Omdat mijn ZX 1.4i op de autostrade toch wel serieus wat van zich laat horen, zat ik te denken om extra geluidsisolatie aan te brengen. Heeft er iemand hier ervaring mee?
Ik zou onder de motorkap isolatie hangen, alsook in de portieren en op de vloer onder de bekleding.
De isolatie die ik zou gebruiken, zou ik bestellen bij Conrad.
Je zou bij de sloop kunnen kijken naar diesels.
Die hebben van zichzelf aanzienlijk meer geluidsisolatie aan boord dan benzines.
Heel erg stil is een ZX niet, maar een serieuze herriebak is het ook weer niet.
Toevallig geen lekke uitlaat? bij mijn ZX een keer meegemaakt, dat de klem van de nieuwe einddemper te groot was.
Of goedkope banden eigenmerk fastfitters banden, nieuwe Michelins erop en een wereld van verschil.
Ik heb net een 1.4 gesloopt en was best verbaasd over de hoeveelheid isolatie en waar ze allemaal zat.
Ik zou beginnen met de achterste wielkasten te isoleren, volgens mij is daar winst te halen.
Verder een scherm onder de motor (uit een diesel, een geïsoleerd scherm) zal ook veel doen maar dan moet je wel even die temperatuurmeter in het oog houden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Even een motor overbouwen zit er niet in, deze is namelijk nog een prima staat! (is van mijn moeder geweest en altijd binnen geslapen!)
De uitlaatdemper en klem zijn dik een jaar terug eens vervangen geweest, het zou me sterk lijken dat die daar nu lekt! (op het gehoor van buitenaf klinkt het goed)
De banden die eronder liggen zijn van een A-merk. Ik denk Michelin vanachter maar vanvoor weet ik het niet vanbuiten, alleszins geen merkloze rommel.
Een temperatuurmeter heb ik niet op deze basisversie, maar ik vermoed eigenlijk dat dit niet echt een probleem zal vormen aangezien zo’n 1.4 wel heel veel ruimte rond de motor heeft
Het probleem met de uitlaat is ook bij hogere snelheid, bij mij hoorde je met stationair buiten de auto ook niets bijzonders, maar pas boven de 100km/uur werd het een herrie, even (laten) controleren kan dus geen kwaad. Wat de banden betreft, Michelin Energy zijn bekend als “stille” banden, Pirelli is ook een A-Merk, maar maakt toch serieus meer herrie dan Michelin.
Hoe controleer je de uitlaat? Puur visueel of… Een vloeistof op spuiten en kijken of er luchtbellen op komen?
Energy banden die stil zijn? Ik dacht juist dat een harde compound voor meer rolgeluiden zorgt? (profiel speelt uiteraard ook mee)
Kijk of de klem van de einddemper er goed op zit, maar het is niet makkelijk om dit zelf te beoordelen, bij mij zag de Citroen specialst dit, de gemonteerde klem was te groot. Het klemde wel goed, maar bij hogere snelheden werd de boel uitelkaar gedrukt, dat klink niet als gebrom onder de auto, maar een kabaal uit de motor.
Geen idee of Michelin Energy banden een hardere compound hebben, volgens mij juist niet, feit is wel dat ze stil zijn, uiteraard speelt het profiel ook mee.
Michelin Energy is (kan ik uit ervaring vertellen) aanzienlijk stiller dan Vredestein Sportrac en Conti PremiumContact.
Waarom zou je de motor overbouwen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik dacht dat dat was wat EW bedoelde. Of bedoelde hij enkel de geluidsisolatie slopen uit een diesel?
Ik heb net even gekeken, hij ligt rondomrond op Michelin MXT’s.
Inderdaad de isolatie uit een diesel slopen, dat schreef ik ook en dan vooral die onder de motor.
Pak eens een plaat piepschuim en hou ze onder de draaiende motor het verschil is goed hoorbaar, binnenin doet het evenveel.
MXT is goed.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
MXT’s houden wel baan….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Haha, zo goed vind ik ze persoonlijk nochtans niet
den willem schreef:Ik dacht dat dat was wat EW bedoelde. Of bedoelde hij enkel de geluidsisolatie slopen uit een diesel?
Ik heb net even gekeken, hij ligt rondomrond op Michelin MXT’s.
Ik bedoelde inderdaad de isolatie. Die is bij een diesel namelijk in het algemeen veel beter.
(mxt, is dat niet een heel oud type? wat is de dot-code? oude banden worden ook hard en daarmee lawaaierig)