Goedeavond allemaal,
mijn ontstekingsmodule is kapot gegaan en ik heb inmiddels een nieuwe weten te bemachtigen. Nu lees ik op verschillende forums dat je bij het plaatsen van de module op het alu plaatje contactpasta moet gebruiken op het te bevestigen. Weet iemand waar je deze contactpasta kunt kopen en welke je het beste kunt gebruiken??
ik hoor het graag van jullie,
met vriendelijk groet,
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Live the dream, now!!!!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Contactpasta is inderdaad belangrijk, omdat het er voor zorgt dat de hitte van de module goed op de koelplaat word overgebracht. Het is een soort witte pasta die je in een tube kunt kopen. Ik haalde het bij Brezan of andere goede onderdelen zaak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of ga even langs de computerwinkel. Het wordt onder andere gebruikt tussen processor en koellichaam.
Ernst
BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_interface_material
http://be.farnell.com/electrolube/htc10s/heat-sink-compound-10ml-syringe/dp/317950?in_merch=
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Of een electronicaspeciaalzaak/onderdelenwinkel. Die hebben het ook. (NB Je hoeft niet te vragen bij EP of een soortgelijke wasmachine en koffiezetapparatenwinkel)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Owke, dat weet ik nu iig waar ik het kan kopen, kunnen jullie me ook nog vertellen wat zoiets kost? Ik heb namelijk geen idee.
Hoor van jullie,
met vriendelijk groet,
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Live the dream, now!!!!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Rallytijn schreef:Owke, dat weet ik nu iig waar ik het kan kopen, kunnen jullie me ook nog vertellen wat zoiets kost? Ik heb namelijk geen idee.
Hoor van jullie,
met vriendelijk groet,
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Bij een van die links zie ik staan:
Prijs voor: 1 per stuk
Minimum Orderaantal: 1
Te bestellen in veelvouden van: 1
Prijs per Eenheid: 3,81 €
Dan even een vraag aan de kenners:
Zou doodgewone koperpasta ook niet kunnen ?
Ik zou die koperpâsta niet gaan testen, dit zorgt echt voor een goede overdracht.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Ik zou die koperpâsta niet gaan testen, dit zorgt echt voor een goede overdracht.
Dus gewoon gebruiken, bedoel je?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Heren ik heb inmiddels Contactpasta gekocht. Aan de rondweg in Enschede zit een onderdelen winkel met allerlei dingen, fietsbanden, pc accesoires maar ook stofzuigerzakken. Daar gevraagd en ze hadden nog 1tje liggen. Was heel iets duurder dan ik verwacht had, maar voor 5,99 kon ik niet verder gaan zoeken. Morgenavond inbouwen in mijn rally AX en dan maar kijken of tie wel op 4 cilinders loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.
met vriendelijke groet,
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Live the dream, now!!!!
Na een avondje proberen en kijken, loopt de AX nog steeds op 2 cilinders. Ik ben er achter gekomen, dat er andere nummers op de modules staan. De kapotte module is een van het type MTR04, terwijl ik van de Franse specialist Snuverink uit Borculo een MTR01 module mee krijg. Rallymaatje van me neem ook een MTR01 mee, werkt helemaal niet, zelfs niet op de 2 cilinders die het eerst wel deden.
Inmiddels heb ik bij een betere automaterialen zaak een nieuwe module besteld. Ik hoop dat ik een MTR04 uitgeleverd krijg, anders zit ik met een ander probleem.
Weet iemand toevallig het verschil tussen een MTR01 en een MTR04 module?
Ik hoor graag van jullie.
mvg,
Martijn ter Boo
Boomans Autosport
Live the dream, now!!!!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mijn ervaring met kapotte ontstekingsmodule is dat je je motortje helemaal niet gestart krijg (geen vonk), dus volgens mij ben je verkeerd aan het zoeken nu.
Of kan een module ook een beetje kapot zijn ?
Als ik het fout heb hoor ik het ongetwijfeld….maar moet je niet richting bobine oid gaan denken ?
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Rallytijn schreef:
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Boomans Autosport
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een module kan wanneer hij aan het overlijden is een beetje kapot zijn. De motor gaat dan niet op twee cilinders lopen, maar krijgt helemaal geen vonk. Dat kan een fractie van een seconde zijn, maar ook langer. Vervolgens koelt de module weer af en doet ie het weer. Dit krijg je na langere tijd als je de module monteert zonder pasta.
Als je motor start op een andere module is het de juiste module. De kans dat deze ook net stervende is, is natuurlijk erg klein. Ik zou het dus ergens anders gaan zoeken.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Heren heb het probleem inmiddels opgelost,
ben er ook achter gekomen dat ze er “zelfs” bij de Franse specialist er ook wel eens naast zitten. De modules die ik mee heb gekregen waren voor het oude type BX motor, geen TU blokken dus. Het gaat hierbij om modules met de type aanduiding MTR01. Deze werd dus helemaal niet bij TU blokken. Nu heb ik bij de betere automaterialen zaak een nieuwe module besteld en geleverd gekregen. Er stond geen type aanduiding op de module, echt alleen het woord “webcon”. Waar ik achter ben gekomen is dat deze module standaard word geleverd voor 106xsi, hetzelfde blok als in mijn Ax, dus een Tu blok. Daarom heb je voor een TU motor een MTR04 module nodig (althans voor mijn GTI) en een MTR01 module voor een oude type AX of BX. Wel grappig trouwens, had voor de tijd contactpasta gekocht, maar zat bij de module ingebegrepen. Module getest en ja hoor, binnen 1,5 seconden pakte de motor aan. Het lag dus al die tijd alleen apparaatje niet groter dan een lucifersdoosje. Alleen dit grapje koste me wel helaas 90 euro, maarja, dat doet tie het iig. module weer los gehaald en contactpasta uitgesmeerd dit rond de bevestiging op het hoekmetaaltje. Module weer vast geschroefd met een torx-schroeverdraaier en weer gemonteerd. Hoekplaatje weer vast gezet aan de motor en voila, na plaatsen doet tie het nog steeds. Helemaal goed. Ben er even mee een rondje in de buurt gaan rijden en de AX rijd en rem als een mongool, echt zo geweldig. Enig nadeel is dat het blokje op het punt van overlijden staat, omdat tie lang heeft stil gestaan. Als te komt te overlijden, komt mijn reserve er weer in en word deze op nieuw opgebouwd.
Zie voor meer info het AX-katern.
met vriendelijk groet,
Martijn ter Boo
Team Eniac Rallysport
Boomans Autosport
P.s : Mark, waar heb jij je vraagtekens bij?? Laat maar even weten AUB?!
Live the dream, now!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Er is 1 ding wat ik niet snap. Het motorblok staat op het punt van overlijden omdat die te lang heeft stilgestaan? Hoezo, stond ie dan buiten met de bougies eruit vol te regenen? Als een blok goed geconserveerd wordt, dan moet ie decennia stil kunnen staan en dan zonder problemen gestart kunnen worden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY