ik heb het volgende euvel (XM 2.0 benzine 1993)
onder het rijden stopt de auto ineens, maar na een paar minuten weer
startbaar. Dit overkomt me deze week al voor de derde keer.
de laatste keer na het stoppen ook naar de benz.pomp geluisterd,
die dan geen geluid maakt. Even later start de auto wel en hoor ik de
pomp ook weer. De herstart gaat gepaard met een flinke rookpluim.
bij wie gaat er een licht op ?
gr jelle
is het dan niet dat er te veel brandstof inwordt gespoten in de cyliner en dat de moter dan afslaat.. dus dat je hem verzuipt
(mijn vader had zo iets met Autogas)
auto stopt onderweg, maar start evenlater ook weer
wat is dan de oorzaak van dat de auto na eerst normaal gedrag, zich
evenlater laat verzuipen ?
jelle
kwestie van brandstof systeem eens schoonmaken.
vlotter en of klep kan wel eens blijven hangen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Beste Jelle,
Het kunnen twee oorzaken zijn….............
Loopt de auto op LPG : .
1.
Onsteking/modulle is stuk en stopt ermee als deze op een bepaalde temperatuur is. Als ze weer afkoeld werkt ze weer even, mogelijk een component in de onsteking wat er mee stopt bij een bepaalde temp.
Het is bijna nooit bij deze electronica dat het een “keihardestoring” is maar temperatuur gevoelig.
Remedie; Laten doormeten en indien nodig een nieuwe onsteking/ modulle plaatsen.
2.
Vooral als je op LPG of constant met slechte benzine bv uit de (buitenlandse) witte benzinepompen rijdt; vuil,roest en slechte benzine in de brandstoftank.
Er zit troep, roest enz. onder in de tank, de rotzooi wordt opgezogen door het eerstefilter(zeef) in de tank waardoor deze vol komt te zitten en de auto stopt.
Als je een tijdje stil staat zakt deze “groffe” rommel weer naar onderen en rijdt de auto even normaal totdat alles weer tegen het filter gezogen is.
Remedie tank eronderuit, spoelen en een nieuw brandstoffiter. En als je op lpg rijdt regelmatig de benzine tank leegrijden zodat deze af en toe ververst wordt.
Veel succes
Ron
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn vader heeft ooit enkele malen een vergelijkbaar probleem gehad met zijn CX Prestige.
Auto rijdt normaal en val dan plotseling stil tijdens het rijden , herstarten lukte pas na een tijdje stilstaan.
Het is de eerste keert opgelost na het vervangen van de benzinedrukregelaar.
De 2é keer is de benzinepomp vervangen ook toen viel de motor tijdens het rijden gewoon uit en wilde niet meer starten.
De derde maal was het een impulsgever van de ontsteking die als de motor warm werd dienst weigerde eens de motor wat was afgekoeld starte hij weer.
Ik heb het nu wel over een CX maar mischien heb je er wat aan.
Succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
trxke schreef:De derde maal was het een impulsgever van de ontsteking die als de motor warm werd dienst weigerde eens de motor wat was afgekoeld starte hij weer.
Dan was het vast een 2500, hadden ze allemaal last van.
ron
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
prestige is toch alleen maar in 2500 (turbo) geleverd?
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
r.kerstens schreef:trxke schreef:De derde maal was het een impulsgever van de ontsteking die als de motor warm werd dienst weigerde eens de motor wat was afgekoeld starte hij weer.
Dan was het vast een 2500, hadden ze allemaal last van.
ron
Het is een 2.4 injectie van ‘77 met de ducellier stroomverdeler.
arjan_verkade schreef:prestige is toch alleen maar in 2500 (turbo) geleverd?
Prestige’s zijn er in 2.4 carburator (laagdak Prestige) 2.4 injectie met stroomverdeler (transistor ontsteking) en de laatste 2.4 waren met VEO
en daarna was het de 2.5 enkel in automaat en later was de 2.5 turbo enkel als handgeschakeld verkrijgbaar.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
trxke schreef:r.kerstens schreef:trxke schreef:De derde maal was het een impulsgever van de ontsteking die als de motor warm werd dienst weigerde eens de motor wat was afgekoeld starte hij weer.
Dan was het vast een 2500, hadden ze allemaal last van.
ron
Het is een 2.4 injectie van ‘77 met de ducellier stroomverdeler.
arjan_verkade schreef:prestige is toch alleen maar in 2500 (turbo) geleverd?
Prestige’s zijn er in 2.4 carburator (laagdak Prestige) 2.4 injectie met stroomverdeler (transistor ontsteking) en de laatste 2.4 waren met VEO
en daarna was het de 2.5 enkel in automaat en later was de 2.5 turbo enkel als handgeschakeld verkrijgbaar.
ow ja… even niet aan de eerste serie gedacht
serie 2 had natuurlijk wel alleen de 2500 (turbo) motor
Re: auto stopt onderweg, maar start even later ook weer
graag FF on topic heren. het gaat over een XM.
jelle de Haan schreef:ik heb het volgende euvel (XM 2.0 benzine 1993)
onder het rijden stopt de auto ineens, maar na een paar minuten weer
startbaar. Dit overkomt me deze week al voor de derde keer.
de laatste keer na het stoppen ook naar de benz.pomp geluisterd,
die dan geen geluid maakt. Even later start de auto wel en hoor ik de
pomp ook weer. De herstart gaat gepaard met een flinke rookpluim.
bij wie gaat er een licht op ?
gr jelle
een soortgelijk probleem heb ik bij XMNL (op Yahoo groups) recentelijk ook beschreven gezien. Met een XM. De dame in questie (bestuurder) durfde niet meer met de XM te rijden omdat de wagen stopte (bij voorkeur voor een stoplicht) of bijvoorbeeld na het tanken bij een benzinestation. En dan niet meer wilde starten voor enkele minuten. Ze schaamde zich rot.
Jelle schrijft dat hij de bezinepomp niet meer hoort lopen. De meest voor de hand liggende verklaring die ik las was dat er een “bijna verrot relais is” dat de benzinepomp moet aansturen. treedt alleen op als het warm is. het advies was: relais vervangen of schoonmaken. ik kan je alleen niet vertellen waar dat relais zit.
bij de dame in kwestie was de halve XM al door de dealer uit elkaar gehaald en voor nieuwe onderdelen vervangen. alleen het relais en de brandstofpomp zelf noemde ze niet. maar ze had natuurlijk ook niet gehoord dat tie het niet deed…
RD
auto stopt onderweg, maar start evenlater ook weer
ik heb de brandstofpomp vervangen met als resultaat dat ik nu de
pomp wel weer hoor, en de auto start, maar onderweg liet hij me
af en toe wel weer in de steek.
dus ook de module vervangen en eureka probleemloos verder.
bedankt ron, want jij had van beide de goede richting aangegeven.
jelle
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
arjan_verkade schreef:ow ja… even niet aan de eerste serie gedacht
serie 2 had natuurlijk wel alleen de 2500 (turbo) motor
En de 2.5 Turbodiesel, niet te vergeten… maar dan heten ze geen prestige maar “Limousine”.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: auto stopt onderweg, maar start evenlater ook weer
jelle de Haan schreef:dus ook de module vervangen en eureka probleemloos verder.
welke module?
RD
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ontstekingsmodule, toch wel vervangen door een nieuwe niet-de-Bosch-module van 4 tientjes? die gaat langer mee.
Er zit ook pasta bij, die MOET je op de achterkant smeren voordat je hem monteerd.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Ontstekingsmodule
logisch ja (ahum) dat je de benzinetoevoer regelt vanuit de ontsteking…
RD