Volgens mij moet het mogelijk zijn om met andere software het veersysteem te updaten, namelijk van een gewoon hydractief 3 systeem naar het systeem wat in de duurdere versies zit met sportstand en automatische hoogteregeling bij hoge snelheid en op slecht wegdek. Die sportstand vind ik niet zo interessant (daarvoor moet je dan ook de schakelaar op de middenconsole aanpassen), maar die automatische hoogteregeling lijkt me wel een leuk idee. Iemand daar ervaring mee?
Geo.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ehhm, die automatische hoogteregeling zit op iedere C5 hoor. Hetzelfde geldt voor de veeraanpassing bij slecht wegdek. Dat hoort bij Hydractive 3, alleen die sportstand is niet op iedere versie aanwezig.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
die sport knop zit bij type 1 op alle benzine motoren behalve de 1.8i 16v.
diesels alleen bij de 2.2hdi
bij het type 2 zit in ieder geval de sportknop niet meer op de 2.0i 16v en ook niet op de 1.6hdi
die sportknop gebruikt volgens mij bijna niemand, je koop tenslotte de c5 voor veel comfort
@Geo, blijkbaar ben je nog wat nieuw met het fenomeen C5, een prachtige keuze, maar neem even de tijd om exact door te nemen wat je hebt met Hydractive3 en wat je mist door geen Hydractive3PLUS te hebben.
kort gezegd:
Hydropneumatique=stikstof gevulde groene bollen als veer, minerale olie als verbindingtussen wielen en bollen. Demping geintegreerd in de voet van de bollen. Hogedrukpomp direct op de motor levert zo’n 150 Bar.
Verkrijgbaar op ID/DS, Sm, GS, CX, BX, Xantia en een handvol TA’s, M35’s (n.b. Ouwe ID/DS heeft synthetische olie)
Hydractive1,2=Hydropneumatique met twee extra bollen voor variable veerkarakterisitiek. extra rolstijfheid, beetje anti duik, comfort/sport stand.
Standaard op alle Xm’s geleverd in Nederland, verkrijgbaar op dure Xantia’s. (o.a. Frans basis model Xm, en commerciale uitvoering Xm break kunnen gewone Hydropneumatique hebben.)
Activa=Hydractive met nog meer bollen en hydr. plunjers op anti-rol-bars, voor “echte” anti-rol en anti-duik.
Alleen verkrijgbaar op duurste Xantia’s (2.0 16V, Turbo CT, V6, op sommige markten ook voor HDi110 en 2.1TD.
Hydractive3= grijze platte bollen, synthetische olie, electrische hogedrukpomp, electrische hoogteregeling (incl iets omhoog bij slecht wegdek tot 70km/h, iets omlaag bij hogere snelheden, ~110-130km/h)
Standaar op alle C5’s behalve…
Hydractive3+= HA3 met twee extra bollen voor variable veerkarakterisitiek
extra rolstijfheid, beetje anti duik, (comfort/)sport stand
Standaard op
C5 ph1: 2.0 16v Exclusive, 2.0 HPI Exclusive, 2.2 16v HDi Exclusive, V6 Exclusive. Ook BVA versies.
C5 ph2: 2.2 16v HDi Exclusive BVA, V6 Exclusive BVA
Upgrade is niet mogelijk, niet verkrijgbaar als optie, alleen standaard te krijgen op de hierbovengenoemde zes C5’s.
Nog wat extra info
-Hydractive 3 en 3+ zijn goed voor 200.000km. Niet zelf aan knutselen niet bijvullen.
-Mix zowiezo nooit LHS LHM en of LDS! Mix ook niet met DOT4,DOT5, Trannie fluid.
-Alle Hydractive (1,2,3,3+) hebben electronische sensoren en regelaars, valt er iets uit dan gaan 1,2 en 3+ naar een noodloop = keiharde sportstand. Op H3+ is het geintegreeerd met ABS/ASR/ESP sensoren.
-HP, HA1,2 en Activa zijn op hydraulische niveau geintegreerd met (hogedruk-) remsysteem. Op H3 en H3+ zit een conventioneel remsysteem.
-Vanaf ~1994 Anti-sink functie op HP en HA met extra bol. Niet nodig op H3, H3+ ivm electrische pomp.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
M&M schreef:eviltwin schreef:Nog wat extra info
-Hydractive 3 en 3+ zijn goed voor 200.000km. Niet zelf aan knutselen niet bijvullen.En daarna ?? ...
[populair doen]
Vet dokken bij de $tealer
[/populair doen]
Gewoon bij Chyparse o.i.d. langs voor een verversingsbeurtje.
weggooien is zonde…
het is eigenlijk hetzelfde als met klassieke Hydropneumatique: onderhoud wanneer dat nodig is, maar Citroen belooft (het wordt niet als een echte garantie omschreven) dat de eerste 200.000km onderhoudsvrij zijn, mits je natuurlijk gewone beurten laat doen, maar wat de dealer dan doet…ik weet het niet? Ik heb wel begrepen dat er zelfdiagnose in zit en dat er sporadisch foutmeldingen voorkomen, maar of die gerelateerd zijn aan electronische gremlins of aan mechanisch/hydraulisch verzaken is niet duidelijk.
Mijn Revue Technique Automobile (Citroen C5 Diesel) zegt het volgende over de controle en onderhoud aan wielophaning/stuurbekrachtiging, dit is dus een vloeistof circuit: (vrij vanuit het Frans vertaald)
-er mag geen lekkage optreden (mits in goede staat)
-vervangen van de olie (LDS) bij 200.000 of 5jaar
-controle van LDS niveau iedere 20.000 of 2jaar (beurten)
-controle bij koude stilstaande motor (niet duidelijk of rijstand bedoeld wordt)
-bijvullen kan (is dus wel een indicatie dat er iets mis is):
auto in lage stand. Vullen met LDS tot -MAX-. Reservoir op 0.5bar (overdruk?) zetten. (Vooral dit is niet echt simpel voor de doe-het-zelf-liefhebber)
starten, hoogste stand selecteren, stuur van aanslag naar aanslag draaien. Motor stoppen. Niveau LDS controleren. Wanneer niveau nog steeds onder -MINI- 1 liter extra bijvullen.
-controle maximum niveau (koude stilstaande motor, laagste stand):
Hydractive 3 mag niet boven -BASE- uitkomen
Hyudractive 3+ mag niet boven -HYD- uitkomen
Overigens, als je bijv. met een Xantia met 70.000km gaat klagen dat je bollen niet meer op spec zijn, dan zegt Citroen gewoon dat je die moet laten vervangen (zoals je ook bij versleten schokdemper, ruitenwisssers remblokken of banden zou doen.) Maar die groene bollen kunnen net zo makkelijk 150.000km mee. Vooral de “super"bollen van de latere Xm’s en Xantia’s.
iemand hier met een C5 en 200.000 km achter de kiezen?
met Chyparse heb ik tot dusver goede ervaring, maar dat was HP/Hydractive niet H3+
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beste Eviltwin,
Wel nieuw op het forum, ook pas een C5, maar al jaren trouwe Citroen-rijder… 2 BX-en gehad en hiervoor een Xantia met uitgeboorde bollen (gewoon bij de dealer geregeld…). Ik vind de C5 eigenlijk minstens net zo comfortable als m’n Xantia trouwens, alleen voelt-ie in z’n geheel wat steviger aan. Bijna net zo’n groot verschil als tussen BX en Xantia. Overigens had m’n BX ook comfortbollen…
Ik was echt in de veronderstelling dat met variabele veerkarakteristiek het systeem van snelheids-afhankelijke hoogteregeling werd bedoeld. Nooit gemerkt dat-ie van mij dat dus vanzelf al doet… Ik zal binnenkort eens een ruig weggetje proberen en kijken of-ie dan zelf 13 mm omhoog komt… Wel weet ik van de C5 van m’n pa (ook een hdi 110 pk, prestige, maar dan een berline) dat-ie boven een bepaalde snelheid de auto automatisch in de rijstand terug zet als je die per ongeluk nog een standje hoger had gezet…
Toch handig zo’n forum, weer wat geleerd…
Die sportstand hoeft van mij inderdaad niet zo nodig.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
In de BSI is het type veersysteem te veranderen, je zou m dus asl hydractief 3+ in kunnen stellen, echter je mist 2 bollen, dus je schiet er niets mee op. Sterker nog wij hebben diverse hydractief 3+ terug gezet naar hydractief 3 om zo een betere wegligging te krijgen.
het is dus software-matig mogelijk.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
tja Oldenhage, je kunt natuurlijk wel een H3+ vastzetten (op BSI niveau) in de harde stand of de zachte stand, maar daarmee heb je nog geen gewone H3. Andersom kan niet en de meeste C5’s hebben nu eenmaal simpel H3 niet H3+. De zachte H3+ stand is gewoon meer dan 20% zachter dan de H3 stand en de H3+ harde stand is meer dan 20% harder!
De wegligging zal hier absoluut onder lijden. H3+ is simpelweg beter onder alle omstandigheden, hard als hard nodig is, zacht als het kan. Ik vond het persoonlijk onverantwoord dat geklooi met comfortbollen en gerommel aan de instellingen van het Hydractive, in de Xm tijd waren er ook veel mensen die hierna op zoek waren. Ik heb dit al eens eerder gepost, dus zal ik het niet herhalen. Hier de naar het forum.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat de BSI ook in verbinding staat met de ABS/ASR/ESP computer, het lijkt mij dat goochelen met BSI ook van invloed is op het functioneren van die andere veiligheids-systemen. Nogmaals, dit is alleen verantwoord als ook vermogen en rijstijl teruggebracht worden naar de tijd van de DS.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ho ho, ik goochel niet met de BSI, ik weet drommels waar ik mee bezig ben.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik geloof graag dat je technisch perfect weet wat je aan de auto moet veranderen om H3+ vast te zetten, maar ik vind dit onverantwoord, net zoals het plaasten van comfortbollen, zolang als niet ook motorvermogen en rijstijl aangepast worden. Wanneer je een C5 H3+ vastzet in de zachte stand, dan krijg je een weggedrag wat een Citroen onwaardig is en wat bovendien gevaarlijke situaties op kan leveren.
Iedere veerinstelling is een compromis tussen comfort, handelbaarheid, bruikbaarheid, weglegging etc. Door te schakelen tussen een harde en een zachte stand kun je twee uiterste compromissen nemen. Bij normaal weggedrag (dus niet dat gescheur van mij) zal de C5 met H3+ zowiezo al dik meer dan 90% van de tijd in de zachte stand staan. De sportstand wordt alleen ingeschakeld voor die situaties waar het echt nodig is, uitwijkmanouvre, noodstop, scherpe bocht, waar je iets te hard in knalt etc. Wil je echt voor die 10% van de tijd dat je in hard staat het weggedrag in de waagschaal stellen, met alle gevaren van dien?
Ik kan een simple voorbeeld geven, rijd je met H3+ hard over een drempel dan registreerd de BSI een sterke plotselinge invering aan de voorkant, op dat moment staat de C5 nog in zacht, maar is er nog steeds voldoende tijd voor de vering om hard te worden voordat de achterwielen bij de drempel komen. De achterkant stuitert dan enigszins over de drempel, maar er blijft aan de voorkant en aan de achterkant voldoende contact met de grond.
Ik heb dit meermalen kunnen testen met een CX GTi en een Xm V6 ph1. De Xm kan je vastzetten in hard (dit kan bij een C5 helaas niet vanuit de cockpit) Nam je de drempels met de CX hard, dan was de beperking het inveren van de achterkant als reactie op de voorkant die de drempel raakt. De GTi stampte tot op de aanslag van de achterwielophanging. Ging je nog harder dan verloor ook de voorkant voor het tweede gedeelte van de drempel het contact met de grond.
Met de Xm in sport (permanent hard dus) kan je de drempel aanzienlijk harder nemen, wel verloor je dan op de top van de drempel contact met de grond, doordat de auto te veel stuiterde.
De beste en veruit snelste optie was de Xm met hydractive in stand “auto”. Het veiligst, ook bij hoge snelheden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Sep schreef:
die sportknop gebruikt volgens mij bijna niemand, je koop tenslotte de c5 voor veel comfort
Ik dus wel: op een bochtige weg waar je tachtig kilometer mag, rij ik regelmatig iets te hard, en met die sportstand aan blijf je veel beter op koers. Ligt als een strijkijzer in de bochten.
Oke, iets minder comfortabel, maar wel lekker rijden.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Ik gebruik de sportstand ook sporadisch voor dat soort trucs, maar ook als er mensen achterin zitten die snel last hebben van “mal-de-mer”.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Ik gebruik de sportstand ook sporadisch voor dat soort trucs, maar ook als er mensen achterin zitten die snel last hebben van “mal-de-mer”.
Ja, inderdaad. Dat zou heel goed kunnen. Had ik zelf nog niet aan gedacht, maar ik heb hem ook nog niet zo lang, en mijn kinderen zijn niet gevoelig voor wagenziekte gelukkig.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
zo te lezen, zijn er dus meer mensen die graag alleen maar in de sportstand rijden, bij mij in de garage ook, deze mensen help ik door de computer zo te programmeren dat de extra veerbol niet meer wordt ingeschakeld. terug naar H3 dus. Dit is geen enkel probleem en kan ook niet gevaarlijk zijn, anders zijn alle C5´s met H3 gevaarlijk..
Het verhaal over comfortveerbollen e.d. ben ik het helemaal met je eens.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
nogmaals Oldenhage je spreekt jezelf nu tegen en er zitten diverse gaten in je redenatie:
H3 (4-bollen) zit qua hardheid tussen H3+ 4-bollenstand (=hard) en H3+ 6-bollenstand (=zacht) in.
Je kunt het in getallen uitdrukken,
als H3 100 is
dan is H3+ hard ~125
en
dan is H3+ zacht ~80.
Door de tussenbollen bij H3+ uit te schakelen heb je permanent hard. Dat is zeker niet hetzelfde als de sportstand en al helemaal niet te vergelijken met H3! Permanent op 6 bollen zetten is gevaarlijk omdat je dan in nood-situaties (o.a. wannneer ABS/ASR/ESP aangesproken worden) veel te zacht bent. Permanent op 4 bollen zetten is ook niet bijster handig, omdat je dan voor de noodsituatie zich aandoet al de kans loopt contact met het wegdek te verliezen, doordat de auto te veel stuitert, met alle gevaren van dien.
H3+ met sportknop aan gaat tot wel ~20% van de tijd van zacht naar hard.
H3+ met sportknop uit gaat slechts ~5-10% van de tijd van zacht naar hard.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije