Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Harm schreef:Van mij mag alles, maar het lijkt me dat een Xantia van zichzelf al erg comfortabel moet zijn. Dus met normale bollen en een systeem in goede staat. Zo is zo’n auto ook ontworpen; een bepaalde mix van comfort en weggedrag. Ga je daaraan sleutelen, gaat het comfort omhoog, maar beinvloed je het weggedrag in negatieve zin.
Volgens mij zijn er 2 redenen om comfortbollen te nemen:
- het veersysteem is in slechte staat en dat compenseer je door comfortbollen
- je wil eigenlijk een DS rijden maar dat behoort niet tot de mogelijkheden.Dat is dan weer mijn mening, maar kennelijk mag dat niet.
Een mening is één ding, overdrijven is een tweede. En daarin sla je door om het een zwabberende boot te noemen. Misschien had ik het als grap moeten opvatten.
Ik wil graag een extra reden toevoegen. Citroën heeft in de loop der jaren steeds meer concessies gedaan aan het grote publiek. Veel Citrofielen zijn echter zeer gesteld op het roemruchte veercomfort van DS, GS en CX. Nieuwe Citroens voldeden daar steeds minder aan om een groter marktaandeel te scoren. Ik ben liefhebber van het ouderwetsche veercomfort en heb daarom bewust gekozen om de bollen te laten opboren.
Het veersysteem van mijn Xantia is verder geheel in orde. Kortom een bewuste keuze, zoals ik al eerder geschreven heb. Verder heb ik qua betrouwbaarheid niet te klagen over de TD. Een DS, CX of GS zal ik niet aanschaffen om er woon-werkverkeer mee te rijden. Persoonlijk vind ik dat zonde. Uiteraard zijn daar de meningen weer over verdeeld, maar dat is een andere discussie volgens mij.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Mijn Xantia rijdt behoorlijk en heb geen enkel klacht tot nu toe. Maar bij het nemen van de drempels denk ik toch nog: het kan beter. Het moet ook niet zo zijn dat mijn kids bij de eerste bocht al groen zien.. Tot nu toe slapen ze beide al binnen een kwartier en wat dat betreft biedt de Xantia voor mij het ultieme comfort.
Se concentrer sur l’essentiel
Harm schreef:Daarnaast heb ik afgelopen week Comfort veerbollen onder de Xantia geschroefd.
Dus nu ben je het laatste restje wegligging kwijt? Ik vind dat als je een deinende zwabberende boot wil, je maar een DS moet gaan rijden in plaats van een goed sturende auto in een boot te veranderen.
Toen ik mijn berichtje aan het schrijven was, schoot gelijk door mijn gedachte “Op het monteren van de comfort veerbollen zal Harm wel zijn bekende reactie geven”. En ja hoor, dit heeft hij ook gedaan.
Maar goed, mijn gedachte is dat iedereen zijn mening over “iets” mag hebben hoor. Ik ben ook voorstander van een eigen mening. Anders wordt het op het forum ook zo saai.
Mijn menig over mijn eigen Xantia met Comfort veerbollen, is dat de auto (in mijn beleving) een beter veercomfort laat voelen t.o.v de orginele setup. Daarnaast vind ik het weggedrag van de Xantia nog steeds goed.
Ik ben wel een “rustige” rijder dus dat zal ook wel wat schelen.
Harm moet alleen wel begrijpen dat andere mensen ook anders over “bepaalde” dingen kunnen denken.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Ik meen ooit begrepen te hebben dat direct na invoering veel mensen vonden dat het veersysteem van de Xantia wel enige comfortisering behoefde omdat het wat te stug is in verhouding tot voorgangers.
Ich bin ein Breaker
hogervp schreef:Een mening is één ding, overdrijven is een tweede. En daarin sla je door om het een zwabberende boot te noemen. Misschien had ik het als grap moeten opvatten.
De vraag is hoeveel ervaring Harm nu heeft met een Xantia waar comfortbollen onder zitten, weinig tot niets gezien je uitspraak die nergens op slaat.
Ik rij al ruim 150K met comfortbollen, het veert comfortabeler dan de gewone bollen, en ja je levert wat in op wegligging in de bochten, maar niet overdreven. Wat belangrijker is zijn de draagarmrubbers voor, na 200K zijn die echt op, vervang ze een en je zult merken hoe strak een Xantia met comfortbollen op de weg ligt. Het is alleen een pestklus om dat te doen en nieuwe armen zijn veel te duur, het heeft me bloed zweet en tranen gekost, maar ben blij dat ik ze vervangen heb.
Draagarmrubbers een pestklus?
De arm ligt er in 20 minuten onder vandaan, nieuwe rubbertjes persen kost je nog eens 20 minuten met een forse bankschroef, en de arm terugmonteren kost weer 20 minuten. Uurtje werk. Ik heb het inmiddels een keer of 4 gedaan, en draagarmrubbers bij een Xantia vervangen is echt een eitje!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Huh? Draagarmen duur???? ik betaalde 60 euro voor een complete!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En 2 losse rubbers nog geen 2 tientjes dacht ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Archi schreef:Als ik dit filmpje mag geloven, dan zal ik veel plezier beleven aan de comfort bollen:
Ik heb in de buurt wat weggetjes beschikbaar die echt een uitdaging zullen zijn.
Van de week zag ik weer een stuiterbak over dat hobbeltje gaan. Blijft lachen.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Op het monteren van de comfort veerbollen zal Harm wel zijn bekende reactie geven”. En ja hoor, dit heeft hij ook gedaan
Laat mij nou m’n stokpaardjes hebben
Ik heb natuurlijk nog nooit gereden in een Xantia met comfortbollen, maar eigenlijk ook amper in een normale Xantia. Als ik straks zelf Xantia rijd kan ik in elk geval oordelen hoe een Xantia van zichzelf veert.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Behoorlijk lichter als een XM.. Niet beter en ook niet slechter.. gewoon ‘lichter’..
Se concentrer sur l’essentiel
waterman771 schreef:Huh? Draagarmen duur???? ik betaalde 60 euro voor een complete!
Voor een AX ofzo kosten ze 60 euro per stuk, maar niet voor een Xantia.
Voor een Xantia zijn ze bij de dealer 350 euro per stuk, bij de automaterialenzaak is het c.a. 150 euro.
De rubbers los kosten c.a. 40 euro per kant, maar die verkoopt de dealer niet, alleen complete armen.
@PrutsyLJ, voor de niet zo doorgewinterde sleutelaar is het een pestklust.
Voor iemand met enige ervaring en die dit klusje voor het eerst doet, vond ik het een pestklus. Met de eerste ben je vrij lang bezig, de andere is dan vrij snel gedaan, omdat je het dan wel weet.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Harm schreef:
Laat mij nou m’n stokpaardjes hebben
Ik heb natuurlijk nog nooit gereden in een Xantia met comfortbollen, maar eigenlijk ook amper in een normale Xantia. Als ik straks zelf Xantia rijd kan ik in elk geval oordelen hoe een Xantia van zichzelf veert.
Mocht je een keer, tijdens een meeting, willen aanmonsteren voor een tocht en aan het roer willen zitten. Dan is dat geen probleem.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Hoe zit het met de levensduur van de comfortbollen?
Se concentrer sur l’essentiel