Zaterdag AX 1.1 Spot gekocht, op de terugweg begint mijn temperatuurlampje (lampje links) te branden. Ik gestopt, ANWB gebeld. De Wegenwachtmeneer concludeert dat er of te weinig Koeloeistof in zit of de thermostaat doet het niet. Aangezien er blijkbaar nergens koeloeistof ontbreekt haalt hij de thermostaat eruit en demonteert deze vakkundig. Met een tang knipt hij er wat delen af zodat deze niet meer dicht kan. Een nieuwe erin zetten was niet noodzakelijk zei hij nog, zou hooguit wat minder warm in de auto kunnen worden, vanochtend werd ie gewoon lekker warm. De rest van de weg geen problemen meer gehad. Het weekend ook gewoon gereden. Maar nu vanochtend kom ik in de file en brand het lampje weer. Heb even op de vluchtstrook gewacht tot na starten het lampje uit ging en weer aangesloten. Na een paar honderd meter weer lampje aan. Nog even aangehouden en toen was de file over en na een paar honderd meter weer gewoon hebben gereden ging het lampje weer uit en de rest van mijn reis (ca 20 km) geen last meer gehad. Is dit nou de ventilator?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Daar klinkt het wel na ja: is het thermocontact in de radiateur kaduuk of maakt het misschien slecht contact?
Ik heb zelden dat ze aanslaat, maar tijdens filerijden wil dat inderdaad voorkomen..
Even spelen met de bekabeling of contacten schoonmaken en inspuiten met contactspray of zuurvrije vaseline.
Anders contact vervangen.
‘Spirit of avant-garde’
Tsja, en ik rij vijf dagen per week de A28 bij knooppunt Hoevelaken Dus die fan heb ik wel nodig.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
jeroenvt schreef:Tsja, en ik rij vijf dagen per week de A28 bij knooppunt Hoevelaken Dus die fan heb ik wel nodig.
tsja,... DAAR ga je natuurlijk de mist in he… daar moet je ook helemaal niet gaan rijden op dat tijdstip…
Ach, op vrijdag staat er meestal geen file ‘s ochtends, mijn collega’s kunnen dat zien daar ik dan ongeschoren op mijn werkplek verschijn
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Controleer inderdaad de fan en het contact plus bedrading die in de radiator zit. En NIET rijden met dat lampje aan!!!
Anders mag je binnenkort ook de koppakking doen!
De thermostaat zou ik vervangen. Wordt je blok sneller warm, wat slijtage vermindert en je kachel ten goede komt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Betekent dat dat ik de motor stationair moet laten draaien tot het lampje aan gaat? En controleren dat de fan een keer gaat draaien? Wanneer gebeurt dat dan? (Alleen luchtgekoeld de laatste tijd)
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nee.
Motor op contact zetten en met een ijzerdraadje/ paperclip of zo het thermocontact kortsluiten (beide contacten aanraken, probeer liefst de contacten zelf aan te raken i.p.v. de kabelstekkertjes):
- slaat de ventilator aan? -> slecht contact of thermocontact kaduuk.
- slaat fan niet aan? -> fanmotor overleden of slecht contact in een connector naar de fan.
Begin er eens mee de stekkers los te trekken en eens goed in te spuiten met een electro-/ contactspray.
Dan motor starten, warmrijden en stationair-draaiend het spul in de gaten houden.
Slaat de fan aan? -> spulletje werkt.
Sniet? -> thermocontact muerte -> vervangen.
Als ik frans een beetje ken, en frans kent mij dan is alles terug te herleiden tot slecht contact.
Thermocontact zèlf gaat niet zo vaak kapot.
En inderdaad: thermostaat vernieuwen.
‘Spirit of avant-garde’
Heb het stekkertje losgehaald en doorverbonden. Daarna even het contact op de ventilator gefriemeld en toen sloeg die aan. Gewoon een wrak contact dus. Even aanzien hoe die zich blijft gedragen en die contactjes morgen bij daglicht even schoon maken.
Nog iets, hoe weet je nu dat de thermocontact bij de juiste temperatuur inschakelt? Lijkt me dat wachten op lampje niet echt oke is.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Steek een fatsoenlijke thermometer in je expansievaatje en blijf daaop letten.
De meeste thermoschakelaars schakelen ergens tussen 90 en 95 graden.
Dus maak de contacten schoon en friemel, mocht je fan niet aanslaan, even aan de bekabeling rond die temperatuur.
Het ding zelf kost iets van 15 euro, dus als je zekerheid wilt…
‘Spirit of avant-garde’
Contactspray zorgt er nu voor dat de fan weer aanslaat, echter niet op de termoschakelaar. FF zoeken waar te koop hier in de buurt, maar wat is de procedure? Ding eruit draaien, nieuwe erin, koeloeistof bijvullen en ontluchten met verwarming hoog? Ben ik er dan?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Heb dat dus gedaan vanmiddag. Nu gaat de fan wel draaien, maar eerst gaat toch het lampje op het dash aan. Na korte tijd gaat de fan weer uit en heel even later ook het lampje. De fan reageert dus op een andere temp dan de sensor voor het lampje (of die is ook stuk). Welke stappen zijn er nu nog?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je bent al een stap verder: de fan wordt weer geschakeld door een werkend contact!
De thermoschakelaar die je dashboardlampje aanstuurt schakelt bij een hogere temperatuur (95-100 graden) dan dat die in je radiateur (en welke je fan dus aanstuurt) dat zou moeten doen (90-95 graden)
Heb je wel de goeie gekocht?
Er zijn namelijk verschillende te krijgen…
Hbase geeft deze opties:
*08-8009 : 95-90 graden
en
*08-80101 : 97-92 graden
‘Spirit of avant-garde’
Ik denk dus dat het 08.80122 (gele ring) is ook 97-92. Zo één zat er ook in (gele ring dus).
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Inmiddels blijkt de radiator nogal verstopt en is die ook vervangen. Probleem is nu opgelost, lampje blijft ook in de file uit. Wat is eigenlijk de maximum aanvaardbare temperatuur. Is dat de temperatuur van het lampje of is er nog een kleine marge naar boven?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Houd het maar op de temperatuur waarbij het lampje gaat branden