Help!
Hinderlijke storing bij mijn Hdi; bjr 08-2004; (meestal) ‘smorgens bij inschakelen contact valt dashbord uit en verschijnt het onderhoudssleuteltje. Verlichting, richtingaanwijzers, snelheidsmeter en toerenteller werken niet meer. Na 10 minuten rijden werkt alles weer als ik de SHUNT-zekering (grijze zekering) eruit haal en weer terugplaats. Na terugplaatsen volgt automatisch een reset Meestal is het probleem voor de hele dag weer opgelost. De volgende dag is het probleem er weer.
Soms werkt de reset maar half: snelheidsmeter en toerenteller wijzen willekeurige standen aan.
Heeft iemand een goede tip voordat ik de garage laat zoeken?
Frequi
Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
hoogst waarschijnlijk je BSI
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Is het een auto met fabrieksradio (origineel) of een achteraf ingebouwde radio (bijv. Pioneer/Sony)?
Blade_ schreef:Is het een auto met fabrieksradio (origineel) of een achteraf ingebouwde radio (bijv. Pioneer/Sony)?
de radio is achteraf ingebouwd; het is een Kenwood
frequi schreef:Blade_ schreef:Is het een auto met fabrieksradio (origineel) of een achteraf ingebouwde radio (bijv. Pioneer/Sony)?
de radio is achteraf ingebouwd; het is een Kenwood
Kans groot dat daar je probleem zit. De radio, is die rechtstreeks op de ISO connectors van de auto gezet?
Je mag namelijk alleen de massa en constante plus uit de originele zwarte ISO connector gebruiken. Als de andere draden in verbinding staan met een dergelijke radio kun je de meest vreemde storingen krijgen, bijv. de dingen die jij omschrijft.
Blijft de radio toevallig ongeveer een minuut doorspelen als je het contact uitzet? En gaat hij weer aan als je de deuren opnet of de afstandsbediening gebruikt?
Toch raar, dat een moderne auto spontaan BSE krijgt van een radio
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:Toch raar, dat een moderne auto spontaan BSE krijgt van een radio
Als je ze goed aansluit hebben ze er geen last van
Inderdaad het laten werken via de bedrading BSI kan zeer veel storingen
teweeg brengen.
Als citoen mekanieker sta je nooit alleen.
radio adapter
toen ik mijn auto afgeleverd kreeg deed mijn dealer er een iso verloopje bij
bij het uitpluizen van het verhaal, zal dit voor jou waarschijnlijk de oplossing zijn
het verloopje heet radio adapter
citroen bsi
artikel nr BNL 6533516
bijkomend voordeel als je je contact uitzet gaat ook de radio uit.
berlingo multispace
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
wat is nou de oplossing uiteindelijk?????
er zijn wel een paar mensen die dat graag willen weten.
ik denk zelf dat het wel eens in het dashbord zelf kan zitten.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
volgens mij is voor 98% de oplossing de digitale draden van het iso blok afhalen en de bedrading volgenm iso norm aa nsluiten op het iso blok als je dit diet weet moet ik het even op gaan zoeken maar dit duurt even
of even naar de dealer voor het verloopje.
als je de storing nazoekt op andere forums en andere websites komt er steeds dezelfde oplossing naar boven en heb nog nergens vernomen dat dit niet de goede was
dus voor mij staat als een paal boven water het is een storing in de BSI veroorzaakt door de standaard bedrading in de auto daar citroen mijn inziens afwijkt van de iso normeering
berlingo multispace
dennis van der ven schreef:wat is nou de oplossing uiteindelijk?????
weet nog steeds niet wat het is; probleem blijft zich voordoen; vreemd dat alleen smorgens (dus na een nacht stilstaan) het dashbord uitvalt; maakt niet uit of het koud of warm is geweest; heeft de motor een tijdje gelopen en trek je daarna de shunt eruit dan reset het systeem zich. Het probleem doet zich dan de hele dag niet meer voor; ook niet als de auto bijv 8 uur heeft stilgestaan. Ook na een lange rit (paar honderd km) doet het probleem zich de volgende ochtend niet voor. Het lijkt wel of er een backup-batterij in zit die langzaam leegloopt. Of de Hdi slaapt gewoon slecht.
Ik zoek eigenlijk een goede hobby-techneut die mij kan helpen. Ben een beetje bang voor een kostbare zoekactie van de dealer.
storing Hdi; elke dag resetten
storing is er nog steeds; zie mijn antwoord aan Dennis vd Ven.
Ik heb eerder geschreven dat mijn Berlingo HDI van 08-2004 is; foutje; moet zijn 08-2000.
De radio is achteraf ingebouwd door een technisch iemand; dit was in 2001; in 2002 begon in de winter de kmteller en toerenteller raar te doen; na veel zoekwerk door C-dealer en een vette rekening werd de snelheidssensor vervangen; ruim 2 jaar lang geen troubles gehad. Er is sindsdien niets veranderd aan de auto; alle beurten op tijd.
Zelf ben ik niet voldoende technisch; ik kan dus alleen maar meer stuk maken. Wie kan mij behulpzaam zijn? Omgeving Nijmegen bij voorkeur.
Re: storing Hdi; elke dag resetten
frequi schreef:storing is er nog steeds; zie mijn antwoord aan Dennis vd Ven.
Ik heb eerder geschreven dat mijn Berlingo HDI van 08-2004 is; foutje; moet zijn 08-2000.De radio is achteraf ingebouwd door een technisch iemand; dit was in 2001; in 2002 begon in de winter de kmteller en toerenteller raar te doen; na veel zoekwerk door C-dealer en een vette rekening werd de snelheidssensor vervangen; ruim 2 jaar lang geen troubles gehad. Er is sindsdien niets veranderd aan de auto; alle beurten op tijd.
Zelf ben ik niet voldoende technisch; ik kan dus alleen maar meer stuk maken. Wie kan mij behulpzaam zijn? Omgeving Nijmegen bij voorkeur.
Ik zou toch simpelweg eens proberen om de radio er een nacht af te halen. Dan de shunt er even in en uit doen om het systeem te resetten zonder radio en dan de auto een nacht laten staan.
Is het probleem dan 1 a 2 dagen goed dan lijkt het me duidelijk.
Er worden gewoon erg veel fouten gemaakt met radio’s aansluiten, vandaar…..
dennis van der ven schreef:wat is nou de oplossing uiteindelijk?????
antwoord: probleem is er nog steeds; radio uitgebouwd, geen beter resultaat; ik krijg het gevoel dat het iets met vocht of temperatuur te maken heeft; ik ben onvoldoende technisch om een goede diagnose te stellen; binnenkort krijgt de auto een grote beurt; misschien moet ik toch de dealer laten zoeken. Dennis, waar zou het probleem in het dashbord kunnen zitten?
heb je de BSI ook gereset????
en een dagje gereden engelapen zonder de radio????
berlingo multispace