Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
robrob schreef:En je hebt al uitgesloten dat de olie verbruikt wordt via de klepseals, zoals bij 99% van alle 16’s?
hoe kun je dat uitsluiten?
Kan je niet uitsluiten, accepteer het maar. Alle BXén (die ik gehad heb, 3 stuks) rookten en verbruikten olie.
Het gaasje helpt daar niet tegen.
(In Australie was er ooit een beruchte forummer die eens ontdekte / geloofde dat zuigerveren af fabriek verkeerd om gemonteerd zaten in een BX.)
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: smurrie in olie-bijvul-opening
robrob schreef:Beste BX liefhebbers,
....ik lees net op autoweek dat witte spul (white sludge) kan komen door korte stukjes. Natuurlijk pak ik soms wel eens de auto voor een paar kilometer, maar meestel rij ik toch wel ruim een half uur.
Robbes
Mijn ervaring was dat het vooral swinters met vooral dit vochtige koude rotweer, die sludge het ergst was. Zomers werde het doorgaans een stuk minder.
Hoi de sludge vorming is een kwaaltje wat min chic ook had.
De oorzaak is de plaatsing van de vulbuis-ontluchting .
Doordat deze voor op het blok zit koelt deze tijdens het rijden te snel af daardoor condenseerd de waterdamp uit je olie in deze pijp ipv dat het je inlaat word ingezogen .
Bovenstaande elende heb ik ook alemaal gehad, lekken via peilstok , heel lang witte rook uit de uitlaat terwijl de motor al warm was en als klap op de vuurpijl een luchtfilter wat voor een derde volzat met vochtige prut. Het is gewoon een ontwerpfoutje waar je in noord europa meer last van hebt dan in het zuiden .
Ik heb verschillende dingen geprobeerd;
Alles schoongemaakt , luchtfilter, alle slangen van de vulpijp en het inwendige hiervan . daarna de pijp geisoleerd , dit werkte wel maar zag er niet uit en steenwol is niet fijn voor de rest van je bewegende delen en je body bij de volgende beurt.
Daarna al het gaas er uit gegooid en dat werkt prima ,extra olie verbruik is minimaal .Zo houd je wel de prut en het vocht uit je olie
MVG; Eric bx
O ja testen op lekke of verdroogde klep seals ;
als het rustig op de snelweg is
ga 80 rijden , schakel naar zijn 4 , geef flink gas en trek op tot 130,
laat de gas los en wacht tot je op 100 zit geef nu in een keer volgas en kijk (of nog beter laat kijken ) of je een grote rookpluim achter de auto ziet .
Nee ; alles oke
Klein pluimpje ; het begint
Grote pluim ; ja ze zijn echt slecht
Bedenk wel de jongste bx is inmiddels 15 jaar oud dus wat olie verbruik hoort erbij . Zolang je minder dan 1 liter per 2 000KM verbruikt is er nog geen probleem .
Schrik ook niet als je op vakantie ineens na 1000km een liter olie kwijt bent dat is vaak de brandstof die zich vermengd heeft met de olie verdampt (samen met het vocht wat er vaak in onze koudere streken in zit )
Mwah, dit zegt meer over de mate waarin de katalysator de ellende nog kan opruimen.
Ik heb ze gezien hoor, BX-en die hun carter op deze wijze volstrekt leeg stookten maar waar de pluim aan de uitlaat verwaarloosbaar was. Er was wel een lichte olierooklucht waarneembaar.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij katloze auto’s klopt dit verhaal natuurlijk gewoon wél…
derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ook al heb je een kat als de seals erg slecht zijn zal ie gaan roken .
Inderdaad hoe slechter je kat hoe meer je gaat zien .
Maar als je verbrande olie gaat ruiken dan weet je eigenlijk wel genoeg .
Klepseals of zuigerveren zuigerveren versleten geven een hoge druk in het carter dus als je de motor laat lopen met de vuldop eraf en je voelt echt blazen dan heb je veel lekkage langs je zuigerveren .
Door deze hoge overdruk jaag je natuurlijk ook veel oliedamp in je verbrandingsruimte.
Maar nogmaals als je nog onder de liter per 2000km zit valt het allemaal nog wel mee . 1 liter per 5000km is heel normaal na 150.000km .
i
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008
- Xantia 1.8i 16v
Ik zal het eens gaan proberen! Blauwe rook heeft mijn Progress sowieso niet, wel regelmatig wat witte rook en bij de klepseals is het inderdaad vaak wel iets vochig, dus dat kan het zeker zijn.
r.hoefnagels schreef:Ik zal het eens gaan proberen! Blauwe rook heeft mijn Progress sowieso niet, wel regelmatig wat witte rook en bij de klepseals is het inderdaad vaak wel iets vochig, dus dat kan het zeker zijn.
Eh, wat versta jij onder klepseals? Het gaat niet om de klepdekselpakking maar om de rubbers onder de stoterbussen onder het klepdeksel.
Voor een beetje rook met een nog enigzins werkende kat zit je denk ik wel aan een olieverbruik van 1:100 of slechter voordat je iets blauws ziet. Dat zijn in ieder geval de getallen die me zijn bijgebleven van oliestokende 1600’s die ik in het verleden gezien heb.
Olieverbruik door lekke klepseals ontstaat niet door overdruk maar juist door onderdruk, aanzuiging dus, in de verbrandingsruimte.
En voor de goede orde: een Progress behoort een kat te hebben.
Ich bin ein Breaker
Maar nogmaals als je nog onder de liter per 2000km zit valt het allemaal nog wel mee . 1 liter per 5000km is heel normaal na 150.000km .
Waar baseer je dat soort getallen op? Ik stook met mijn huidige turbodiesel break al betere cijfers met hogere kmtrages.
Na 150.000 km zijn motortjes in een lichte auto als de BX doorgaans nog als nieuw en is een olieverbruik van 0 l op 10000 km ook nog iets wat frequent voorkomt.
Een slecht onderhouden 1600 wil graag olie gaan stoken of spugen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik verlies maar een kleine liter op 8000 km (met 375K op de klok) in de Breek, en nog iets minder in de Berline (met 397K d’r op). Met dien verstande dat de Breek het op straat gooit: dat ding markeert zijn territorium nogal
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
.
hebben wij al vaak gehad met een xantia 1600 benzine.. en het was ook de carterventilatie die verstopt was, gewoon doorblazen, want ook daar blies hij de olie langs zen peilstok er terug uit… grtz
Karel dan is je blok nog in goede conditie , ik zeg ook niet dat alle auto’s zoveel olie verbruiken . Olie verbruik is van heel veel verschillende zaken afhankelijk , hoe rijd jij en hoe is er in het verleden mee gereden , wat is de staat van onderhoud , wat voor olie is er gebruikt ,ect .
Wat ik alleen maar wil zeggen is dat wat olie verbruik geen reden is om je zorgen over te maken .
als je zonder lekkage meer dan 1 liter per 1000 km verbruikt moet je pas zorgen gaan maken , dit is gewoon een standaard gegeven uit de meeste werkplaatsboeken. Dus de grens om eens te gaan kijken bij
1 l/2000Km is gewoon een economische overweging bij een oudere auto .
(ook al is het een BX die je koesterd).
Let wel een liter olie kost +/- 10 euro en een revisie heel wat meer .
Overdruk komt inderdaad van versleten zuigerveren , oudere mechanikers noemen het nog wel eens onderdruk omdat de druk uit de onderzijde van het blok komt. Je stelling over de seals klopt inderdaad blijkbaar stond dat niet in mijn vorige reply .
Eric
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik heb vandaag ook maar eens de sludge verwijderd bij mijn 1.6; echter, het slangetje wat vanaf de vuldop naar het spruitstuk loopt zat (ook) vol, maar toen ik die had schoongemaakt, kon ik nog steeds niet in dat slangetje richting spruitstuk blazen.
Met een staalkabeltje heb ik een beetje zwarte prut uit het spruitstuk kunnen halen, maar het kabeltje wil niet verder, is dat normaal?
Mijn Chic heeft ook al jaaaaren last van mayonaisevorming, inderdaad van tijd tot tijd goed schoonmaken, inderdaad het zeefje weglaten, en inderdaad kwalitatief goede olie gebruiken.
Let wel: die sludge is deels water, en water heeft de neiging om te bevriezen. Bij mij is de carterventillatie al een aantal keer bevroren, maar ik had niet het geluk dat het uit de peilstok kwam, maar uit de krukaskeerring en carterpakking.
Trouwens: Ik heb lang rondgereden met een defecte thermostaat. Dit bevordert de sludgevorming behoorlijk, en ik had last van verdwijnende koelvloeistof (geen plekken op de grond). Per 2 a 3 weken moest ik ongeveer 0.2 liter toevoegen.