hello,
Ben nieuw en had meteen een vraagje i.v.m het tachosignaal van de picasso.
Weet iemand hoe ik dit kan vinden?
: thanks
Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
hoe oud is ie?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
HEY,
bouwjaar 2000
Re: tachosignaal
jojo schreef:hello,
Ik rijd al jaren met veel plezier in een Picasso, maar heb geen idee wat een tachsignaal is. Laat staan dat ik weet waar je het kan vinden. Wie kan mij uitleggen waar we het over hebben, zodat ik na al die jaren nog iets nieuws in mijn Picasso ontdek.
Een tachosignaal is het snelheids-signaal.
(De tachograaf die in vrachtwagens zit)
Volgens mij gebruiken onze vriendelijke zuiderburen dit woord vaker.
Gerard
Een tachosignaal is een pulssignaal wat gebruikt wordt om de snelheidsmeter e.d. aan te sturen. Dit signaal moet opgepikt worden om een navigatiesysteem aan te sluiten (meestal in combinatie met een achteruitrijsignaal). Dit kan alleen bij de eerste generatie Picasso´s omdat deze nog niet over een multiplex bekabeling beschikt. Anders moet het digitale signaal eerst worden omgevormd tot een bruikbaar pulssignaal. Een bedrijf uit Oldenzaal heeft hiervoor een module ontwikkeld wat goed werkt.
Re: tachosignaal
jojo schreef:hello,
heb je het draadje al gevonden?
Bij de MediaMarkt gaat in NL of B (Antwerpen) kunnen ze je wel helpen, ga naar de car-hifi afdeling en zeg dat je een navigatie systeem bij hun heb gekocht en dat je het puls/tacho-signaal niet kan vinden. Ze kunnen in hun computer de betreffende info voor je opzoeken en uitdraaien, hier staat alles op wat je moet weten, incl kleurcodes enzo van de draden.
Als ze vragen welk navigatie-systeem je heb gekocht, wijs je er gewoon eentje aan
Mooie tip, het achteruitrijsignaal kun je gewoon bij de schakelaar bij de versnellingsbak vandaan halen en deze naar binnen voeren.
Phritz schreef:Mooie tip, het achteruitrijsignaal kun je gewoon bij de schakelaar bij de versnellingsbak vandaan halen en deze naar binnen voeren.
Ehm : , wat bedoel je met “achteruitrijsignaal” dit heb je toch niet nodig voor een navigatie systeem :
Je kunt ook gewoon vooruit naar je bestemming rijden
Lijkt mij wel ja..
Zelfs in een Citroen is het wat minder confortabel om achteruit naar je bestemming te rijden. De meeste inbouw navigatiesystemen hebben naast het tacho/puls signaal ook het signaal nodig van schakelaar van je achteruitrijlichten nodig, hiermee kan beter, in combinatie met het pulssignaal, de juiste positie van het voertuig berekend worden. Je zult ook merken dat je positie bij inbouw navigatiesystemen altijd nauwkeuriger is dan bv bij een TomTom, ofschoon deze ook erg goed werken.
Ik merkte alleen op dat het signaal van je achteruitrijlichten af te tappen is van de schakelaar van je achteruitrijlichten welke meestal bij de versnellingsbak zit.