Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Telkens vier weken na een volledige laadbeurt is de accu dermate zwak dat de auto niet meer wil starten. Ik meet geen lekstroom, de accu-indicator van de drie jaar oude accu geeft aan dat deze nog goed is. Dit lijkt me ook het geval te zijn.
Ter controle van de dynamo heb ik bij draaiende motor de plus-pool van de accu verwijderd. De motor blijft lopen. Wanneer ik echter ook nog de lampen ontsteek, slaat de motor direct af. Bij een andere oude dynamo blijft de motor nog iets langer doorlopen. (+/- 10 seconden)
Weet iemand of de dynamo het ontsteken van de lichten op moet kunnen vangen? Bij een 2cv van hetzelfde bouwjaar gaat dit namelijk wel! Het gaat om een ID uit ‘61 die met enige regelmaat kortere afstanden aflegt. Dat het een negatieve bijkomstigheid is van een gelijkspanningsdynamo gaat er bij mij dus ook niet in. Wie wil immers een auto die continue aan de druppellader moet hangen. Mocht een revisiedynamo geen soelaas bieden, dan ben ik genoodzaakt de boel om te bouwen naar wisselstroom. Dit helaas ten koste van de originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb ooit iets vergelijkbaar gehad: een relais bleef hangen en zorgde ervoor dat de accu leegliep. Tegen de tijd dat die helemaal leeg was viel het relais wel af. Opladen van de accu was dan de remedie.
Bij dagelijks gebruik had ik uiteraard geen last, maar bij langere stilstand wél!
Eenvoudigste oplossing (tijdelijk weliswaar) was losmaken van -pool tijdens stilstand.
Nb Relais zat in de spanningsautomaat dacht ik.
Nb2 Volgens mij mag je geen accupolen losmaken bij draaiende motor!
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zonder te meten weet je niets. Dus: hoeveel laad ie bij en bij welke toerentallen?
Vergeet niet dat gelijkstroom véél minder capaciteit heeft als wisselstroom, dus bij een brakke dynamo of spanningsregelaar is het snel bekeken. Meten is weten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik moet erg graven in mijn geheugen want een kleine 50 jaar geleden was ik een heel jong automonteurtje die aan zijkleppers met gelijkstroomdynamo’s werkte. Een gelijkstroomdynamo werkt in principe heel anders dan een wisselstroomdynamo en heeft ook veel meer toeren nodig om een stroom van betekenis te kunnen geven. Maar hij kan ruim voldoende laadstroom leveren en als hij dat niet doet werden ze vroeger uit elkaar gehaald, de collector werd op de draaibank gezet en met een vijl met schuurpapier er omheen werd die weer als nieuw. Dan nieuwe koolborstels er in en hij was weer als nieuw. De ‘regulateur’ onderbreekt de kring bij een bepaalde spanning als ik het me goed herinner en dat ankertje blijft als het ware ‘zweven’ doordat het steeds neerkomt op de contacten en weer wordt opgetild en zo houdt hij de stroom constant.
Het kan dus een kwestie zijn van de dynamo zelf of de regulateur welke niet goed werkt. De dynamo komt op gang doordat er wat magnetisme in aanwezig is en zo komt de boel op gang.
Ik heb een moderne Peugeot welke als het meezit twee kilometer per week rijdt en de computer trekt continu stroom uit de accu. En ik heb een oude Jaguar die in de winter helemaal geen meter van zijn plek komt. Ik heb twee zonnepaneeltjes gekocht bij de Action en die onder een lichtdoorlatende golfplaat geplaatst, snoeren naar beide auto’s en dat vormt een ideale druppellader. Als het zonnetje doorkomt meet ik tussen de 20 en 25 volt, maar het is maar een klein stroompje wat het opbrengt, maar de Peugeot startte vrijdag als een jong auto’tje. Misschien is dat een idee, zonnepaneeltje bij de Action, kost geen tien euro.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Maandag worden de dynamo en de regelaar naar een revisiebedrijf gebracht om door te meten en enventueel te reviseren.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De dynamo alsmede de spanningsregelaar functioneren ‘helaas’ naar behoren. Nu ben ik toch genoodzaakt de boel om te bouwen naar wisselspanning.
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
AZ schreef:De dynamo alsmede de spanningsregelaar functioneren ‘helaas’ naar behoren. Nu ben ik toch genoodzaakt de boel om te bouwen naar wisselspanning.
Dat zie ik dus echte helemaal niet zo.
Je dynamo en regelaar zijn getest door een revisiebedrijf en blijken goed. De accu wordt dus goed opgeladen.
Je laadt je accu goed op, dan zet je de auto 4 weken weg, en daarbij heb je naar eigen zeggen géén lekstroom.
De accu-indicator van de drie jaar oude accu geeft aan dat deze nog goed is.
En als je dan na 4 weken wilt starten, is de accu dermate zwak dat de auto niet meer wil starten.
En hoe zou dit nou verholpen worden als je deze goede dynamo/regelaar vervangt door een andere? Wordt je accu dan opeens “voller-dan-vol”? Of blijven de amperes uit een wisselstroomdynamo beter in de accu plakken?
Ga nou eerst eens meten aan die accu, en meet eens wat er eigenlijk met de accuspanning gebeurt tijdens het starten. Zijn de kabels en klemmen naar de startmotor goed en schoon? Drie tegen één dat je accu gewoon op is.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je nou zelf ook gemeten hoeveel ie laad????????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
nltecoko schreef:
Ga nou eerst eens meten aan die accu, en meet eens wat er eigenlijk met de accuspanning gebeurt tijdens het starten. Zijn de kabels en klemmen naar de startmotor goed en schoon? Drie tegen één dat je accu gewoon op is.
Ok zal ik eerst laten doen. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar zo’n indicator op de accu is.
waterman771 schreef:Heb je nou zelf ook gemeten hoeveel ie laad????????
Ik heb de dynamo en spanningsregelaar naar een revisiebedrijf gebracht om door te laten meten en eventueel te laten reviseren. Zelf had ik de dynamo al wat minder nauwkeurig getest door de pluspool van de accu te halen. Zoals gezegd blijft de motor dan draaien. Wanneer ik dan echter de lampen ontsteek slaat de motor wel af.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is natuurlijk vreemd om alles eerst uit te bouwen voor je gemeten hebt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik ging ervan uit dat de oorzaak bij de dynamo/spanningsregelaar ligt omwille van het feit, dat de dynamo niet genoeg spanning levert om de auto met lichten aan draaiende te kunnen houden. Deze situatie staat mijns inziens los van de kwaliteit van de accu. Het kan toch niet zo zijn dat bij een lange nachtelijke rit door de regen, het eindpunt niet kan worden gehaald omdat de specificaties van de dynamo dat niet toelaten???? Overigens wordt er alleen overdag bij droog weer gereden zonder verlichting te voeren.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zonder eerst de laadstroom eens goed te meten met draaiende motor, verschillende verbruikers aan en verschillende toerentallen mag je helemaal nergens van uit gaan. Niets meten is gewoon niets weten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou gelijk toch maar de koppeling vervangen ,
ik DENK dat die gaar is
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
whaha.. ja zou je denken? Ik ben er toen in staat..
De dynamo en spanningsregelaar zijn nu op professionele wijze doorgemeten. Deze kan ik nu dus uitsluiten. Nu de accu nog…
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is natuurlijk een beetje raar hé.... Jij vraagt hier om advies. Het lijkt alsof jij iemand bent die serieus met die wagen bezig is, dan dan krijg je van de anderen en van mij ook serieuse tips en antwoorden. Als we dan zeggen: eerst meten, want meten is weten, en jij gaat de regelaar en dynamo uit lopen bouwen en wegbrengen dan is het niet echt een wonder dat mensen zo gaan posten hé
Doe je zelf een en die auto een lol: Schroef hem in elkaar en ga er mee naar een specialist die met simpele meet-apparatuur een juiste diagnose kan stellen als je zelf niet weet hoe je moet meten.
In amsterdam kan ik je deze mensen aanbevelen, omdat ze kennis van de ds hebben: http://www.corwilkes.nl/
succes, en onthoud dat je gewoon je vragen moet blijven posten, maar dat het ook leuk is voor de andere gebruikers als ze zien dat je iets met hun tips doet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als je geen dynamo kan uitmeten , laat het dan “even ” doen .
Baterijklem loshalen en kijken of hij blijft lopen is GEEN goede methode , ik zou het met een moderne auto maar niet proberen .
Ik vraag me dan ook af hoe je dan bepaald hebt dat je geen lekstromen hebt
Mijn onderschrift staat niet voor niets daar
Je mag van geluk spreken dat je een eerlijk revisie bedrijf getroffen hebt ; ze konden je evengoed een hoop geld aanreken om het zogezegd te reviseren .
Ga ook niet blindeling op die batterijindicator voort , het aantal batterijen dat ik al vervangen heb waarvan het lampje nog groen was ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen