2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Visa boxer durft stilvallen
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 07 februari 2009 02:14 AM
  [ # 16 ]

Na mijn verstand gedwongen te hebben een goed te werken ben ik uit een Visa die onze buur in zijn bos staan heeft (kan het idealer?) de bobijn gaan uithalen en de 2 krukassensoren. De dag ervoor stond onze Visa in panne, deze keer in het dorp hier. Een dag later aan de sleutel gaan draaien en prrrrrr, er zat terug leven in. Ik naar huis rijden, halverwege na een halve kilometer viel hij toch wel terug stil. Aha, motorkap open, draadjes en kabels van de bobijn op de ruilbobijn gestoken, motor draaide nog niet.
Dan de onderste krukassensor uitgedraaid, deze was erg proper in vergelijking met degene die ik bijhad om te proberen. Hup, andere sensor erin en starten als een zonnetje. Ok; om zeker te zijn nog eens de ‘slechte’  monteren, daarmee startte hij ook terug Smile  onnozel kom je daarvan. Maar na een halve minuut viel hij terug uit. Weer de ruilsensor erin, en hop vertrokken, een kilometer of 10 gereden.
Wat opviel was dat de auto veel vlotter rijdt van vroeger, heeft duidelijk meer kracht en je moet het gaspedaal veel minder induwen. Volgens mij zal het verbruik nu ook ferm minderen en het haperen op constante snelheid kan ook wel eens gedaan zijn.
Als de motor draait en je trekt de fiche uit van de eerste sensor valt de motor direct uit, als de fiche van de bovenste sensor uitgetrokken wordt valt er niet direct iets op, motor draait hetzelfde op stationair.
Nu, als het een rechtsdraaiende motor is dan passeert het vliegwiel eerst aan de onderste sensor en dan pas aan de bovenste sensor, welk van de 2 is vaste voorontsteking en welke zorgt voor de variatie? Mijn gezond verstand zegt dat de onderste sensor dan degene is voor de vervroeging en dat de bovenste sensor de vaste voorontsteking is.
Stationairsproeier geloofde ik niet in omdat hij echt helemaal uitviel, zelfs als je aan het optrekken was, had dus met stationairregeling niets te maken.

Conclusie: de Visa heeft altijd al een niet-optimaal ontstekingstijdstip gehad, vervroeging schakelde niet in denk ik met weinig vermogen en hoog verbruik tot gevolg.
Oja, de ruilvisa van onze buur heb ik voor 30 euro compleet kunnen kopen, handig is dat. Sinds gisteren zit er een gaatje in de uitlaat in het stukje dat uitkomt in de eerste demper, die kreeg waarschijnlijk opeens veel warmer en meer druk Very Happy maar die wissel ik morgen dus.

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 08 februari 2009 01:49 AM
  [ # 17 ]

Heeft zo’n boxertje een computer voor de ontsteking?  Shocked

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 08 februari 2009 02:20 AM
  [ # 18 ]

Ja hoor, dit is de hoogtechnologische opvolger van de 2pk-motor Very Happy
Het enige dat elektronisch werkt - behalve de radio - en er toch miserie mee hebben, tis me wat.

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
citrobe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-2008

- 2CV AZAM6
- Méhari personenvoertuig
- Dyane Dyane 6
Gepost: 27 februari 2009 01:00 PM
  [ # 19 ]
B.elgi.X schreef:

Ja hoor, dit is de hoogtechnologische opvolger van de 2pk-motor Very Happy
Het enige dat elektronisch werkt - behalve de radio - en er toch miserie mee hebben, tis me wat.

Heb in het verleden hetzelfde probleem voorgehad. Je kan de computer open maken en de printplaat er eens uit halen. Daar kan je zien dat één van de massavijsjes geen kontakt meer geeft wegens corrosie van het soldeersel. Als je dit opnieuw soldeert is het probleem opgelost.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook