2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Na kleppen stellen nogal klepperende kleppen
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 18 februari 2009 02:25 PM
  [ # 16 ]

hmm, gekraak.. is het een constant gekraak? ik noem klepperende klepjes zelf geen “gekraak” meer “getik” Smile

en als ik in de 1 of in de 3 schakel met koude motor heb ik “gehots” (koppelingsplaat is gaar).

Mijn auto die ‘s ochtends omhoog komt noem ik wel “gekraak”. Maar jij hebt het vast over iets anders.

2CV 1985

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 18 februari 2009 02:38 PM
  [ # 17 ]

Kan ook gepingel zijn. In dat geval euro 98 tanken en kijken of het er dan nog is.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 18 februari 2009 03:14 PM
  [ # 18 ]
citrus schreef:

Een vraag over kleppen stellen.

Ik val er zomaar even tussen zonder enige bijdrage als een oplossing of iets degelijks.

Maar wanneer en bij welke modellen is kleppen stellen nodig?

Kleppen stellen bij dit type motoren (met stelplaatjes/shims) is eigenlijk niet periodiek nodig; naar mijn smaak hoor je het wel als er kleppen echt uit het gelid staan. En dat kan heel lang (40,000+km) duren. Niet iedereen zal overigens deze mening met mij delen.

Bij een motor waar er nog gebruik wordt gemaakt van stelboutjes verlopen de kleppen veel sneller en is het 1 x per 10,000 of 20,000 km geen overbodige luxe.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 februari 2009 07:57 PM
  [ # 19 ]
citrus schreef:

Een vraag over kleppen stellen.

Ik val er zomaar even tussen zonder enige bijdrage als een oplossing of iets degelijks.

Maar wanneer en bij welke modellen is kleppen stellen nodig?
Want als een blok als een bak met spijkers klinkt lijkt me dat een slecht teken.
Mijn 1,6 tzi blok uit ‘91 klinkt niet als een bak spijkers.
Maar bij snelheden vanaf de 90 en een heuvel op of bij verder accelereren klinkt er wel een en ander gekraak uit het vooronder. Klinkt niet echt best en stopt ook weer bij een constant toerental.
Zouden dit de kleppen kunnen zijn?

Jouw motor doet dat dus onder belasting. Die van mij toevallig ook. Denk dan aan koppeling, distributie (spanrol!! is ws bij mijn auto de oorzaak) of een drijfstanglager (zou het bij mijn auto ook kunnen zijn). Kleppen is minder waarschijnlijk.

Profiel  
 
joelle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 18 februari 2009 10:22 PM
  [ # 20 ]

Kan het zijn dat je de in en uitlaatkleppen verwisseld hebt, je schrijft in het begin dat alle uitlaatkleppen te strak stonden en de inlaat kleppen goed.Als uitlaat inlaat is stonden alle kleppen waarschijnlijk gewoon goed en nu staat alles op 0,3 mm

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 19 februari 2009 02:04 AM
  [ # 21 ]
joelle schreef:

Kan het zijn dat je de in en uitlaatkleppen verwisseld hebt, je schrijft in het begin dat alle uitlaatkleppen te strak stonden en de inlaat kleppen goed.Als uitlaat inlaat is stonden alle kleppen waarschijnlijk gewoon goed en nu staat alles op 0,3 mm

Een goed punt, zeker. Zoiets kan je gebeuren, zeker mij. Maar nee, ik heb het niet verwisseld. Ik heb eerder kleppen gesteld bij een visa 11re. Zodoende enige ervaring.

Vandaag heb ik de kleppen op 0,25 gezet. Heel secuur afgesteld: zodra uitlaatklep omhoog komt (tuimelaar zie je even bewegen) en zodra de inlaat klep in wordt gedrukt (is echt een moment waarbij inlaat en uitlaat bewegen) heb ik de bijbehorende uitlaatklepp juist afgesteld. Op 0,25. De voelermaat ging er stroef doorheen. En ik kon de voeler nog wel bewegen. Het resulaat was minder geklepper, maar het is nog steeds niet voorbij, ook niet bij warme motor. De motor reageert verder goed, stationair als accelererend.

Ik hoor de kleppen nu, eerder nooit, dus is het voor mij even wennen. De visa maakte destijds ook dat geluid, dus ik neem aan dat het goed zit. Neemt niet weg dat ik het een storend geluid vind. Het zal wel weer wennen, natuurlijk.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 februari 2009 03:02 AM
  [ # 22 ]
Marcules schreef:
citrus schreef:

Een vraag over kleppen stellen.

Ik val er zomaar even tussen zonder enige bijdrage als een oplossing of iets degelijks.

Maar wanneer en bij welke modellen is kleppen stellen nodig?

Kleppen stellen bij dit type motoren (met stelplaatjes/shims) is eigenlijk niet periodiek nodig; naar mijn smaak hoor je het wel als er kleppen echt uit het gelid staan. En dat kan heel lang (40,000+km) duren. Niet iedereen zal overigens deze mening met mij delen.

Het komt echt sporadisch voor dat bij BX-en met shims de kleppen gesteld moeten worden. Bij diesels ben je pas na een paar ton (2, 3) aan de beurt en dan valt de schade vaak nog wel mee, van benzinemodellen hoor ik het eigenlijk ook niet vaak, en dan ook pas na de 2 ton. Een controle voor de d-riemwissel is wel aan te bevelen natuurlijk, dat scheelt je weer een extra riem.
Bij een motor met tuimelaars kun je er altijd bij (nouja, bij een 1400 met kantelblok…), het moet vaker maar dat is ook te doen zonder d-riemwissel (die een 1400 kantelblok overigens niet eens heeft).

Bij latere motoren en autoos komt het naar verluid juist weer vaker voor. Vooruitgang?...

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 19 februari 2009 03:11 AM
  [ # 23 ]

volgens mij stel je verkeerd:
bij het tuimelen ga ik afstellen, ja inderdaad maar wel bij een andere cilinder…...
groet, Jonne

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 19 februari 2009 09:56 AM
  [ # 24 ]

1tuimelen = 4stellen
2tuimelen = 3stellen
3tuimelen = 2stellen
4tuimelen = 1stellen

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 19 februari 2009 09:35 PM
  [ # 25 ]
BasisBIX schreef:

Inlaat;  0,10 - 0.15

Uitlaat;  0.20 - 0.30

Dit schrijft Coen, en het klopt. Vervolgens zeg je dat je alle kleppen op 0,25 hebt gesteld en verbaas je je erover dat de kleppen tikken. Je zegt zelfs dat het wel zal wennen, waar ik uit opmaak dat je je hebt berust is je lot van ‘tikkende -kleppen-rijder’. Mis ik nu iets?

En natuurlijk stel je niet de klep van de cilinder die op tuimelen staat, maar ik ga er vanuit dat je dat wel goed gedaan hebt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 februari 2009 09:44 PM
  [ # 26 ]

Ik snap het ook niet meer…. inmiddels is meer dan duidelijk dat je de kleppen niet goed gesteld hebt, maar je rijd er mee door? Dan kun je binnen niet al te lange tijd een stel tuimelaars en ( als je een beetje pecht hebt) een nokkenas gaan vernieuwen. En daar voor kun je de motor gaan uitbouwen….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 19 februari 2009 09:59 PM
  [ # 27 ]

Ik volg het ook niet helemaal meer Rolling Eyes

Maar mocht je over een tijdje je het hele spul moeten vervangen.
Dan heb ik nog wel een goed motorblokje voor je.  Wink
Met kleppen die goed staan én niet tikken Laughing

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 20 februari 2009 12:18 AM
  [ # 28 ]

Luistert en huivert: tot 2 maal toe heb ik de kleppen gesteld (1e x 0,3 2e x 0,25). Uitlaatkleppen welteverstaan. Inlaat stond goed (0,15).

Dus niet alle kleppen! Daarom is het voor jullie wazig misschien. Ik heb nooit gezegd dat ik alle kleppen op 0,25 mm heb gezet.

Zoals speling staat voorgeschreven in de bx vraagbaak. Dus ik vind het aannemelijk dat de klepjes nu goed staan.
Je hoort nu getik, eerder nooit. De kleppen stonden toen ook te strak.

Mijn doel achter deze post is om te weten of dat zo (dat je de klepjes hoort tikken) hoort bij die motoren.

Hoe kan ik mijn verhaal nog meer verduidelijken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 februari 2009 12:21 AM
  [ # 29 ]

Re: Na kleppen stellen nogal klepperende kleppen

Visa Ventje schreef:

Ik heb de kleppen gesteld op 0,3 mm….. Alles gesteld en de zaak teruggeschroefd en starten maar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 20 februari 2009 08:56 PM
  [ # 30 ]

Dat je de kleppen wat hoort tikken bij deze motoren is wel normaal, dat doen ze bij mij ook, maar er is een verschil tussen gewoon normaal tikken en verrot hard tikken snap je. Je hebt tikken en tikken zegmaar Wink
Maak er anders eens een filmpje van om te horen hoe hard ze tikken.
Zo is het niet te zeggen of ze normaal klinken namelijk.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook