De laatste tijd heb ik ‘s ochtends veel last van beslagen ramen.
Het eerste deel van mijn route is “door de polder”. Na ca. 2-3 km hoor je dat de ventilatie in recirculatie springt. Ik maak dan geen gebruik van de ruitenwisser. Na ca. 8 km. springt ‘ie uit de recirculatie. |Inmiddels zijn de ramen dan al aardig beslagen. De ruiten zijn aan de binnenzijde schoon.
Is het mogelijk om die automatische recirculatiestand (die ook inschakelt bij gebruik ruitenwissers) uit te zetten???
Ik heb nl. niet zo’n zin om op wintersport met een volle auto en beslagen ruiten rond te rijden. Daarom heb je immers airco, toch?
als je door een tunnel of iets dgl. rijdt en de klimaatregeling vindt de lucht niet proper genoeg, schakelt toch automatisch over naar recirculatie -> hangt er soms een mestgeur in de gezonde polderlucht
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Hetgeen Grandbateau hierboven aangeeft is echter alleen bij de Exclusive.
Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt?
dat wist ik niet, ik dacht dat die sensor bij de ‘automatische’ klimaatregeling hoorde; recirculatie schakelt overigens ook aan bij achteruit rijden.
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt
Daar heb je gelijk in ops: Ben zo verwend door al dat automatische geregel dat ik dat al te veel moeite vind.
Neemt overigens niet weg dat de recirculatiestand te pas en te onpas kennelijk aanspringt. Dit zie je niet terug in het display. Wat kan daarvan de oorzaak zijn???
mctend schreef:Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt
Daar heb je gelijk in ops: Ben zo verwend door al dat automatische geregel dat ik dat al te veel moeite vind.
Neemt overigens niet weg dat de recirculatiestand te pas en te onpas kennelijk aanspringt. Dit zie je niet terug in het display. Wat kan daarvan de oorzaak zijn???
Bij mijn weten springt de recirculatie alleen maar aan als je achteruit rijdt en als je de ruitensproeier gebruikt.
Bij de exclusive inderdaad ook als er slechte geuren gedetecteerd worden.
Maar of er bij de niet-exclusive versies nog factoren zijn die de recirculatiestand triggeren ???
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Niet zover ik weet…
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb dan wel geen C4 Picasso, bij mij gaat de recirculatieklep in de autostand ook regelmatig heen en weer.
De klep kan dicht (alleen buitenlucht), open, (alleen binnenlucht) of half open (mix buiten/binnen). Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat bij het uitschakelen van de airco de klep half dicht gaat, en bij lage buitentemperaturen en oplopende koelwatertemperatuur na een koude start ook. Ook wanneer de stand op ontwasemen gezet wordt schakelt de klep een aantal keer tussen de verschillende standen (hoorbaar) en wordt de airco ingeschakeld.
Er zijn dus weldegelijk verschillende redenen te bedenken waarom de recirculatieklep kan schakelen zonder dat dat aangegeven wordt op het paneel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Er staat wel in het instructieboekje dat in de stand ‘Auto’ o.a. ook de recirculatieklep bediend kan worden. Dus daar zou je wel gelijk in kunnen hebben.
Ik let er niet zo op, dus is het mij nog niet expliciet opgevallen dat de klep tussentijds dicht of open gaat. Daarvoor heb ik een stand ‘Auto’. Om daar niet op te hoeven letten…
Daarvoor heb ik een stand ‘Auto’. Om daar niet op te hoeven letten… Wink
Inderdaad. Tot je ramen beslaan en je het gevoel hebt in een Turks bad rond te rijden. Maar we zullen de tip m.b.t. handmatig regelen koesteren…
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daar heb jij dan weer een overschot aan gelijk in..
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vroeger had je daar een schuifregelaar voor. Toen had je alles nog letterlijk zelf in de hand.
Recirculatie in een GSA of BX? Nope! Bij slechte geurtjes gewoon de ventilatie uitzetten. Niks verwarrends aan en het werkt altijd! (gniffel)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is, ik weet niet of dit in boekje staat van de (G)C4P, bij Focus was dat in elk geval zo.
Verder heb ik ook al wel gehoord dat de klep soms schakelt. Ik hoor geen klikje of zo, maar je hoort de ventilator een ietsje verschillend geluid maken. Nu kom ik veel voorbij ‘indaver’ (vuilverwerking), en daar kan het stinken als de pest, ik gebruik daar, en bij ontwasemen ook wel eens het knopje linksonder (boven het instelbaar knopje) op het stuur, erg handig, zeker omdat de automatische recirculatie pas inschakelt als er al een geur in de auto hangt. Het is wel zo dat onze auto zeker niet op circulaire lucht gaat als die in auto-stand staat in het begin van de rit, de ramen durven wel eens wasemen, maar zijn even snel ontwasemt als een andere auto lijkt me, en ik stel ze toch wel op de proef (moet verplicht douchen op werk, dus bij vertrek komt het al eens voor).
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gunther schreef:mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is…
Dan hebben ze dat jou altijd verkeerd verteld.
Juist als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur heel groot is, is het juist zeer effectief om de lucht te recirculeren.
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
tilanus schreef:Gunther schreef:mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is…
Dan hebben ze dat jou altijd verkeerd verteld.
Juist als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur heel groot is, is het juist zeer effectief om de lucht te recirculeren.
Tja, de focus was dan ook geen citroen he . de inlaat van de airco was daar ook duidelijk onder de motorkap te zien, bij de GC4P zie ik die niet onmiddelijk. Een airco werkt trouwens volgens het ontvochtingsprincipe, dus zou het logischer zijn om de binnenlucht inderdaad te ‘ontvochten’, net daarom begreep ik nooit goed waarom de (manuele) airco niet werkte in de focus bij recirculatie.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.