Reed ik vorige week door een beschadigd stuk wegdek. Echt een redelijk gat. Daarna trilling in het stuur en zelfs ook in de pook.
Vervolgens ben ik even naar de garage gereden en wat bleek: Aandrijfas stuk. Ik kan er wel mee rijden, maar de boel trilt redelijk.
Ik vind dit wel matig. Nu ben ik door een gat gereden, maar daar zou de auto toch tegen moeten kunnen? Km stand is (voor Xantia begrippen) laag: 135K.
Is de aandrijfas misschien een zwak punt van de Xant? Over een paar weken wordt ie gemaakt.
Dyna Z1: Tout alu.
Aandrijfas is geen zwak punt van een Xantia, ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Beschadiging of onbalans in de banden?
Hoe hard reed je en hoe groot was het gat?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
velg krom?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik schat het gat op een diepte van 10-12 cm. Misschien iets meer. Ik reed ca. 60 km p/u. Wielen, ophanging, alles is gecheckt. De garagehouder heeft er vervolgens in gereden en stelde toen de diagnose.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
is een behoorlijke knal geweest denk ik…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Het is mischien een idee om het betreffende wiel even naar achter te ruilen.
Als de trilling dan veranderd, of enkel nog voelbaar is in je stoel i.p.v. het stuur scheelt het je de aanschaf van een aandrijfas.
Kun je meteen kijken of er aan de binnenzijde van de band geen karkasbreuken zichtbaar zijn, te herkennen aan een bobbel in de wang.
Overigens kun je op termijn ook andere dingen verwachten, zoals fusékogel of stuurkogel
Succes, Piet
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik vind het een zeer vreemd verhaal. Aandrijfassen worden enkel op torsie belast en niet op buiging, wanneer de as dan kapot gaat, ligt ie meestal doormidden tengevolge van een (brosse) breuk. Omdat de assen over hun spievertanding in bak en wielnaaf kunnen schuiven en omdat er een tripodekoppeling en een homokineet in zitten komt bezwijken door buigen niet voor. Als dat zo zou zijn, ligt je complete voortrein er al onderuit.
Ik zou eerder denken aan een drop-link van de stabilisatorstang, het stokje, of een fuseekogel, stuurkogel of draagarmlager. Deze onderdelen vangen de klappen op bij extreme wieluitslag. Uiteraard ook de banden maar die zijn al benoemd. Ik ging voor een second opinion even naar een ander!
Wat niet kan is natuurlijk nog nooit voorgekomen….dus mocht het toch iets in de aandrijfas zijn, laat dan een 2e-handsje monteren. Die dingen gaan normaliter echt nooit kapot.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt voor de aanwijzingen. Over 3 weken gaat ie naar de garage, tevens dan gelijk apk. Ik zal de suggsties die hierboven staan meegeven.
In de tussentijd zal ik idd de tip van het wiel verwisselen proberen.
Dyna Z1: Tout alu.
Update:
Nadat ik zelf was gaan twijfelen, het volgende gedaan:
Auto opgekrikt en aan de voorzijde 2 assteunen geplaatst.
Vervolgens motor gestart en in 1e versnelling gezet. Daarna koppeling los. Wat bleek: Alleen rechterwiel draaide. Het linker wiel leek te willen, maar kwam niet op gang. Ook niet met wat hulp (met de hand draaien). Dus alleen rechts aandrijving. Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom de auto de laatste tijd naar links trok. Eigenlijk naar links geduwd wordt. Ik hoor geen schurende geluiden of geluiden van bv defecte tandwielen. De 24e geef ik dit aan de garage door, want zij dachten dat het de rechteraandrijf as was. Op zich dus een nuttige werkzaamheid vanmiddag geweest.
En inderdaad zal er waarschijnlijk geen nieuwe as ingaan. Bij de Xant schijn je er betrekkelijk makkelijk bij te kunnen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
rf schreef:Ik hoor geen schurende geluiden of geluiden van bv defecte tandwielen..
Dan heb je echt geluk gehad. Doorrijden kost je op zijn minst een dure reparatie. Bij mijn BX hebben ze trouwens alles opnieuw in het vet gezet en weer terug gemonteerd. Daarna geen problemen meer gehad.
Se concentrer sur l’essentiel
aandrijfas stuk
rf.,
Je zegt dat er maar een wiel draaide, met de auto op blokken en in de eerste versnelling. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij betekend dit nog niks. Via het differentieel wordt de aandrijving verdeeld over de beide wielen en als hij links iets meer weerstand heeft, blijft ie daar stil staan en zal ie rechts 2x zo hard gaan draaien. Dit is een normaal verschijnsel. Wat er wel stuk is kan ik zo ook niet 1,2,3 zeggen. Succes, groeten Manus.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Wie zegt idd niet dat er bijvoorbeeld een rem kleeft waardoor dat wiel niet draait. Het naar links trekken kan ook onballans in je velg zijn of erger een beschadigde band… Beiden geven ook herrie en trillen… Zet je reserve wiel er eens op of haal 1 van achter naar voor en hoor dan eens wat en hoe.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Re: aandrijfas stuk
manus schreef:rf.,
Je zegt dat er maar een wiel draaide, met de auto op blokken en in de eerste versnelling. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij betekend dit nog niks. Via het differentieel wordt de aandrijving verdeeld over de beide wielen en als hij links iets meer weerstand heeft, blijft ie daar stil staan en zal ie rechts 2x zo hard gaan draaien. Dit is een normaal verschijnsel. Wat er wel stuk is kan ik zo ook niet 1,2,3 zeggen. Succes, groeten Manus.
Als hij op de steunassen staat en dus volledig vrij is, wat zou dan de weerstand moeten zijn? Ik met de hand het linkerwiel een aantal keren flink rondgedraaid terwijl staand in de 1e versnelling, maar het wiel stopte gewoon. Wel “hikte” het wiel. Je kunt best gelijk hebben hoor, ik ben geen monteur, maar waarom zou het linkerwiel nu niet aangedreven worden en als deze op de grond staat wel?
Dyna Z1: Tout alu.
Dit komt toch door het diferentieel ( ook wel een zgn planetenstelsel ), op het moment dat er op de andere zijde die wel draait een klein zwaar puntje komt dan uit zich dat in een hikje zoals jij het noemt aan de andere zijde, het diferentieel is er in de eerste plaats om snelheidsverschillen van de wielen op te heffen in bochten, waar het buitenste wiel sneller draait dan het binnenste wiel, hadden we dit niet dan zou je auto snel zeer grote slijtage aan lagers en banden gaan vertonen want dat wringt nog al, dus dat een wiel vrijhangend niet draait en het andere wel zou al kunnen liggen aan, de rem kan wat meer kleven aan een zijde, iets meer weerstand door een tussenlager en noem ze maar op.
Ik zou in ieder geval even kijken naar bovengenoemde zaken als velgen etc…
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Okee bedankt. Heb ‘t gelezen. Ik zal het komend weekend eens wat wielen verwisselen. Misschien biedt dat wel een ander beeld.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Niet zomaar wielen wissellen, maar degene die door dat stuiterde. Let op het verschijnsel zal niet weggaan vermoed ik. Als je wiel naar achteren verplaatst krijg je daar trilling logisch.
Gooi je je reservewiel erop, dan kan die altijd nog lichte symptonen geven, daar reserve wielen niet altijd 100% zijn nl.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard