2 van de 2
 < Vorige 1 2

LANGE vakanties met de be-iks
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 22 juni 2005 01:10 PM
  [ # 16 ]
malle pietje schreef:

...Maar ik kan je best vertellen dat onderweg met pech komen te staan, en dat terplekke oplossen, maakt je de koning van de wereld, en is ontzettend romantisch! (dat heet, als je eraan terug denkt, is het de mooiste vakantie ever!)

Nou, dat soort romantiek mag je houden hoor! Mijn turbodieseltje heeft me op vakantie nog nooit in de steek gelaten, en dat mag van mij rustig zo blijven.  Cool

Profiel  

Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 22 juni 2005 01:11 PM
  [ # 17 ]
Harm schreef:

En om nou een halve auto aan onderdelen mee te sjouwen….

Tss tuurlijk niet, wat onzinnig!

(je moet een HELE BX mee aan onderdelen meesjouwen Wink)

Tssssss wat een vertrouwen Harm, als jij een gare BX hebt hoeft een ander dat niet te hebben Laughing

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 27 juni 2005 04:28 AM
  [ # 18 ]

Gaaf plan!

Lijkt me geweldig om zo lang in die regio te zweven in een BX Exclamation

Ik heb vorig jaar 9 weken met een 19 jaar oude BX 19 GT in Frankrijk rondgereden (ongeveer 5.000 km). Helaas ging dat niet helemaal goed. Na 1 week ging de waterpomp kaduuk. Tijdens het vervangen sprong een hoofdslang van de octopus (gelukkig stond de BX in de garage en niet op een verlaten landweggetje!). Die slang werd gerepareerd en is nog 2 keer gesneuveld in 2 weken tijd Shocked

Uiteindelijk heb ik de voorveerpoten vervangen door exemplaren die van een BX Image kwamen met 20.000 km (nee, ik heb geen nulletje vergeten Wink ). Dat is wel een schitterend leuke klus, alleen krijg je er ontzettend zwarte handen van…  Laughing  Verder heb je voor die klus best een flinke rits gereedschap nodig.

Vergeet daarom niet 2 assteunen bij de Gamma te halen voor een eurootje of 10 Exclamation  Neem ook een krik mee die je BX kan opkrikken wanneer ie op z’n kont ligt. Stel je krijgt een LHM-lekkage en je BX ligt in z’n laagste stand, dan heb je niks aan je standaard BX-krikje!

Zorg er verder gewoon voor dat je BX in goede technische staat is, maar dat lijkt me logisch Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 juni 2005 01:41 PM
  [ # 19 ]
XBXG schreef:

Gaaf plan!

Lijkt me geweldig om zo lang in die regio te zweven in een BX Exclamation

Ik heb vorig jaar 9 weken met een 19 jaar oude BX 19 GT in Frankrijk rondgereden (ongeveer 5.000 km). Helaas ging dat niet helemaal goed. Na 1 week ging de waterpomp kaduuk. Tijdens het vervangen sprong een hoofdslang van de octopus (gelukkig stond de BX in de garage en niet op een verlaten landweggetje!). Die slang werd gerepareerd en is nog 2 keer gesneuveld in 2 weken tijd Shocked

Uiteindelijk heb ik de voorveerpoten vervangen door exemplaren die van een BX Image kwamen met 20.000 km (nee, ik heb geen nulletje vergeten Wink ). Dat is wel een schitterend leuke klus, alleen krijg je er ontzettend zwarte handen van…  Laughing  Verder heb je voor die klus best een flinke rits gereedschap nodig.

Vergeet daarom niet 2 assteunen bij de Gamma te halen voor een eurootje of 10 Exclamation  Neem ook een krik mee die je BX kan opkrikken wanneer ie op z’n kont ligt. Stel je krijgt een LHM-lekkage en je BX ligt in z’n laagste stand, dan heb je niks aan je standaard BX-krikje!

Zorg er verder gewoon voor dat je BX in goede technische staat is, maar dat lijkt me logisch Wink

Zorg ervoor dat je BX in goede staat is voor je weggaat. Daarmee voorkom je lang niet alle gebreken, want er zijn genoeg dingen die je gewoon niet kan voorzien (neem brekende hydro leidingen of een spontaan gaan lekkende brandstofpomp) maar je voorkomt wel dingen als stukkende thermocontacten, versleten remmen of andere voor de hand liggende ellende.

Onderweg neem ik altijd een standaard kluskist mee. Kan wel iets uitgedund worden voor de vakantie. Verder een goede krik, inklapbare assteuntjes, een mini dopsleutelsetje, ducktape, tie-wraps, ijzerdraad, kroonsteentjes, el. snoer, etc… Vergeet ook niet vloeistoffen. Koelwater, motorolie (afhankelijk van hoeveel ie normaal gebruikt) en LHM. LHM is wel leuk, maar als je echt een probleem krijgt met het hydr. systeem heb je al snel een liter of 3 nodig.

Mocht er onderweg wat kapot gaan, kun je eerst proberen het zelf te fixen. Dat is toch altijd een stuk beter en sneller dan garages in te moeten schakelen. Als je er echt niet uitkomt zul je aanspraak moeten maken op iets als ANWB IRK of reisverzekering met autohulp.

Sommige dingen merk je pas met vakantie op. Een aandrijfas kan bijv. pas gaan piepen als je met een caravan de heuvel opbeult. Een radiateur kan ook onder vergelijkbare omstandigheden de geest geven. Een vakantie check-up zal dus met een vooruitziende blik moeten gebeuren. Een auto die in het dagelijks leven nooit verder komt dan de buurtsuper zal je het beste een verse plas olie kunnen geven voor de vakantie. De van condens verzadigde olie zal de motor niet veel smering geven als deze ineens op zijn falie krijgt op de autobahn. Bij een wagen die in NL veel kms maakt zal dit niet echt nodig zijn.. (dan volgens de normale intervallen).

De voorbreidingen van mijn eigen trip bijv. was grotendeels afgewerkt volgens bovennstaande. Plus nog wat extra reparaties ivm kapotte brandstofpomp en dynamo. Onderweg een lekkage gehad van een koelwaterslangetje. Toch niet iets wat ik met een check-up zou hebben gevonden. Aan de andere kant: het was onderweg wel makkelijk te fixen dankzij het gereedschap en meegenomen koelwater.

Meja.. bovenstaannde impliceert wel dat je met een oudere auto toch altijd wel iets kan verwachten. Je moet niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken of anders in conclaaf te gaan met lokale garagehouders als je niet zelf sleutelt.

Ik zou trouwens liever in Tjechie stil komen staan dan in Duitsland. Tjechie, Hongarije, Slovakije, Sloevenie, Kroatie: je komt er veel meer Citroens tegen dan in Duitsland, Italie of Oostenrijk.

Gr,
Marten

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 27 juni 2005 04:54 PM
  [ # 20 ]

Ik ga komende zaterdag naar Jouy-le-Moutier bij Parijs.. in de BX, met 2 collega’s. Leuk eindje rijden…. volgens mij kan me weinig gebeuren: nieuwe radiateur, verse kvs, net nieuwe octopus, pas onderhoud gehad, nieuwe voorruit…
mij zullen ze niet hebben Smile

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 27 juni 2005 05:04 PM
  [ # 21 ]
Harm schreef:

Ik ga komende zaterdag naar Jouy-le-Moutier bij Parijs.. in de BX, met 2 collega’s. Leuk eindje rijden…. volgens mij kan me weinig gebeuren: nieuwe radiateur, verse kvs, net nieuwe octopus, pas onderhoud gehad, nieuwe voorruit…
mij zullen ze niet hebben Smile

heej, zou je niet eens afkloppen? Laughing

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 27 juni 2005 05:16 PM
  [ # 22 ]

heej, zou je niet eens afkloppen?

Ik zit al een half uur op m’n bureau te kloppen, ik realiseerde me dat ik wel erg moedig ben geweest…

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 27 juni 2005 05:18 PM
  [ # 23 ]
Harm schreef:

Ik zit al een half uur op m’n bureau te kloppen, ik realiseerde me dat ik wel erg moedig ben geweest…

Dan is het goed Twisted Evil

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 30 juni 2005 02:05 AM
  [ # 24 ]

wij zijn meerdere malen 8 tot 10 weken weg geweest met de BX.
je kan wat extra LHM meenemen voor onderweg, wat ti-raps, verschillende maten slang en stukjes leiding (metaal en/of plastic), extra snaartje en natuurlijk gereedschap Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 01 juli 2005 08:44 PM
  [ # 25 ]
vortex schreef:

wij zijn meerdere malen 8 tot 10 weken weg geweest met de BX.
je kan wat extra LHM meenemen voor onderweg, wat ti-raps, verschillende maten slang en stukjes leiding (metaal en/of plastic), extra snaartje en natuurlijk gereedschap Wink

Heeft t echt zin om LHM mee te nemen? k bedoel, als een leiding echt klapt, dan heb je toch nix aan een litertje reserve?

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 322

- Xsara Break
Gepost: 01 juli 2005 09:40 PM
  [ # 26 ]

mwoa, het zijn niet alleen je hogedruk leidingen die kapot kunnen.. een scheurtje in je oktopus ergens hoeft niet meteen heel je lhm voorraad op te maken, maar een reserve literje is dan wel fijn

goed preventief onderhoud en een check zijn het belangerijkste, en goed verzekeren Smile
  een paar tientjes kunnen je buitenlandse rampen wat comfortabeler maken Smile

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook