hallo allemaal
misschien dat iemand bij mij èèn of meer lichten op kan steken
bij het volgende probleem !
-de AX monopoint had bij de keuring een te hoog CO-percentage
-het katalysatorlampje blijft branden
-benzineverbruik is te hoog
-roet uit de uitlaat
mijn aktie tot nu toe was als volgt:
* kleppen stellen
*nieuwe verdelerkap + rotor
*nieuwe bougies (de oude waren roetzwart)
*temperatuursensor vervangen
*lambdasonde vervangen ( de oude was ook roetzwart)
resultaat is, dat het katlapje nog steeds brand, ook na resetten (uren)
van de computer
het enigste wat ik nog bedenken kan is het verwisselen van het onderblok van de carbu. Heeft iemand hier ervaring mee, of nog andere tips ?
vr gr
jelle de haan
Als e.e.a. zwart (bougies) is, dan kan dat het volgende zijn, volgens het Haynes ZX manual. Een te rijk mengsel, controleer de carburateur, automatische choke en/of het luchtfilter.
Als het goed is, is het een Injectie motor, dus heb je geen carburateur.
Begin eerst maar eens met het vervangen van het het luchtfilter, te weinig lucht zorgt voor een onvolledige verbranding, dus roet en CO.
dan heb je een kapotte gaskleppotentiemeter in je injectiehuis
kijk maar effe op het forum van de axclub http://www.axclub.net
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
co percentage
hallo joost
ik denk dat jij op het spoor zit
zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?
als je voor de wagen staat zit de gaskleppotentiemeter dan aan
de rechterzijde van het huis ?
en als laatste vraag: is het mogelijk dit gedeelte onafhankelijk van
het injectiehuis te vervangen ?
gr jelle
(oh ja per abuis noemde ik het carbu)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: co percentage
jelle de Haan schreef:zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?
Dat klopt.
Het beste is compleet injectiehuis vervangen. Bij de dealer een paar honderd euro, dus eerst maar een jong exemplaar op de sloop zoeken.
Hier lees je meer info: .
Re: co percentage
jelle de Haan schreef:hallo joost
ik denk dat jij op het spoor zit
zit die gaskleppotentiemeter op het onderblok van het injecttiehuis ?
en zit daar een koperbaan in die kan slijten ?
als je voor de wagen staat zit de gaskleppotentiemeter dan aan
de rechterzijde van het huis ?
en als laatste vraag: is het mogelijk dit gedeelte onafhankelijk van
het injectiehuis te vervangen ?
gr jelle(oh ja per abuis noemde ik het carbu)
nee is niet los te vervangen zoals sander van de axclub zegt hij zit vast met blijf met je tengels van deze schroeven af schroeven
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
monopointhuis
korrect,et monopointhuis is bijna zeker de oorzaak.maar let op het kan ook (afhankelijk van de leeftijd en type ) de map sensor zijn.
loopt de auto wel goed???
groeten dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
monopointhuis
nu koud een jaar later heb ik de oplossing
de auto stond ondertussen geduldig schorsend op mijn landelijke oprit !
uiteindelijk kreeg ik de oplossing aangereikt via vergelijkbare problema-
tiek op problemcar.nl
de oorzaak was de massa van de lambda
dus beter laat dan nooit kan de auto nu toch nog weer naar de apk
gr jelle
Wordt het CO gehalte bij elke auto gemeten of staat dit weer los van de 4-gasmeting?
Die laatste is pas verplicht na 1993 of 94?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: monopointhuis
Lambdasonde zit toch met 1 draadje in de uitlaat geschroefd? Dat is dan tevens massa toch?
Re: monopointhuis
Handjes schreef:Lambdasonde zit toch met 1 draadje in de uitlaat geschroefd? Dat is dan tevens massa toch?
Lambdasondes kunnen ook 2 of 3 draden hebben. Maar meten is weten en even gemeten bij de lambdasonde had hier de oplossing geboden.
Bij mij komen vier draden uit de lambda.
Waarom komt er nou niemand op het idee om die storing even uit te lezen? Brandend lampje = storing die je met simpele middelen ook zelf kan uitlezen, bij deze motoren, mocht je niet op goeie voet staan met de lokale dealer die dat ff voor je kan doen.
Waarom raden als de computer je gewoon kan vertellen wat ie denkt dat er mis is…
1-draads sensoren hebben inderdaad hun massa via de uitlaat, maar 4-draads sensoren (die PSA meestal gebruikt) hebben een aparte massadraad. Die je ook niet zomaar willekeurig ergens aan massa moet knopen want bv. twee tiende volt verschil met de ECU-massa is eigelijk al te veel.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ja, ik ben een jaar geleden inderdaad met de visa naar de dealer
geweest, maar geen foutcode, zodat ik maar lukraak ben gaan
vervangen.
dus wordt een massaprobleem niet altijd als fout herkend ?
jelle
Visa? AX bedoel je hoop ik… want een visa (en ook vroege AXen) kennen inderdaad geen foutcodes. Carbs he… pas met de kat en lambda sensoren zijn foutcodes ook gekomen.
Of er een fout herkend wordt hoef je niet naar te raden: dat vertelt dat lampje je al! Kwestie van geheugen uitlezen, en juist niet eerst een diagnosekast ertussen stekkeren want dan wis je de boel (doordat ie even zonder stroom staat).
Diagnosestekker kan wat lastig te vinden zijn trouwens… (heb er bij de 205 van een maat van me - met exact diezelfde motor - ook even naar moeten zoeken…)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ja inderdaad AX met kat
ik verwar visa`s wel vaker met de ax`en maar dat terzijde
ik vat jou verhaal m.b.t. er niet naar hoeven raden niet helemaal.
over welk lampje heb je het ?
gr. jelle