Saxo-pech?!
Sabrina21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-2009

Gepost: 03 februari 2009 04:03 PM

Hallo,

Vorige week maandag heb ik de citroën Saxo, (bouwjaar 1997, automaat) overgekocht voor 900 euro. Ik was er erg blij mee en op een paar deukjes na mankeerde er niets aan de auto. Nog geen 2 dagen later vond ik dat de auto opeens heel zwaar stuurde; kreeg hem amper ingeparkeerd. Die vrijdag naar de garage gegaan, ook voor APK keuring en budgetonderhoudsbeurt. Bleek dat de stuurbekrachtigingspomp kapot was en met de onderhoudsbeurt erbij waren de kosten rond de 1200 euro. Hier baalde ik al behoorlijk van! Die zelfde dag, nadat ik bij de garage weg reed, ging het lampje branden van de accu. Deze ging geregeld aan en dan weer uit. Zondagavond reed ik er weer mee en acculampje ging nog steeds aan/uit. Toen stopte me radio ermee.. paar km verder de km-teller, toen de bezineteller, later de toerenteller. Ik dacht foute boel.. dus wilde knipperlicht aanzetten om hem langs de kant te zetten. Knipperlicht deed het ook niet meer en uiteindelijk stopte de hele auto ermee. Gister kreeg ik te horen dat de dynamo kapot was en daardoor is m’n accu gaan koken. Weer rond de 500 euro.. bij elkaar dus al 1700 euro kosten gehad binnen 1 week!, terwijl ik die auto voor 900 euro had gekocht.
Heb ik nou gewoon heel veel pech of ligt het gewoon aan de auto, want ik ga nu ook een beetje mijn vertrouwen kwijtraken in de Citroën. Heeft iemand anders wel eens zoveel aan een auto gemankeerd binnen 1 week, terwijl je hem in goede staat kocht?

Ook vroeg ik me af of er tijdens de (budget)onderhoudsbeurt naar de dynamo gekeken wordt? Want ik heb ook m’n twijfels dat de garage gewoon iets niet goed heeft gedaan met die dynamo, want ervoor had ik er nooit last van.. Weet iemand dit?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 februari 2009 04:13 PM
  [ # 1 ]

Nou, allereerst welkom hier.

Je hebt wel dikke pech, maar het is natuurlijk een uitzondering. Als iedereen binnen een week na aanschaf meteen 200% van de aanschafprijs aan onderhoud zou moeten uitgeven dan had het merk al lang niet meer bestaan. Maar klote is het wel voor je.

Tijdens een APK of beurt wordt echt niet naar de dynamo gekeken (behalve wellicht om een vsnaar te vervangen) de koolborstels van de dynamo slijten gewoon en dan doet ie het niet meer. ook kan het zijn dat de spanningsregelaar op de dynamo kapot gegaan is en dan levert hij inderdaad te veel stroom waardoor je accu het kan begeven.
Maar 500 euro daarvoor is wat overdreven, nieuwe koolborstels+spanningsregelaar kost een 2 of 3 tientjes en dat zit met 2 boutjes vast op de dynamo. een accu kost 100 euro bij een dealer.

Meer helaas heb je gewoon pech gehad, er klote maar kan gebeuren. de auto is nu 11 jaar oud en niet meer nieuw dus. Ik zou hem gewoon even helemaal na laten lopen om te kijken of er nog meer sluimerende zaken zijn. En die dynamo en accu gewoon zelf regelen, dat kost nauwelijks moeite maar scheelt een berg geld.

Dan nog zuur van de pomp natuurlijk, maar als het karretje verder in orde is weet je tenminste wat je hebt. Wat heeft ie trouwens gelopen?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 februari 2009 04:20 PM
  [ # 2 ]

Ik snap je frustraties, maar geloof mij, voor 900 euro lukt het ook prima om een brakke Toyota uit ‘97 te zoeken. Laten we eerlijk zijn, je koopt er nog geen knappe nieuwe fiets voor. (met alle respect overigens, ik koop zelden duurdere auto’s.)
Kortom, je hebt geen geweldig exemplaar gekocht, en daarnaast heb je niet de goedkoopste garage uitgezocht, wat de ellende nog groter maakt.
Een Saxo is absoluut geen slechte wagen, al is de stuurbekrachtiging wel een type-specifiek puntje, dat heb ik vaker gehoord.

Tsja… ik kan niet meer dan je veel geluk wensen en hopen dat je nu alle pech achter de rug hebt.

Profiel  
 
Sabrina21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-2009

Gepost: 03 februari 2009 04:22 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor je reactie!
De auto had maar 117.000 km gelopen, dus dat valt ook heel erg mee. Ik heb de auto overgenomen van me huurbaas, was een wat oudere man en denk dat hij de auto gewoon heel slecht onderhouden heeft.. Maarja.. ik hoop dat het hierbij blijft! Bedankt voor je tips.

En ik had de auto voor 900, maar ze wilden hem eigenlijk op marktplaats zetten voor 2000! Dus ik dacht dat het echt een koopje was! Maar 900 is dus nog een te hoge vraagprijs voor deze auto?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 februari 2009 04:30 PM
  [ # 4 ]

Nou ja, dat valt te bezien, als je er door er 1200 euro in te steken een prima karretje hebt waar je jaren plezier van hebt, dan is het helemaal niet gek. Iedere auto heeft onderhoud nodig, nieuw of oud. en uiteindelijk telt de prijs per kilometer, niet hoeveel je ineens stuk moet slaan op het beestje Very Happy
Maar 117.000 is een fijne stand. Dan zou je zeggen dat ie nog wel een tijdje kan. Wel even naar de distributieriem kijken/informeren. want die zou ook zo maar aan de beurt kunnen zijn.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 februari 2009 04:31 PM
  [ # 5 ]
Sabrina21 schreef:

Maar 900 is dus nog een te hoge vraagprijs voor deze auto?

Ach nee, tsja… wat moet ik er van zeggen? |Dat is ook weer erg afhankelijk van hoe het karretje er verder uit ziet. Maar doet het er toe? Kom op, je hebt de koop gedaan, je hebt er een berg centjes in zitten, nu is het tijd om er van te genieten! Enneh… voor de volgende reparatie eerst hier even vragen naar normale prijzen.  Wink

In een wagen van 900 euro is het helemaal geen ramp om even een goed werkende maar gebruikte dynamo te beunen van 5 tientjes. Dit is misschien een half uurtje werk, en voor je het weet rij je je Saxo weer de deur uit voor 150 eurie. (incl. accu)

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 03 februari 2009 04:36 PM
  [ # 6 ]

Welkom,

Ja das veel pech in één week,maar met die km-stand kun je nog wel even tuffen.

Wel zou ik de distributieriem en spanrol(len) even laten checken/vervangen.Misschien wil een medeforummer bij jou in de buurt dit wel doen. stupid Mechuccio zegt dit ook al Surprisedops:

En gezien de totale kosten van de auto nu is dit nog niet zo slecht maar was niet gepland natuurlijk.

Een collega van mij rijdt al jaren Citroën en sinds een paar jaar een Saxo,hij is er heel tevreden over.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
Sabrina21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-2009

Gepost: 03 februari 2009 04:42 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor alle reacties, ik ben nu al wel weer wat meer gerustgesteld en hoop dat ik inderdaad nog lang van m’n eerste auto kan genieten!
Ik woon trouwens in Den Haag/Delft, dus als er mensen op dit forum naar m’n distributieriem/spanrollen (geen idee wat dit zijn..  Surprisedops:) zou willen kijken, hoor ik het wel! Ik wacht ook nog wel ff af wat er ook al weer precies op het rapport stond van de garage, waar ze allemaal naar hadden gekeken.. misschien is het dan niet meer nodig.
Ik ben nu trouwens naar het Motorhuis in Delft gegaan. Hebben jullie nog andere suggesties voor een goede en betaalbare citroën garage omgeving Den Haag/Delft voor de volgende keer?

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 03 februari 2009 05:58 PM
  [ # 8 ]

Leuk dat je ook een Saxo hebt!

Toch vind ik het frappant dat ze de stuurbekrachtigingspomp vervangen hebben en direct daarna de dynamo overlijdt. De pomp werkt electrisch en bij een brakke dynamo is het eerste dat je merkt dat je stuurbekrachtiging niet meer werkt.
Ik vraag me af of de pomp echt stuk was, alhoewel het een bekend zwakker punt van de Saxo is….....
In ieder geval succes met je auto, als je ‘m goed bij blijft houden, is het zeker een betrouwbaar maatje!

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 03 februari 2009 09:46 PM
  [ # 9 ]

al het waar is naar zn geld

koop wat klaar is en eet wat gaar is

of te wel, je hebt een zeer goedkope auto gekocht dan moet je ook niet verbaasd zijn dat er wat kapot gaat

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 28 februari 2009 01:00 AM
  [ # 10 ]

Ik denk dat B_iks gelijk heeft, en dat er eigenlijk niks aan de pomp mankeerde. Onze sax heeft ook wel eens last gehad van uitvallende stuurbekrachtiging, maar dat kwam doordat de dynamo versleten was en niet de pomp, want die doet het nu 3 jaar later nog steeds prima.

Het is inderdaad te hopen dat je nu de grootste tegenslagen hebt gehad, maarja, er is nu eenmaal een boel wat kan slijten aan een auto…
...maar als je die delen op hun tijd vervangt is een Sax een betrouwbare reisgenoot Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook