Vandaag is het me twee keer overkomen dat mijn buitenspiegels niet uitklappen (C5 Berline Exclusiv 2.0i 16V automaat 2001), gek genoeg reageerden ze één keer wel goed. Ook kan ik niet meer via de hendel aan het stuur de radio/CD speler bedienen.
Iemand een idee?
Tja, lastig, gebeurt soms.
Herken ik wel, evenals het soms niet werken van de cruise-control (en een dag later doet-ie het weer en valt hij maandenlang niet meer uit) en het soms aangeven van een defecte air-bag aan bijrijderskant (gewoon even in- en uitschakelen met je sleutel en de melding verdwijnt weer van het venster). Meestal werkt het zgn. “resetten” wel, tenzij er een breuk is. Als je even de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kom je héél wat tips tegen, en soms geeft de gebruiksaanwijzing zelfs de oplossing. Kortom: een kwaaltje van de C5 type 1, en meestal van korte duur en simpel te verhelpen. Succes !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Inmiddels doet ie helemaal niets meer, heb net de garage maar gebeld
Marijke schreef:Inmiddels doet ie helemaal niets meer
Uuuhhhh, de spiegels en/of de radio-CD niet, of is de C5 electrisch/electronisch gezien helemaal “dood” :
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
COM 2000?
De accu was wijlen. Er zit een nieuwe in, morgen ophalen en dan loopt ie hopelijk weer als een zonnetje.
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Inderdaad! Had ik niet meer aan gedacht.
als de batterij ver versleten is,kunnen er electrische of electronische storingen optreden.
idd als de accu aan het eind van zijn latijn is krijg je idd allerlei rare storingen te zien…
Een nieuwe accu doet wonderen, hij rijdt weer als een zonnetje
Heb ik weer wat bijgeleerd…..
Een accu die vér heen is, veroorzaakt dus óók dit soort problemen.
Ik heb mijn accu 1 maand geleden (preventief) laten vervangen omdat ik naar Oostenrijk wilde (en daar zou het tot -20 kunnen worden). De accu die in mijn C5 zat, bleek de originele te zijn: van mei 2001 !! Wat een kwaliteit !! Blijkt achteraf dus nog niet zo ver heen te zijn….
Ja,
als je accu niet genoeg spanning levert, dan slaat de electronica wel eens op hol:
In m’n C5 HDI20Automaat: Accu van Jan 2006, in jan 2009: Ineens start de C5 niet meer: Accu opladen, start wel, volgende dag zelfde probleem. Accu leek nog goed ( gaf nog meer dan 12 volt poolspanning en zo, alle lampen branden nog goed. (dus die kan ik nog wel een tijdje gebruiken in een GS van 74)
Nieuwe accu: Problemen opgelost.
Ik kende het probleem al van m’n XM V6, als daar de accu eind levensduur was, dan draaaide de startmotor keurig rond, maar starten ho maar, want de injectie-electronica flipte.
Conclusie: Zo gauw als je een keer een startprobleem/accu probleem hebt: Alleen vervangen helpt.
To err is human, not to err is divine.
Nu zag ik van de week een scheurtje in de voorruit. Die wordt dinsdag vervangen, we blijven lekker bezig zo. Maar het rijdt in ieder geval weer.