Ik heb weer muziek in m’n auto! Matthijs (de vorige eigenaar) vertelde de beveiligingscode, die in de verste verte leek op de code die bij de autopapieren was geleverd…! Ingetoetst en voila!
Citroënloos
Sorry dat ik hem toen niet verteld heb, kennelijk niet in mij opgekomen.
Maar goed, hij staat gelukkig ook onderop de radio, op een sticker.
Maar ik neem jou ook echt niks kwalijk hoor! Ik ben er blind vanuit gegaan dat de code op de beide kaartjes dé code moest zijn en dat ik iets verkeerd had gedaan met het invoeren.
Ben allang weer blij dat ‘ie het doet!
Citroënloos
Sinds drie dagen is het tropisch genieten in mijn voiture…
Er komt alleen maar warmte de auto in, wat ik ook met de climat control doe. Koelwatertemperatuur blijft netjes rond de 90 graden, motortemperatuur vind ik wel wat laag; zo rond de 70 graden. Deze temperatuur loopt enkel ietsje op bij zeer langzaam stadsrijden.
Mijn vermoeden: thermostaat heeft de geest gegeven. Klopt dit vermoeden of zijn er andere theorieën mogelijk?
Vanmiddag viel me ook op dat de toerenteller stationair 1500 toeren aangaf. Dit was na een ritje van zo’n 25 kilometer. Heeft dit er ook mee te maken? Of zal dit liggen aan de lambdasensor die volgens eerder uitgelezen foutmeldingen aan vervanging toe is?
Citroënloos
Xmine, ik denk dat je thermostaat er niet zo gek veel mee te maken heeft, de temperatuursregeling wordt middels kleppen geregeld, en ik denk dat ze bij jou vol open staan (of dicht, ‘t is maar net of je naar de koude of de warme kant kijkt ) en daarom neemt je kachel zoveel hitte van de motor weg dat die niet lekker op temperatuur komt. Kachel zit namelijk niet voor de thermostaat, juist om op koude ochtenden snel wat warmte in je interieur te krijgen.
Kijk hier eens http://www.citroen-ds-id.com/ (met dank aan Mark Nijenhuis) en dan op XM, technical data en heating system
Zweven of sideways…..... that’s the question
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als de thermostaat de geest heeft gegeven, dan zou dat volgens mij als gevolg hebben dat de koelvloeistof al via de radiator gaat terwijl de motor nog niet op temperatuur is. Dit zou dus eerder een te koude verwarming op leveren dan een te warme.
Ik zou de oorzaak meer gaan zoeken in de climacontrol zelf.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
@Ronker: je was me voor, maar volgens mij zijn we het wel met elkaar eens
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Wat bedoel je eigenlijk met “koelwater temp op 90” en motortemp op 70?
Heb je een aparte olie temperatuurmeter aan boord?
Zo ja, geen zorgen over maken. Het is koud en als jeje motor niet belast wordt je olie ook niet lekker warm. Ik weet niet of de v6.24 ook een warmtewisselaar aan boord heeft. (deze warmt de olie op (en koelt weer af) met koelwater).
Ik ga met de heren hierboven mee en dat er ‘gewoon’ een bedieningsklep van je kachel niet meer meedoet, servo gesneuveld waarschijnlijk
Ouwe mopperkont
Een 24V heeft inderdaad ook nog een aparte olietemperatuurmeter.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor de antwoorden!
Bedenk me nu dat de kachelmotor, daar bij het dashboardkastje, de afgelopen week ook behoorlijk vaak een piepend geluid maakte. Heeft dat er ook mee te maken dan?
Citroënloos
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nee niks hooguit dat het lager om een beetje olie vraagt.
Kijk maar naar de klepmotor uit het eerder genoemde topic, ik denk dat je probleem danwel verholpen is. In het slimste geval is de print naar z’n mallemoer.
Toen mijn verwarming het schlecht deed moest ik heel hard drukken op de temperatuurknop om de temperatuur omhoog of omlaag te krijgen (werkt met een soort sleepcontact)
Trouwens bij het op contact zetten van de auto (met je hoofd onder het stuur) moet je het klepmotortje kunnen horen lopen. Mijn ervaring is dat hij zich altijd even laat horen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mijn ervaring is dat bij een climate control (en daar hebben we het hier volgens mij over) het motortje pas iets gaat doen bij een lopende motor. En dan hoor je het motortje echt niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Mijn ervaring is dat bij een climate control (en daar hebben we het hier volgens mij over) het motortje pas iets gaat doen bij een lopende motor. En dan hoor je het motortje echt niet.
Klopt helemaal! (we zijn het echt helemaal eens he ) Clima werkt pas als de motor loopt, kwam ik helaas na een uur of drie achter, toen ik aan het uitzoeken was waarom de blower niet werkte met ingeschakeld contact, toen ik de dame starte begon ze meteen te blazen.
Voor niks lopen zoeken, moet me echt aanleren schema’s te lezen hahaha.
Zweven of sideways…..... that’s the question
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Brian schreef:Mijn ervaring is dat bij een climate control (en daar hebben we het hier volgens mij over) het motortje pas iets gaat doen bij een lopende motor. En dan hoor je het motortje echt niet.
Ik bedoel het motortje van de luchtklep warm/koud….. en niet de ventilator, bij mij pruttelt die bij het op contat zetten .
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ronker schreef:Brian schreef:Mijn ervaring is dat bij een climate control (en daar hebben we het hier volgens mij over) het motortje pas iets gaat doen bij een lopende motor. En dan hoor je het motortje echt niet.
Klopt helemaal! (we zijn het echt helemaal eens he
) Clima werkt pas als de motor loopt, kwam ik helaas na een uur of drie achter, toen ik aan het uitzoeken was waarom de blower niet werkte met ingeschakeld contact, toen ik de dame starte begon ze meteen te blazen.
Voor niks lopen zoeken, moet me echt aanleren schema’s te lezen hahaha.
Lijkt me niet logisch…. je wilt toch ook alléén kunnen ventileren. Behalve als je hem op automaat laat staan, ja dan heb je gelijk.
Maar zoals zo vaak is niet één citroen het zelfde