Kosten van een grote beurt en koppakking vervangen
Kortooms
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 23 februari 2009 12:24 PM

Hallo,

Ik ben zaterdagnacht erachter gekomen met de wegenwacht dat mijn koppaking zijn beste tijd heeft gehad. Nu ben ik benieuwd naar de prijs van zo’n reparatie samen met een grote beurt. Dit omdat die beurt zo wie zo al erg nodig was en nu mijn koppakking eruit ligt. Mijn ZX is eigenlijk niet veel meer waard en er staat toch al 215k op de teller. De afgelopen jaren heb ik er zonder problemen veel mee gereden.  +/- 30k in 2,5 jaar. Ik heb helaas geen onderhouds geschiedenis dus weet niet wanneer de distributieriem is vervangen.

Ik heb een Citroen ZX 1.4 m.kdy/kdx 1360cc 55KW. Een TU blok als ik het goed begrepen heb.

Een korte check op start mijn.grossier.nl heeft mij een indicatie gegeven van de kosten van de spullen. Ongeveer €150 euro. Dit zal wel inkoopsprijs zijn of niet?

Kan iemand mij tips geven over het laten repareren of toch wegdoen/sloop/verkoop?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 februari 2009 02:26 PM
  [ # 1 ]

als de rest van de auto nog in goede staat is zou ik hem laten doen. De koppakking is relatief eenvoudig bij de 1.4 en je distributieriem wordt dan ook automatisch meegenomen.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om deze weg te doen en een andere te kopen, maar dan weet je nooit welke ellende je mee overneemt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 februari 2009 02:55 PM
  [ # 2 ]

Die 215K is geen rede genoeg om het niet te doen, ik heb het bij 218K gedaan.
90€ voor een complete pakkingset, 30€ voor de kopbouten, 90€ voor de d-riem +drukrol, 70€ voor de waterpomp dat zijn de prijzen van h-bse en dat is inderdaad bruto.
Ik heb er ee complete grote beurt van gemaakt (bouges-multiriem-filters-olie ...) en was 380€ net kwijt.
Alleen de koppakking kost je snel 750€ in de garage.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kortooms
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 23 februari 2009 07:57 PM
  [ # 3 ]

Tja het blijft een boel geld. Ik kan moeilijk een nieuwe auto kopen, maar het repareren ligt ook op de rand. Beetje jammer, maar ja daar rij je auto voor heh. Die €380 was dat alleen een grote beurt of alles tegelijk?

Groeten en bedankt voor de reacties

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 februari 2009 08:23 PM
  [ # 4 ]
Kortooms schreef:

Tja het blijft een boel geld.

Vraag eens aan de gemiddelde nieuw-rijder wat hij zo ongeveer per keer bij zijn garage brengt aan onderhoudskosten, en dat zonder bijzonderheden. Je schikt je het lamlazerus! Tel daar dan nog eens wat afschrijving bij, en je begint je oude beestje ineens te waarderen.
Kortom, als de rest nog goed is; DOEN!
Die paar honderd eurie kun je afschrijven over alle kilometers die je nog met deze wagen gaat maken, per kilometer blijft er “niets” meer van over.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 februari 2009 08:41 PM
  [ # 5 ]

Voor die 380 had ik en motor als nieuw, dus groot onderhoud.
Wat zat er niet in is remmen ed.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kortooms
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 24 februari 2009 03:17 PM
  [ # 6 ]

Zo, dat is echt niet duur zeg. Heb je dat bij een garage laten doen of ben je zelf gewoon heel erg handig?

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2009 03:23 PM
  [ # 7 ]

als je zijn rekensommetje even naloopt, dan zul je merken dat ie het wel zelf gedaan moet hebben Very Happy

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 februari 2009 09:13 PM
  [ # 8 ]
Kortooms schreef:

Zo, dat is echt niet duur zeg. Heb je dat bij een garage laten doen of ben je zelf gewoon heel erg handig?

Ik ben wel handig maar dit lijkt me voor veel mensen niet zo een extreem moeilijke klus.
Als je een beetje kunt sleutelen (brommer-fiets) dan lukt dit, ik heb zelfs alle info hier van het forum want een manual had ik toen nog niet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kortooms
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-2006

Gepost: 27 februari 2009 01:23 PM
  [ # 9 ]

Ik ga het toch maar niet doen. Ik heb helaas niet de tijd en tools om te werken aan een auto. De reparatie samen met een grote beurt zou uitkomen op ongeveer €750 bij een garage in de buurt.

Mocht iemand interesse hebben in een HH-TF-42 dan kan die voor heel weinig weg.

Bonnentjes aanwezig van onderdelen die ik heb laten vervangen:

- Tussendemper (1 maand geleden)
- Vier nieuwe banden (Mei 2008)
- Remblokset (mei 2008)
- Remrivisie achter (jan 2007)

Kilometerstand 220.000

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook