Visa Ventje schreef:Ja, een beetje jammer is dat van die strip, is er dus wel vaker geprobeerd een pinnetje er op te solderen.
Kan ik ipv solderen ook een plaatje er op lijmen met een drupje seconde lijm? Scheelt veel gedoe.
Seconde lijm geleidt niet ,maar er is ook seconde lijm met zilver.
Of:
Er is verf waar je beschadigde “draden” in een achterruit verwarming kunt repareren , als je het plaatje met gewone sec.lijm vastplakt en vervolgens met deze verf een verbinding tussen plaatje en folie maakt
zou dat moeten werken
staat me bij dat een achterruitverwarming 55 Watt is ,je zou op de klemmen vh raam dan een weerstand van ~2.5 Ohm moeten zien
staat me bij dat een achterruitverwarming 55 Watt is ,je zou op de klemmen vh raam dan een weerstand van ~2.5 Ohm moeten zien
En hoe zorg ik ervoor dat ik dat zo verkrijg?
Doorhet plaatje met secondelijm op de folie te plakken ,en vervolgens met de geleidende verf het plaatje en de folie te beschilderen .
Ongeveer een centimeter rondom het plaatje .
Het spul moet wel droog zijn voordat de geleiding optimaal is
BISON verkoopt “electro kit” ,lijkt me prima bruikbaar
Ah kijk! Zeer bruikbare tips! Bedankt!
wat ook handig is:
je achterruitverwarming werkt alleen als de motor loopt!
Er loopt zoveel stroom door die verwarming dat je accu in korte tijd leeg zou zijn als je het kontakt aan zet, de motor uit en de achterruitverwarming aan.
Als de motor stilstaat kan je meten tot je een ons weegt: geen plus.
Meten:
motor aan
meten of je een plus op de ene kant van de schakelaar hebt
dan kijken of je relais het doet
dan achterin meten of je verwacrming het doet.
De reden dat er twee draden van het relais naar de achterruitverwarming lopen: het is een lang eind en dan heb je bij hoge stroom veel spanningsval. Dit kan je beperken door twee draden parallel te zetten.
Groeten, Rob
Kijk, dat de motor aanmoet,moet je maar net weten!
Dat heb ik nog niet gedaan nl!
Weer iets om naar te kijken!
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
rob marklin schreef:wat ook handig is:
je achterruitverwarming werkt alleen als de motor loopt!
um, nee… de auto moet op kontakt staan, dat is wat anders als dat de motor draait.
Zie schema op de welbekende webzijde ter hoogte van nr49:
de dikke plus komt via F10 vanaf de + van de accu, en de plus voor de schakelaar komt via F3 en het kontakt.
Hiero een knipsel zonder overbodige zaken:
rob marklin schreef:wat ook handig is:
Er loopt zoveel stroom door die verwarming dat je accu in korte tijd leeg zou zijn als je het kontakt aan zet, de motor uit en de achterruitverwarming aan.
Helemaal mee eens:
vandaar dat ze ook twee draden van die bandkabel paken: anders krijg je te veel verlies bij zulke grote stromen.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
hee, inderdaad. Moet op kontakt staan!
nagekeken in de olving, modellen 1987 - 1993 en je hebt helemaal gelijk.
Groeten, Rob
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
oja, bij de nieuwe doen ze het inderdaad net zo.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82