1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Airco lekkage
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 februari 2009 01:39 PM

In mijn airco zit een lekkage ergens achter de middenconsole/onder het dashboard. Vermoedelijk de verdamper. Weet iemand hoe veel werk het is deze te vervangen? Wat moet er allemaal uit om er bij te kunnen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 februari 2009 01:41 PM
  [ # 1 ]

Slecht nieuws vrees ik: om de verdamper te kunnen vervangen zal je het complete dashboard moeten uitbouwen…. een uur of 8 werk al met al…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 februari 2009 01:49 PM
  [ # 2 ]

Sporen van het lekdetectiespulletje waren zichtbaar achter het ventilatierooster bij de voeten van de bestuurder. Is dan inderdaad de verdamper de hoofdverdachte, of zijn er andere potentiële schuldigen? (Met hopelijk minder werk?)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 februari 2009 02:42 PM
  [ # 3 ]

T enige onderdeel dat daar zit, getuige de 2 buisjes die daar je dash in gaan vanuit de motorruimte. Bij mn sloper heb ik idd hele dash uitgebouwd om daar te komen. Op dat moment dacht ik nog dat er een simpelere manier moest zijn maar blijkbaar niet.
You = fucked Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 12:11 AM
  [ # 4 ]

Beetje een rottige kick misschien, maar is het niet zo dat je dat ventiel van je verdamper los kunt krijgen door je systeem met stikstof op druk te zetten (dus ipv vacümeren) ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2009 01:03 AM
  [ # 5 ]
TCT tijger schreef:

Beetje een rottige kick misschien, maar is het niet zo dat je dat ventiel van je verdamper los kunt krijgen door je systeem met stikstof op druk te zetten (dus ipv vacümeren) ?

Ik kan je niet helemaal volgen, maar iedere tip die mij het uitbouwen van een goede verdamper uit de TCT van Matthijs309, bespaart en vervolgens het weer uitbouwen en inbouwen in mijn XM zijn natuurlijk welkom. Graag nog iets duidelijker/uitgebreidere uitleg dus, alsjeblieft.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 02:12 AM
  [ # 6 ]
Brian schreef:
TCT tijger schreef:

Beetje een rottige kick misschien, maar is het niet zo dat je dat ventiel van je verdamper los kunt krijgen door je systeem met stikstof op druk te zetten (dus ipv vacümeren) ?

Ik kan je niet helemaal volgen, maar iedere tip die mij het uitbouwen van een goede verdamper uit de TCT van Matthijs309, bespaart en vervolgens het weer uitbouwen en inbouwen in mijn XM zijn natuurlijk welkom. Graag nog iets duidelijker/uitgebreidere uitleg dus, alsjeblieft.

Ik zal dit binnenkort eens navragen bij mijn garage. Daar beweerde vorig jaar iemand dat je het (expansie-)ventiel van een verdamper los kunt krijgen door het systeem onder druk te zetten met stikstof ipc vacümeren. Om een airco systeem goed te controleren op lekkage kun je hem het beste naast vacümeren (wat de meest gebruikte test is) ook testen met stikstof (onder druk zetten), zo controleer je namelijk lekkage twee kanten op (dat is wel heel stom uitgelegd, maar ik weet niet beter Wink ).

Echter in mijn oude airco-draadje beweert user zx1.4i dat er ogenschijnlijk geen mechanisch of elektrisch ventiel is, maar slechts slechts een vernauwing ... In dat geval kan het ventiel dus ook niet vaststaan lijkt mij (dit kan normaliter gebeuren door bv vocht en of rommel in een lek systeem).

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 april 2009 02:21 AM
  [ # 7 ]

Ik zie het verband nog niet helemaal tussen het ventiel ‘loskrijgen’ en de mogelijke lekkage die Brian ervaart. Al helemaal niet als het een vernauwing is. Wil je zeggen dat het ventiel waarschijnlijk lekt ? En is dit verntiel uberhaupt te vervangen dan ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 02:32 AM
  [ # 8 ]
Matthijs309 schreef:

Ik zie het verband nog niet helemaal tussen het ventiel ‘loskrijgen’ en de mogelijke lekkage die Brian ervaart. Al helemaal niet als het een vernauwing is. Wil je zeggen dat het ventiel waarschijnlijk lekt ? En is dit verntiel uberhaupt te vervangen dan ?

Je hebt gelijk, ik zit nogsteeds met dat ventiel in mijn hoofd, maar dit blijkt geen echt ventiel te zijn. Dus zou de verdamper (behuizing ?) zelf naar zijn grootje zijn ? De verdamper is immers het enige deel binnen de auto van de airco (mechanisch dus) ?

En ik richt me op de verdamper ivm de openingspost.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 04 april 2009 03:40 AM
  [ # 9 ]

.

TCT tijger schreef:
Matthijs309 schreef:

Ik zie het verband nog niet helemaal tussen het ventiel ‘loskrijgen’ en de mogelijke lekkage die Brian ervaart. Al helemaal niet als het een vernauwing is. Wil je zeggen dat het ventiel waarschijnlijk lekt ? En is dit verntiel uberhaupt te vervangen dan ?

Je hebt gelijk, ik zit nogsteeds met dat ventiel in mijn hoofd, maar dit blijkt geen echt ventiel te zijn. Dus zou de verdamper (behuizing ?) zelf naar zijn grootje zijn ? De verdamper is immers het enige deel binnen de auto van de airco (mechanisch dus) ?

En ik richt me op de verdamper ivm de openingspost.

sluit ik me bij aan, het is de verdamper…. dash eruit, of geen airco meer :p

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 03:47 AM
  [ # 10 ]

Re: .

nitRon schreef:
TCT tijger schreef:
Matthijs309 schreef:

Ik zie het verband nog niet helemaal tussen het ventiel ‘loskrijgen’ en de mogelijke lekkage die Brian ervaart. Al helemaal niet als het een vernauwing is. Wil je zeggen dat het ventiel waarschijnlijk lekt ? En is dit verntiel uberhaupt te vervangen dan ?

Je hebt gelijk, ik zit nogsteeds met dat ventiel in mijn hoofd, maar dit blijkt geen echt ventiel te zijn. Dus zou de verdamper (behuizing ?) zelf naar zijn grootje zijn ? De verdamper is immers het enige deel binnen de auto van de airco (mechanisch dus) ?

En ik richt me op de verdamper ivm de openingspost.

sluit ik me bij aan, het is de verdamper…. dash eruit, of geen airco meer :p

Toch schijnt dat niet waarschijnlijk te zijn. Het ding is van koper (?) en gaat zelden stuk, lees ik op XMNL.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 04 april 2009 04:47 AM
  [ # 11 ]

Re: .

TCT tijger schreef:
nitRon schreef:
TCT tijger schreef:
Matthijs309 schreef:

Ik zie het verband nog niet helemaal tussen het ventiel ‘loskrijgen’ en de mogelijke lekkage die Brian ervaart. Al helemaal niet als het een vernauwing is. Wil je zeggen dat het ventiel waarschijnlijk lekt ? En is dit verntiel uberhaupt te vervangen dan ?

Je hebt gelijk, ik zit nogsteeds met dat ventiel in mijn hoofd, maar dit blijkt geen echt ventiel te zijn. Dus zou de verdamper (behuizing ?) zelf naar zijn grootje zijn ? De verdamper is immers het enige deel binnen de auto van de airco (mechanisch dus) ?

En ik richt me op de verdamper ivm de openingspost.

sluit ik me bij aan, het is de verdamper…. dash eruit, of geen airco meer :p

Toch schijnt dat niet waarschijnlijk te zijn. Het ding is van koper (?) en gaat zelden stuk, lees ik op XMNL.

het is niet de eerste keer dat ik een verdamper moet vervangen…...

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 april 2009 11:22 AM
  [ # 12 ]

De verdamper kan wel stuk hoor! Het is een combinatie van hoge drukken en trillingen,wat het koper doet loskomen bij de lasnaden. Wink
@ TCT tijger: het vacumeren,is eigenlijk niet bedoeld om lekken op te sporen maar dit moet gedaan worden om het circuit luchtledig te maken en er zo veel mogelijk vocht uit halen.
Dus hoe langer je een “dichte” installatie laat vacuum draaien,hoe droger ze word van binnen. Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2009 11:45 AM
  [ # 13 ]

Bedankt voor al het meedenken weer. Voorlopig ga ik maar even door op het geplande pad: komende week de verdamper uit de TCT van Matthijs halen en vervolgens, maar zeker voor de zomervakantie, de mijne vervangen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 12:30 PM
  [ # 14 ]
Blooper1963 schreef:

Dus hoe langer je een “dichte” installatie laat vacuum draaien,hoe droger ze word van binnen. Wink

Klopt, ik bedoelde het meer als dat het vacümeren niet lukt als je systeem niet lekvrij is, dus in feite is dat de afrondende test (alleen dan is het dus geen test)

Wink.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 april 2009 12:32 PM
  [ # 15 ]
Brian schreef:

Bedankt voor al het meedenken weer. Voorlopig ga ik maar even door op het geplande pad: komende week de verdamper uit de TCT van Matthijs halen en vervolgens, maar zeker voor de zomervakantie, de mijne vervangen.

Kun je een paar foto’s maken van de verdamper en de positie waar je hem vandaan haalt ? Ik wil nu wel eens (precies) weten waar en hoe dat ding zit en hoe hij eruit ziet ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook