Bij mijn ds blijft ineens het gaspedaal hangen kan het niet meer intrappen en komt ook niet meer terug. Hoe kom ik bij de gaskabel bij het pedaal?
Graag tips voor het eenvoudig vervangen gaskabel
Hoi Gerrit,
Zit de kabel nog wel goed bij de bediening van de gasklep, op je inlaatspruitstuk? Daar wil ie als je daar wat hebt zitten fröbelen wel eens onbedoeld losschieten, en da’s eenvoudig te verhelpen door de kabel weer op de juiste plek terug te voeren.
Als de kabel inderdaad gebroken is, heb je een leuke uitdaging
Belangrijker echter, heb je het “voelen” aankomen, bv doordat het gaspedaal ineens moeizamer bewoog, of was het in één keer mis?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hoi Peter
niks aan voelen komen zat ineens vast. de kabel is niet gebroken kan bij het spruitstuk met de hand de kabel terugtrekken. kan dan alleen met veel kracht het pedaal weer intrappen maar komt niet meer terug dan.
Denk dat het wel een nieuwe kabel zal worden. moet alleen ontdekken hoe ik bij de aansluiting op pedaal moet komen.
bedankt gerrit
Hoi Gerrit,
Werkplaatshandboek, deel 2, pagina D.IE 142-4.
Veel succes, niet echt een klusje om naar uit te kijken. Je linker veerbol moet eraf, anders kom je niet uit bij je kabelverbinding aan het pedaal.
Maar, voordat je daaraan begint, kijk het hele traject nog eens goed na, en probeer eens te achterhalen of de kabel toch niet ergens (bv onder het spruitstuk zelf) klem zit, geknikt is of vastloopt. Smeren wil ook nog wel eens helpen omdat het vermoedelijk om een binnen en buitenkabel betreft. In mijn IE is het wel zo dat het pedaal niet super glad schuift zoals in mij andere auto. Maar voor de werking maakt het niet uit in mijn geval.
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In welke stand staat het pedaal? Is het een halfautomaat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stationair hoor je het pedaal maar EEN HEEL KLEIN EINDJE in te kunnen trappen. Als je harder trapt trek je de veren uit die het pedaal koppelen met de gasklepas.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb ik ook ooit gehad,en bij mij was raar maar waar, de kabel naast het plastic wieltje geraakt! waarschijnlijk door ook aan iets te frunikken daar achter tussen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een DS met carburateur heeft geen kabel, alleen een stangenmechanisme van gaspedaal naar gasklep.
De veren zie je als je de motorkap open doet, helemaal achter in de motorruimte, tegen het schutbord.
Je kan het gaspedaal stationair wel helemaal intrappen, maar alleen als je de veren extra oprekt, zoals Bogaard77 schrijft. Het toerental mag dan niet hoger worden dan circa 2000 toeren/min.
Citroen!