1 van de 31
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Zoektocht naar een GTi Turbo I/II
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 619

- C5 X Hypnos
Gepost: 25 februari 2009 09:23 PM

Beste iedereen,

Na het installeren van een open luchtfilter op mijn CX 22 TRS heb ik besloten dat ik toch wel wat verder wil gaan dan dat. Weet iemand wat de mogelijkheden van het blok (J6TA500) zijn en welke kosten er mee gemoeid zijn? Heeft het bijvoorbeeld veel nut om het blok te laten flowen en te poorten? Kortom; wat valt er allemaal te optimaliseren en wat voor winsten zijn er te halen en wat voor prijskaartje zit daar aan? Heeft bovendien iemand ervaring met het tunen van dit blok, is het überhaupt nuttig?

Groeten,

Laurens

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 februari 2009 09:41 PM
  [ # 1 ]

Of het nuttig is mag je zelf (of je portemonnaie) bepalen, maar winst is er zeker te halen.
In hoeverre dat ten koste gaat van de duurzaam- en betrouwbaarheid is een ander verhaal.
Dit motorblok is in diverse cylinderinhouden en varianten in tal van auto’s geleverd (Peugeot, Citroën en ja…ook in Renault).
Deze laatste leverde zelfs een Turbo-variant op de R20 die dus ook hetzelfde blok heeft, zij het met aangepaste kop en compressieverhouding.
Persoonlijk denk ik dat, mocht je meer power willen, je beter je 22TRS te koop kunt aanbieden en jezelf een GTI Turbo II kunt aanschaffen….
Die auto is erop aangepast met meer vermogen en koppel (koppeling!) om te gaan.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 februari 2009 09:56 PM
  [ # 2 ]
Pascal schreef:

Persoonlijk denk ik dat, mocht je meer power willen, je beter je 22TRS te koop kunt aanbieden en jezelf een GTI Turbo II kunt aanschaffen….
Die auto is erop aangepast met meer vermogen en koppel (koppeling!) om te gaan.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. En vanaf hier kan je nog een stapje verder.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- ID/DS DSuper
Gepost: 25 februari 2009 10:03 PM
  [ # 3 ]

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195978

om maar eens wat aan te halen…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2423

Gepost: 25 februari 2009 10:05 PM
  [ # 4 ]

Re: Mogelijkheden voor het tunen van een 22 TRS

Laurensvzb schreef:

Na het installeren van een open luchtfilter op mijn CX 22 TRS

OMG!!!

haha

Maar ik vind het wel dapper en ik zou zeggen ga ervoor!

Een wagen met een dikker blok pakken kan iedereen, maar als jij het voor elkaar krijgt om een 2200 douvrin betrouwbaar snel te krijgen neem ik mijn petjes voor je af!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 25 februari 2009 10:11 PM
  [ # 5 ]

Als Renault het kan, moet dat toch mogelijk zijn…
De Douvrin’s zijn óf korte slag (2L) óf vierkant (2.2L) en het blok is sterk zat.
De vraag is: wil je daar gaan?
Ik denk dat voor het geld wat je ervoor zult moeten investeren je een hele mooie en goeie GTI TII voor de deur hebt staan…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 februari 2009 10:31 PM
  [ # 6 ]

De vraag is ook wat Laurens wil. Wil hij meer power of wil hij een zuiniger rijdende auto.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 februari 2009 10:33 PM
  [ # 7 ]

Basisregel 1 als je wilt tunen. Begin met de snelste fabrieksvariant van de auto die je wilt opvoeren. Anders ben je drie jaar en vijf duizend euro verder en word je er nog steeds uitgetrokken door een slecht onderhouden standaard Gti Turbo….

Als het geld en tijd je niet intereseert zou ik inderdaad eens heel goed gaan inventariseren wat renault nog meer met die blokken gedaan heeft, en daar eentje van gaan zoeken, als startpunt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- C5 X Hypnos
Gepost: 26 februari 2009 12:54 AM
  [ # 8 ]

@ Evan; waanzinnig natuurlijk zo’n open lluchtfilter Wink , maar het ziet er natuurlijk wel goed uit en klinkt ook leuk.

Als student valt het ongelimiteerde budget wel mee natuurlijk. Ik ben er wel bereid tijd en geld in te steken maar het natuurlijk wel wat opleveren. Als ik zo de reacties lees is het wel mogelijk om meer uit het blok te halen, alleen voor hetzelfde of minder geld kan je dus meer vermogen hebben. Zuiniger is niet direct het belangrijkste punt, alleen een auto die ineens 1 op 5 rijdt i.p.v. in 1 op 10/11 is ook geen optie. Ik denk dan ook dat ik wat zoekwerk ga starten naar een GTi Turbo 1 dan wel 2. Mocht iemand echter nog tips hebben voor het Douvrin blok hoor ik deze ook graag!

Profiel  

pp!
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 26 februari 2009 01:09 AM
  [ # 9 ]

mwoi, ik rij bij m’n 22 trs 1 op 6 op LPG, en ALLES qua onsteking ed. is NIEUW!
1 op 10 is eeen utopie Rolling Eyes  Rolling Eyes

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- C5 X Hypnos
Gepost: 26 februari 2009 01:18 AM
  [ # 10 ]

Het 1 op 10 rijden is dan wel bij het rijden van langere stukken op de snelweg met gemiddelde snelheid van 120/130 km/h. In de stad gaat het een stuk meer richting de 1 op 8. En correct me if I’m wrong maar ik geloof dat je op gas sowieso meer verbruikt.

Profiel  

Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- C5 X Hypnos
Gepost: 26 februari 2009 02:07 AM
  [ # 11 ]

Na wat onderzoek naar de toepassing van een turbo op het Douvrin blok door Renault op de R 21 lijkt het dit niet de te bewandelende weg. De enige R 21 turbo die ik heb kunnen vinden staat te koop voor net geen €. 5.000,—en voor dat geld kan ik zeker beter een GTi TI/TII kopen. Echter, er is ook een ongeblazen 12v injectie variant gemaakt die leverbaar was in de Safrane. Deze modellen staan voor niet al te hoge bedragen te koop. Rest de vraag of die kop zonder grote aanpassingen op het blok van de 22 TRS past. Weet iemand dit toevallig?

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 februari 2009 10:50 AM
  [ # 12 ]

Ik heb dit ook ooit eens bekeken, en ik dacht dat de kop niet zomaar over te zetten is, maar dat is niet informatie die gebaseerd is op een werkplaatshandboek oid, alleen op een gesprek met iemand die renault motoren voor de rallycross gebruikte.

Je zou eens een keer zo’n safrane moeten bekijken om te kijken hoe de motorsteunen zitten. Ik denk wel dat je een heel blok zou moeten nemen. Let ook wel, bij een 22TRS zijn dingen als de Veercylinders en stabilisatorstangen ook lichter uitgevoerd dan op een gti. (Dat geeft weer aan waarom je met de snelste van een type moet beginnen als startauto).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 26 februari 2009 12:29 PM
  [ # 13 ]

Hier kwam ik e.a. tegen over de Renault blokken.

http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtopic.php?t=672

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 26 februari 2009 12:30 PM
  [ # 14 ]

Een goede vriend van me was monteur bij Renault, nu bij Ford dat terzijde, en ook hij geeft aan dat het één op één uitwisselen van een turbo-kop of 12V-kop niet zal lukken op oudere versies van het Douvrin blok (zoals in de CX).
Er is in de loop der tijd wel het een en ander aangepast/ gemodificeerd namelijk…
Dus óf een compleet blok overlepelen óf voor een andere oplossing gaan (-> GTI T2).

En alleen een open luchtfilter plaatsen zonder de rest aan te passen op een carb-motor is vragen om problemen, ondanks dat het lekker klinkt.
Open filter -> meer lucht -> mengselverarming -> sproeiers aanpassen!!! , anders zuigers met ventilatie….

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 26 februari 2009 12:31 PM
  [ # 15 ]

Ik geloof dat een 2.2 in een CX een J6T is. Er is een J7T injectie, maar in hoeverre die onderblokken verschillen is mij niet helemaal duidelijk. Wellicht kunnen ze er meer over vertellen op het Renault forum. Ik zie wel dat je een auto met een J7T er in hebt voor 1000,- euro, dus op de sloop is zo’n blok waarschijnlijk nog wel wat goedkoper te vinden, maar je zal de motorkabelboom en computer ook nodig hebben. Mooi moment om gelijk VEMS te gaan doen.

Profiel  

1 van de 31
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook