1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2.0 16v op LPG, loopt op 3 cilinders op benzine
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 22 februari 2009 04:56 PM

Ok, deze post is voor mijn schoonvader. Hij rijdt een C5 stations 2.0 16V uit 2002 met 186.000 km op de teller. De auto is voorzien van een AG gas installatie.

Het probleem is dat de auto op benzine op 3 cilinders loopt. Zodra de auto op gas loopt is dat probleem verholpen. Nu start de auto op benzine en schakelt daarna over op gas dus het probleem is voornamelijk in de eerste paar minuten aanwezig.

De auto is naar een onafhankelijke garage gebracht die in eerste instantie dacht dat het aan de ECU van de gasinstallatie lag waardoor bij 1 van cilinders de benzine injectie niet goed aangestuurd werd. Deze is toen vervangen maar het probleem bestond nog steeds. De volgende diagnose die gesteld werd was dat het aan de motormanagement computer lag. Deze is toen vervangen door een andere computer van een sloop C5, echter deze kreeg men niet aan de praat. Ze hebben de auto bij een Citroen dealer gebracht voor het inleren van het systeem maar ook weer zonder resultaat. Nu loopt de auto dus helemaal niet meer.

Iemand enig idee???? Ik heb al lopen zoeken op het forum natuurlijk. Er zit 10W40 olie in, moet dit vervangen worden door 0W30?? De EGR is niets mis mee.

Ze gaan nu waarschijnlijk de oude computer terug zetten zodat de auto in ieder geval weer loopt (op gas) en er mee gereden kan worden. Is er ergens een specialist die we kunnen raadplegen?

Oh, als ik een tijdje niet antwoordt op dit topic, ik woon in Australie dus met het tijdsverschil kan het even duren. Alvast bedankt.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 22 februari 2009 06:31 PM
  [ # 1 ]

is het storings geheugen al eens uitgelezen klinkt als een defecte benzine injector of een slechte stekker verbinding snap niet dat ze gelijk computers gaan vervangen, en trouwens de benzine computer (MMC) kunt je niet uitwisselen is VIN gecodeerd

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 22 februari 2009 06:43 PM
  [ # 2 ]

brand het motormanagement lampje als die op benzine loopt? zoja laat hem is uitlezen erop, Computer vervangen is eigenlijk het laatste wat je moet doen, snap niet waarom ze dat hebben gedaan,  je kan wel een andere computer erin doen, maar dna moet die via de dealer besteld worden,

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 22 februari 2009 06:46 PM
  [ # 3 ]
Kennie schreef:

brand het motormanagement lampje als die op benzine loopt? zoja laat hem is uitlezen erop, Computer vervangen is eigenlijk het laatste wat je moet doen, snap niet waarom ze dat hebben gedaan,  je kan wel een andere computer erin doen, maar dna moet die via de dealer besteld worden,


zeg ik net ook ....

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 22 februari 2009 06:49 PM
  [ # 4 ]

Ik zou ook eens naar de injectoren kijken. Toen ik mijn auto kocht liep hij ook niet op alle cilinders op benzine. Na het vervangen van de injector was dat probleem verholpen.
Weet je wel om welke cilinder het gaat die niet meedoet (is gemakkelijk te achterhalen door de bougiedoppen een voor een los te halen en te luisteren of er een verschil is in de motorloop.
Als je dan weet om welke cilinder het gaat ruil je even 2 injectoren om om te kijken of het probleem zich verplaatst heeft. Een redelijk eenvoudige en vooral gratis manier om te kijken of het probleem door een defecte injector wordt veroorzaakt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 23 februari 2009 12:03 PM
  [ # 5 ]

Als je op benzine blijft gaat die dan ook beter draaien na een paar minuten? Dan lijkt het mij eerder een te dikke olie. Dacht dat voor de 2.0l 5w40 was voorgeschreven. Zal eerst wel de oude olie uit de oliekanaaltjes gespoeld moeten worden voordat het weer naar behoren werkt.

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 februari 2009 12:18 PM
  [ # 6 ]

ik zou het geheel nietin deolie zoeken. Als een motor voor gas op 3 poten loopt en bij omschakelen direct netjes op 4, dan zit het echt in de inspuiting cq electronica hoor.

Eerst waar ik aan dacht was de benzine injector te vervangen maar das dus niet zinvol gebleken.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 februari 2009 12:33 PM
  [ # 7 ]
Mechuccio schreef:

(is gemakkelijk te achterhalen door de bougiedoppen een voor een los te halen en te luisteren of er een verschil is in de motorloop.

Dat gaat niet.  Heeft een strip!

 

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 februari 2009 02:12 PM
  [ # 8 ]
Rene schreef:
Mechuccio schreef:

(is gemakkelijk te achterhalen door de bougiedoppen een voor een los te halen en te luisteren of er een verschil is in de motorloop.

Dat gaat niet.  Heeft een strip!

Al die nieuwerwetse zooi ook, zo’n boer uit het zuiden als ik begrijpt daar heulemoal niets van. nou ga je zeker ook nog vertellen dat er geen contactpuntjes opzitten?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 februari 2009 02:15 PM
  [ # 9 ]

Ja die wel!

Die zorgen dat de binnenverlichting aangaat bij het openen van een deur Laughing


Surprisedfftopic   jaja, weet het Surprisedops:

 

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 24 februari 2009 11:50 AM
  [ # 10 ]

Het probleem is dat de auto op benzine op 3 cilinders loopt. Zodra de auto op gas loopt is dat probleem verholpen. Nu start de auto op benzine en schakelt daarna over op gas dus het probleem is voornamelijk in de eerste paar minuten aanwezig.

Als die goed loopt op gas en je schakelt weer over op benzine wat doet die dan ?

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 25 februari 2009 02:09 AM
  [ # 11 ]

De auto loopt altijd slecht op benzine, koud of warm, maakt niet uit.

De computer is al een aantal keren uitgelezen, ook bij een Citroen dealer maar die gaf aan dat het een gas auto was en daar kon hij niets mee. Ze hebben ook nog nooit echt een substantiele foutmelding gevonden.

Dat van die MMC uitwisseling, daar is hij ondertussen achter gekomen ja. Maar kan een Citroen dealer dat niet doen met een computer die uit een sloop C5 komt? Moet dat per se een nieuwe zijn?

Ik zal hem in ieder geval eens een mailtje sturen met de tips betreffende de injector. Hij is zelf niet de domste op auto gebied dus ik neem aan dat dat ook wel 1 van de eerste dingen is die hij zelf heeft uitgezocht.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 februari 2009 08:41 AM
  [ # 12 ]
Bas schreef:

De computer is al een aantal keren uitgelezen, ook bij een Citroen dealer maar die gaf aan dat het een gas auto was en daar kon hij niets mee.

Vaag verhaal…

Een gasauto hoort op benzine altijd goed te lopen. Zeker als hij het op gas goed doet.

Waarschijnlijk is de gasinstallatie ingebouwd via een dealer (die de auto oorspronkelijk heeft afgeleverd).
Misschien is het een idee die dealer eens op te zoeken? Hoewel het wel bekend is dat gasinstallaties niet allemaal even netjes zijn ingebouwd.

Ik neem tenminste aan dat de auto het eerst altijd goed op benzine gedaan heeft?

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 26 februari 2009 01:10 AM
  [ # 13 ]
Bas schreef:

De computer is al een aantal keren uitgelezen, ook bij een Citroen dealer maar die gaf aan dat het een gas auto was en daar kon hij niets mee. Ze hebben ook nog nooit echt een substantiele foutmelding gevonden.

.

Wat een waardeloze dealer zeg. Maakt zich er wel erg makkelijk van af. Een storing op benzine moet hij gewoon kunnen verhelpen. Als het een AG installatie is is deze zelfs gehomologeerd door de importeur en dus officeel ondersteund.  Maar ook al is dat niet zo, zet hem op benzine , reset de beo en kijk hoe de stroign optreedt. Deze is dan een oure benzine storing en dus normaal op te lossen met een goede diagnose.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 27 februari 2009 02:49 AM
  [ # 14 ]

De gas installatie is inderdaad afgeleverd dor een dealer destijds. We zullen eens proberen om er achter te komen wat voor dealer. Toen mijn schoonvader de auto kocht liep deze prima op benzine.

Wat betreft Citroen dealers. Ik heb sowieso al veel slechte ervaringen met dealers in Nederland. Met mijn C5 reed ik vroeger 100 km om naar mijn “huis” garage om de auto voor een onderhoudsbeurt weg te brengen. Die garaga heb ik mijn schoonvader ook al aanbevolen maar voor hem is dat 200 km om….

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 27 februari 2009 08:39 PM
  [ # 15 ]

als je in het bezit bent van een multi meter kun je zelf ook de injectors door meten Wink stekker er af op Ohm

moet ongeveer 0.9 ohm zijn meet ze alle 4 door en dan zie je waarschijnlijk wel 1 extreem hoog vervang die en hij zal het wel weer goed doen Smile

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook