd, via massa auto een + opzoeken lukte mij niet. Dus de + is ergens onderbroken. Dan zit ik toch goed te meten/beredeneren?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5183.png)
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Als je een +12 en een -12 zou hebben heb je een spanningsverschil van 24 volt hebben.
Je plus is ook je massa, dus tussen + en massa zit een spanningsverschil van 0 volt.
Als je het dus echt zeker wilt weten moet je gewoon meten tussen beide kabeltjes, daar moet 12v verschil over staan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5183.png)
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hmm, verkeerd onthouden.
De min is je massa. Maakt voor het verhaal overigens niet zoveel uit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tussen een van de twee draden moet een verschil staan van 12 volt naar de massa. Bij de nuldraad meet je uiteraard niks tussen die draad en het massapunt. Da’s alles.
Let op dat de achterklep van kunststof is. Een massapunt dus ff op een ander deel van de auto zoeken.
In het schema zie ik een relais zitten. In mijn type 3 bix schakelt er ook wel degelijk een relais om. Die zou bij jou wel ‘ns overleden of verdwenen kunnen zijn… ff zoeken in de werkplaatshandleiding waar dat ding zou moeten zitten.
En als je gaat solderen: eerst even met een schroevendraaiertje o.i.d. de beide te solderen delen kaal maken tot ‘t glimt. Niet te heet solderen, dan kan de strip loslaten van de ruit.
Edit: op de foto ziet dat stukje verwarmingsstrip er al behoorlijk doorzichtig uit… ik denk niet dat dat meer gaat werken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ja, een beetje jammer is dat van die strip, is er dus wel vaker geprobeerd een pinnetje er op te solderen.
Kan ik ipv solderen ook een plaatje er op lijmen met een drupje seconde lijm? Scheelt veel gedoe.