1 van de 2
 1 2 Volgende > 

automaat: kick-down tussen 50-7- km/u perikelen
jo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36

Gepost: 22 juni 2005 12:58 AM

Iets wat mij mateloos irriteert is als ik tussen de 50 en 70 km/u rijd en ik gas geef, de versnelling met een klap terug gaat van 3 naar 2. bij de overige snelheden werkt de kickdown naar behoren, alleen tussen 50 en 70 niet.  ... en dat is nou net een snelheid die vaak voorkomt als je uit de stad de snelweg opdraaid

iemand een oplossing / verklaring?

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 22 juni 2005 12:39 PM
  [ # 1 ]

Net iets minder gas geven…

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2487

Gepost: 22 juni 2005 12:46 PM
  [ # 2 ]
Bas schreef:

of de volgende keer geen automaat meer nemen….

Profiel  

Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

Gepost: 22 juni 2005 03:42 PM
  [ # 3 ]

Ik ken het verschijnsel ook wel maar alleen bij een koude motor. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hen ik nergens last meer van.

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 22 juni 2005 04:20 PM
  [ # 4 ]

Oh, maar dan heb je het over wat anders.. Dan zit je al in zijn 4e versnelling waarschijnlijk tussen 50-70.. Dat heb ik ook. Vooral als het buiten koud is en de auto de hele nacht buiten heeft gestaan. Op dat moment schakelt ook mijn automaat bij 50 al naar zijn 4.

Profiel  

Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

Gepost: 22 juni 2005 07:23 PM
  [ # 5 ]
Bas schreef:

Oh, maar dan heb je het over wat anders.. Dan zit je al in zijn 4e versnelling waarschijnlijk tussen 50-70.. Dat heb ik ook. Vooral als het buiten koud is en de auto de hele nacht buiten heeft gestaan. Op dat moment schakelt ook mijn automaat bij 50 al naar zijn 4.

Ja, dat klopt inderdaad. Is dat wat anders dan? Waarom? (ik ben dus absoluut niet technisch Surprisedops:  maar wil graag leren)

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2005 01:33 AM
  [ # 6 ]
M&M schreef:
Tom Duckpower schreef:

of de volgende keer geen automaat meer nemen….

Wat een onzin ... een automaat behoort het goed te doen , misschien de kickdownkabel opnieuw/anders af laten stellen ?? , ik heb nog nooit een “klapende” automaat gehad ... verder geen verstand van Surprisedops:

Very Happy

wasdah een ‘kickdownkabel’ Confused:

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2005 01:35 AM
  [ # 7 ]
Bas schreef:

tja, daar heb ik niet zoveel aan. het gaat er net om dat het gebeurt als je op wilt trekken

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2005 01:37 AM
  [ # 8 ]
Wimmie schreef:

Ik ken het verschijnsel ook wel maar alleen bij een koude motor. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hen ik nergens last meer van.

het gebeut ook met een warme motor.
maar wat mij veel meer interesseerd: is er wat aan te doen, en, als het zo blijft, kan het kwaad? (volgens mijn garage is het heel normaal, en kan het geen kwaad… maar ik geloof het niet zo)

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2005 01:39 AM
  [ # 9 ]
Bas schreef:

Ik weet niet over wie je het hebt, maar bij mij staat de versnelling toch echt in 3 en gebeurt het bij terugschakelen naar 2

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 24 juni 2005 11:45 AM
  [ # 10 ]

Dus wat je eigenlijk zegt, je rijdt op je gemakje ergens tussen de 50 en 70 (dan staat normaal de automaat in de 3e versnelling), je trapt het gas een beetje in om te versnellen en de kick-down grijpt meteen in? Dat doet de mijne dus niet. Als ik gewoon normaal gas geef dan trekt de auto gewoon door en schakelt rond de 80 - 85 naar zijn vierde versnelling.

Dan zou ik het toch maar eens na laten kijken.

Is het een Diesel of een Benzine?

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2005 10:10 PM
  [ # 11 ]
Bas schreef:

Dus wat je eigenlijk zegt, je rijdt op je gemakje ergens tussen de 50 en 70 (dan staat normaal de automaat in de 3e versnelling), je trapt het gas een beetje in om te versnellen en de kick-down grijpt meteen in? Dat doet de mijne dus niet. Als ik gewoon normaal gas geef dan trekt de auto gewoon door en schakelt rond de 80 - 85 naar zijn vierde versnelling.

Dan zou ik het toch maar eens na laten kijken.

Is het een Diesel of een Benzine?

het gebeurt met name rond de 50-65 km. als ik de rondweg in de stad uitrij en ik neem de oprit van de snelweg, dan geef ik gas om aan het eind op snelheid te zijn. juist dan gebeurt het: klap, van 3 naar 2

het is overigens een benzine/lpg

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 26 juni 2005 10:49 PM
  [ # 12 ]

Maar als ik het goed begrepen heb altijd is dat toch ook de bedoeling? Daar is de kick down toch ook voor, dat je terugschakelt en zo dus even naar wat hogere toeren toe gaat waardoor je wat sneller bij een wat hogere snelheid uitkomt.

Als ik met 50-65 de snelweg op ga en ik trap het gas in dan schakelt die van mij ook terug, geef ik echter rustig gas, dan blijft de automaat gewoon in zijn 3 staan.

Ik weet niet of het uitmaakt dat je op LPG rijdt, ik rijd op diesel…...

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 juni 2005 10:29 PM
  [ # 13 ]
Bas schreef:

Maar als ik het goed begrepen heb altijd is dat toch ook de bedoeling? Daar is de kick down toch ook voor, dat je terugschakelt en zo dus even naar wat hogere toeren toe gaat waardoor je wat sneller bij een wat hogere snelheid uitkomt.

Als ik met 50-65 de snelweg op ga en ik trap het gas in dan schakelt die van mij ook terug, geef ik echter rustig gas, dan blijft de automaat gewoon in zijn 3 staan.

Ik weet niet of het uitmaakt dat je op LPG rijdt, ik rijd op diesel…...

het gaat dus om de klap die dat geeft

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 juni 2005 09:49 PM
  [ # 14 ]

Die bak is toch adaptief? Dus hij leert de rijstijl van de bestuurder. Op m’n werk hebben we een VW Transporter met automaat, diegene die er normaal mee rijd heeft een “pedal to the metal” rijstijl, dus die bak schakeld bij 4000 toeren (diesel) naar de volgende versnelling.
Als ik ermee rij, dan pendeld de bak vaak door z’n versnellingen, een tikje meer gas geeft meteen een kickdown. Als ik er een paar dagen mee rijd, schakeld hij weer gewoon zoals ik het prettig vind

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

jo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 juni 2005 10:55 PM
  [ # 15 ]
Willem schreef:

Die bak is toch adaptief? Dus hij leert de rijstijl van de bestuurder. Op m’n werk hebben we een VW Transporter met automaat, diegene die er normaal mee rijd heeft een “pedal to the metal” rijstijl, dus die bak schakeld bij 4000 toeren (diesel) naar de volgende versnelling.
Als ik ermee rij, dan pendeld de bak vaak door z’n versnellingen, een tikje meer gas geeft meteen een kickdown. Als ik er een paar dagen mee rijd, schakeld hij weer gewoon zoals ik het prettig vind

O, dat is nieuwe info voor mij. Dat betekent dus dat als ik een paar dagen als een slak rijdt, het schakelmoment verschuift?

(betekent dit ook dat de vorige eigenaar een onuitwisbare print heeft achtergelaten?)

Maar, nogmaals, het gaat me niet zozeer om WANNEER hij schakelt, maar veel meer om het HOE (tussen 50 en 70 km/u)

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook