Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
waterman771 schreef:Als we dan zeggen: eerst meten, want meten is weten, en jij gaat de regelaar en dynamo uit lopen bouwen en wegbrengen dan is het niet echt een wonder dat mensen zo gaan posten hé
Daar de dynamo/spanningsregelaar een elementair deel is in het laadstroomcircuit heb ik deze, n.a.v alle suggesties, weggebracht om door te laten meten. Dit was een kleine moeite. Wellicht dat het inderdaad verstandig is, of was geweest, de auto in z’n geheel door te laten meten. Ik weet nu in ieder geval wel wat het niet is en zal m’n zoektocht voortzetten.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
wbogaerts schreef:als je geen dynamo kan uitmeten , laat het dan “even ” doen .
Ik heb de dynamo/spanningsregelaar in eerste instantie ook naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht om door te laten meten. Niet om te laten reviseren.
wbogaerts schreef:Batterijklem loshalen en kijken of hij blijft lopen is GEEN goede methode , ik zou het met een moderne auto maar niet proberen.
Dit zal inderdaad geen waterdichte methode zijn, maar meer indicatief. Het was een tip van een ‘eendspecialist’
wbogaerts schreef:Ik vraag me dan ook af hoe je dan bepaald hebt dat je geen lekstromen hebt
Ik heb dit gemeten door een spanningszoeker te plaatsen tussen de minpool van de accuklem en de minpool van de accu. Ik zal dit met een multimeter nogmaals verifieren. Overigens goed om te weten dat een accuindicator niet volledig te vertrouwen is.
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Meten van lekstroom:
Haal de minkabel van de accu. Zet de multimeter in de hoogste Ampere-stand, doe de zwarte draad op minpool en rode draad aan de minkabel.
Als je nul meet, doe dan ter controle even de deur open (binnenverlichting), er moet dan ca. 0.5 - 1.5 ampere lopen.
Wat je ook doet, ik vind het wel sportief zoals je nu met goede zin een oorwassing hebt ondergaan.
Volhouden, want foutzoeken kun je leren. Karakter heb je of niet….
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals HanS al schreef kan een gelijkstroom dynamo bij lage toeren je lichten niet opbrengen. Je ontsteking spanning daalt dan waardoor ie afslaat.
Als je accu leegloopt kan dat heel goed door een matige spanningsregelaar waarvan de onderbreker niet goed opent. De meeste revisie bedrijven zijn allang vergeten hoe zo’n oud systeempje in elkaar zit dus vaar niet blind op die check!
Ga nu eerst de lek stroom meten! Suc7!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:De meeste revisie bedrijven zijn allang vergeten hoe zo’n oud systeempje in elkaar zit dus vaar niet blind op die check!
Vandaar mijn advies om naar Cor Wilkes te gaan. Zij snappen het nog.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
nltecoko schreef:
Als je nul meet, doe dan ter controle even de deur open (binnenverlichting), er moet dan ca. 0.5 - 1.5 ampere lopen.
Klokje trekt altijd stroom, dus nul meet je (als het goed is) zonder klokje en met de deuren dicht.
Hoe het werkt kun je het beste hier even onderzoeken, geen Citroen, maar wel hetzelfde principe.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Super link!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met de opmerking dat ie wel twee dingen door elkaar haalt:
1) Een stroomhoudende draad in een magnetisch veld ondervindt een kracht: rechterhand regel. ( het princiepe van een elektromotor)
2) een spoel in een WISSELEND magnetich veld wekt een spanning op in de spoel. ( hier draai je de spoel zodat het veld door de spoel wisselt )
Hoe harder/sneller het veld wisselt hoe hoger de spanning.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
‘K heb net een multimeter aangeschaft. Mocht ik er nog niet uitkomen, dan breng ik de wagen naar Cor Wilkes.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OK. Zet em op 10 A en verplaats de rode draad naar het gaatje erboven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Hier de resulaten van de geladen accu 12.4 V:
lekstroom: 0,00 A (klokje doet het ook niet meer)
bij geopende deur: 0,37 A
Toevallig kwam ik een monteur tegen met een accutester met als resultaat: Accu vervangen!
Heeft een bepaald type accu nog de voorkeur?
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Tenminste 70 Ah. Heb zelf eentje van Wilco. Best tevreden over.
Bosch accu. Ik heb er twee van en dit zijn in mijn beleving erg goede accu’s. De derde komt er aan want de Peugeot is nu zeven jaar en daar moet binnenkort een nieuwe in, wordt zonder twijfel weer een Bosch.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Han S schreef:Bosch accu.
Zo te zien zijn deze helaas niet leverbaar in het zwart.