Blokjes horen in een Injectie met stof, d.w.z. alle SM’s vanaf sept 1972 met stof hebben blokken, de lederen bekleding is altiijd “strepen”.
Strepen stof hoort dus in een SM van voor Sept 72.
Kleuren: Voor stof: Kijk in een catalogus van die tijd: Elke buitenkleur had zijn eigen interieurkleur: Ik ken al geel, bruin, groen, blauw ( licht en donker), rood, grijs,
Voor Leer was er alleen cognac ( bruin) en zwart: Zwart voor de lichtere kleuren, bruin voor alle andere.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb toch ooit bij garge bagnole te Echt,een SM gezien,welke een lederen blokmotief had.
Maar ja,het kan een overtrokken stoffen interrieur geweest zijn ook.
waterman771 schreef:Je moet dus alleen nog de motor eens uitbouwen om de primaire ketting goed te controleren en er eventueel een curved-limiter en een nieuwe spanner op zetten.
We hebben het de hele tijd over de primaire ketting. hoe zit dat met de secundaire kettingen ?? Is/wordt niet zoveel over geschreven…..
En dan bedoel ik onderhoud,levensduur, smering etc…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
secundaire kettingen worden sneller vervangen omdat de motor er daar niet voor uit moet…..
de achterste liet men meestal voor wat het was…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De secundaire kettingen hebben veel meer te lijden, en gaan (ook met synergie II) meestal tussen de 80.000 en 120.000 km mee. Daarna zijn ze versleten en moet je ze vervangen, wat 2 uurtjes werk is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die kun je dus gewoon vervangen/monteren dmv sokje 33 : vandaar die 2 uurtjes…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
maar feit is ja kan de sec. kettingen veranderen maar als de primaire het uitgerokken is en een tand verspringt… heb je problemen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:Die kun je dus gewoon vervangen/monteren dmv sokje 33 : vandaar die 2 uurtjes…..
Niet zo maar vervangen hoor.
De nokkenassen moeten er uit en das toch weer een opletten geblazen werkje
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet noodzakelijk. Maakt het wel makkelijker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen,inderdaad.Je kan de nieuw aan de oude vast maken natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist. Met de oude de nieuwe er door heen draaien, maar let wel, dat gaat alleen met de nokkenassen in een bepaalde positie. Na het vervangen van de kettingen is het dan wel weer noodzakelijk om de nokkenas timing met behulp van micrometers exact af te stellen. Dat kost het meeste tijd. Heb je pech en moet je de tandwielen gaan verstellen dan moeten in de meeste gevallen de nokkenassen wéér van de cilinderkop af om de moeren waarmee de tandwielen vast zitten in de bankschroef met een speciale sleutel lost te maken.
Dat is dus deze tool:
Het juist afstellen van de nokkenassen na het vervangen van de kettingen ziet er ongeveer zo uit:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ben je dan niet beter dat je deze 4 moeren vervangt?
Die nylstop,gaat toch ook geen eeuwigheid mee.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die moeren slijten alleen als je ze heel vaak losmaakt en vastzet. Dat gaat dus , bij het gebruik van het juiste gereedschap ( dus géén bijtel..) zeker 300.000 km mee. Vervangen alleen als ze slecht zijn dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste