3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Quo’s Xantia HDi (Type HD pomp, update p5)
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 29 oktober 2008 02:52 PM
  [ # 31 ]

Dit mechanisme werkt met een push-pull principe. Om de motoras zit de staalkabel gewikkeld die de ruit op en neer laat bewegen. Doordat de kabel enigzins onder spanning is gemonteerd slipt deze niet maar word door de motoras meegenomen. Beide uiteinden van deze kabel zijn aan de ruitbevestiging in de geleide rail gemonteerd. Zodat het ene uiteinde trekt en het andere uiteinde duwt bij het neergaan en andersom bij het omhoog gaan.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Wink

Als dan, zoals bij jou, de kabel breekt valt de spanning weg en dondert de ruit naar beneden omdat er geen grip meer is op de motoras.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 29 oktober 2008 07:32 PM
  [ # 32 ]

Pardon????  Shocked  Shocked  Shocked  Shocked
Comfortbollen???? Shocked  Shocked  Shocked  Shocked

Waarom hoor ik dat nu pas? In de hier bovenstaande antwoorden heb ik er al best veel over gelezen, maar wat is precies het verschil? Zijn het originele Citroën-bollen? Of zijn ze van een ander merk en zo ja, wat is de naam van dat merk? Mijn bollen zijn van 2004 dus ik verwacht er niet al te veel meer van (lees: zullen binnenkort wel moeten worden vervangen). Als ik het zo lees, gaat mijn voorkeur zeker uit naar comfortbollen, maar ja, dan moet ik wel weten waar ik ze kan krijgen. Ik hoor het graag!

Oh ja, zit er verschil in de prijs per bol?

Overigens heb ik vorige week m’n auto weer op de juiste hoogte laten stellen en de LHM bij laten vullen. Ik berijd m’n godin weer zoals het hoort… Very Happy

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 29 oktober 2008 08:08 PM
  [ # 33 ]

Comfortbollen link


Artikelnummer 290780 en 290785. Ook Renard in Beneden Leeuwen en Chyparse in Almere kunnen deze leveren. Waarschijnlijk wel andere artikelnummers dan.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 13 november 2008 12:59 AM
  [ # 34 ]
hendrik69 schreef:

Dit mechanisme werkt met een push-pull principe. Om de motoras zit de staalkabel gewikkeld die de ruit op en neer laat bewegen. Doordat de kabel enigzins onder spanning is gemonteerd slipt deze niet maar word door de motoras meegenomen. Beide uiteinden van deze kabel zijn aan de ruitbevestiging in de geleide rail gemonteerd. Zodat het ene uiteinde trekt en het andere uiteinde duwt bij het neergaan en andersom bij het omhoog gaan.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Wink

Als dan, zoals bij jou, de kabel breekt valt de spanning weg en dondert de ruit naar beneden omdat er geen grip meer is op de motoras.

@ hendrik69:nog bedankt voor de uitleg.

Ik heb gisteravond het raammechanisme maar even uit de deur gehaald. Dan kan je net wat makkelijker zien hoe alles hoort te lopen.

Ruit was naar beneden gevallen omdat de kabels niet meer in het plastic koppelstukje (tussen rail en raam) vastzitten. De kabels zijn dus niet gebroken maar het plastic is gebroken van het koppelstukje . Dit koppelstukje heb ik in de foto even blauw omcirkeld.


Het enige wat ik nodig heb, is zo’n nieuw plastic raamrails blokje.
Even kijken waar ik dat vandaan ga halen.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 21 februari 2009 01:10 AM
  [ # 35 ]

Het raam heb ik weer gerepareerd zodat het dicht kan. Alles zit weer goed op zijn plaats. Voor de zekerheid beweeg ik het raam maar niet heen en weer. Ik ben er niet zeker van en straks breekt het mechanisme weer af.


Daarnaast heb ik afgelopen week Comfort veerbollen onder de Xantia geschroefd.
Conclusie hiervan is: dat had ik 1.5 jaar geleden al moeten doen Shocked 
Het rijdt echt een heel stuk comfortabeler t.o.v de orginele veerbollen. Voor mij geen andere type veerbollen meer.  Heerlijk zweefgevoel. Het enigste minpuntje blijft het verwerken van kleine ribbels. Deze blijf je voelen. Zal wel met het type wielophanging te maken hebben.
Het veercomfort van mijn GSA X1 blijft echt een heeeel stuk beter. Zelfs met oude veerbollen onder de GSA.
Nieuwe veerbollen liggen trouwens ook klaar om gemonteerd te worden

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 februari 2009 03:23 AM
  [ # 36 ]

Mooi he die comfortbollen, ik heb ze ook onder mijn Xantia en het rijdt een stuk fijner dan de standaardbollen, ook voor mij, geen ander type bollen meer.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 21 februari 2009 04:01 PM
  [ # 37 ]

Ik ben benieuwd hoe dat rijdt. Mijn Xantia heeft opgeboorde bollen en ik ben daar zeer tevreden mee.

Moeten we toch een keer een veerbollentestmeeting houden.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 07:10 PM
  [ # 38 ]

Jammer, die van mij zitten er pas 1 jaar op..

Ben ook erg benieuwd hoe comfortbollen rijden..

hogervp schreef:

Mijn Xantia heeft opgeboorde bollen

Ook nooit van gehoord Sad

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 21 februari 2009 08:05 PM
  [ # 39 ]
Archi schreef:

Jammer, die van mij zitten er pas 1 jaar op..

Ben ook erg benieuwd hoe comfortbollen rijden..

hogervp schreef:

Mijn Xantia heeft opgeboorde bollen

Ook nooit van gehoord Sad

In het begin van het draadje van deze HDi van Quo is er over geschreven.
Hier nog meer discussie:  

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 februari 2009 02:31 PM
  [ # 40 ]

Daarnaast heb ik afgelopen week Comfort veerbollen onder de Xantia geschroefd.

Dus nu ben je het laatste restje wegligging kwijt? Ik vind dat als je een deinende zwabberende boot wil, je maar een DS moet gaan rijden in plaats van een goed sturende auto in een boot te veranderen.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 22 februari 2009 03:01 PM
  [ # 41 ]
Harm schreef:

Daarnaast heb ik afgelopen week Comfort veerbollen onder de Xantia geschroefd.

Dus nu ben je het laatste restje wegligging kwijt? Ik vind dat als je een deinende zwabberende boot wil, je maar een DS moet gaan rijden in plaats van een goed sturende auto in een boot te veranderen.

Sneu deze reactie Harm.
Keuze voor comfortbollen is zeer persoonlijk, dat jij daar niet voor kiest heb je al vaker duidelijk gemaakt. Quo en ik en nog wat andere zijn een anderen mening toegedaan. Kennelijk mag dat niet.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 februari 2009 03:49 PM
  [ # 42 ]

Van mij mag alles, maar het lijkt me dat een Xantia van zichzelf al erg comfortabel moet zijn. Dus met normale bollen en een systeem in goede staat. Zo is zo’n auto ook ontworpen; een bepaalde mix van comfort en weggedrag. Ga je daaraan sleutelen, gaat het comfort omhoog, maar beinvloed je het weggedrag in negatieve zin.

Volgens mij zijn er 2 redenen om comfortbollen te nemen:

- het veersysteem is in slechte staat en dat compenseer je door comfortbollen
- je wil eigenlijk een DS rijden maar dat behoort niet tot de mogelijkheden.

Dat is dan weer mijn mening, maar kennelijk mag dat niet.

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 februari 2009 04:08 PM
  [ # 43 ]
Harm schreef:

je wil eigenlijk een DS rijden maar dat behoort niet tot de mogelijkheden

Smile Wat is dat nu? Ik heb liever een Xantia én een DS..

Nu ben ik toch echt benieuwd naar een rondje comfortbolkes..

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 februari 2009 04:11 PM
  [ # 44 ]

Wat is dat nu? Ik heb liever een Xantia én een DS..

Goeie combi toch? een Xantia voor in de zomer en een DS als pekelbak Wink

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 februari 2009 04:15 PM
  [ # 45 ]

Laughing

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook