Okee, in de lange, lange weg om een 16V dashboard werkend te krijgen in mijn 1.8 ben ik nu in het stadium “zenders kopen”.
Ik kom net van de Citroëndealer af waar ik vorige week een olietemperatuurzender en een oliedrukzender heb besteld. Ik kwam daar ook aan het praten met een van de verkopers die vertelde vaker 16V motoren in 205 GTI’s gebouwd te hebben. Die vertelde me dat de oliedrukzender voor de 16V twee contacten heeft, een voor het lampje en een voor de meter.
Nu waren de onderdelen binnen en het eerste waar ik naar kijk zijn het aantal contacten op de oliedrukzender. 1. Dus ik zeg tegen de baliemedewerker dat het waarschijnlijk de verkeerde is.
Hij nog een keer zoeken in zijn onderdelensysteem, maar hij kon dan ook niet de goede vinden.
Dus: weet iemand het onderdeelnummer van de oliedrukzender voor een de XU10 2.0 16V motor, of mag ik van een van de 16V rijders zijn chassisnummer weten zodat de dealer op chassisnummer kan zoeken?
Het verkeerde onderdeel is partnummer 113182 “manokontaktolie”.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…Hbase geeft voor alle XU 16V (zowel 1.8 als 2.0) motoren dezelfde schakelaar op:
04.40137 (M16 x 1,5 1 aansluiting 0.5 bar….)
‘Spirit of avant-garde’
Dat op Hbase is enkel het oliedrukcontact wat brandt <0,5bar. Een 16V heeft daarnaast nog een drukmeter. Beide hebben slechts 1 pin(ook al lijkt het alsof er twee horen te zijn!). De drukmeter is een grijs rond tonnetje, met een plasticveelhoek eraan om hem vast te draaien. Ik vermoed dat gewoon het juiste onderdeel is binnengekomen.
http://www.amecobv.nl/
[/img]
De zaak waar je het kan kopen en een foto.
<object><param></param></param><embed src=“http://www.mijnalbum.nl/Diashow-K3I43DOP” type=“application/x-shockwave-flash” wmode=”#000000” width=“360” height=“269”></embed></object>
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niks van geloof. Dat ding staat bij de schakelaars, en een oliedruksensor die verschillende drukken moet meten is geen schakelaar (zie ook de “temperatuurzender"s die allemaal 1 of 2 fixed temperturen hebben, dus voor de koelventilator, en de “koel.temp.sensor” die gewoon temperatuur meet) en als ik naar mijn 1.8 kijk dan zie ik exact hetzelfde artikelnummer bij die oliedrukschakelaar, namelijk 04.40137.
Dat zou betekenen dat ik hem dus al in de auto heb zitten.
Maar nogmaals: dat is volgens mij alleen maar voor het lampje.
Welke 16V rijder woont het dichtste bij Helden (5988) dat ik even onder de auto kan liggen?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Wat maakt het uit onder wat voor categorie het staat.Ik heb er een foto bijgezet om te vergelijken.
De foto laat dus een oliedrukcontact zien! Geen drukmeter.
Een oliedruk contact laat alleen je lampje branden?
Yep.
En zo ver ik het begrepen heb geeft de oliedrukzender voor het metertje zowel druk als het lichtje, en daarom twee pinnetjes.
Ik heb een beetje gezocht in de Hbase, ook bij Peugeot, maar ik kan ook niet vinden welke het dan wel moet zijn.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Dat is niet zo, zijn twee aparte sensoren. Oliedruk zit naast de dynamo en het oliedrukcontact zit aan de rechterkant van het blok. Dit gaat op voor een 16V. Waar bij de 16V(en volcane) een druksensor zit, zitten bij de overige blokken het oliedrukcontact.
Rode cirkel druksensor/Gele cirkel drukcontact.
Op de foto zie je een drukcontact, dit is nl een TCT motor. In het gele vloak zie je de onderkant van een ventiel, bij de TCT zit daar de olieaanvoerleiding van de turbo. Je hebt kans dat op je 1.8 er geen schroefdraad aanwezig is om de sensor in te draaien.
Als het twee aparte sensoren zijn, waarom is die sensor dan ook verkrijgbaar voor de 1.8 die geen oliedrukmeter heeft?
Begrijp me niet verkeerd, ik kan alleen maar napraten wat ik van anderen hoor, en als je er zeker van bent dat het twee sensoren zijn dan moet ik dat van jou aannemen, maar het is niet logisch dat dat ding ook voor de 1.8 verkrijgbaar is.
Ik heb even naar de motor gekeken, de rechterkant wordt erg afgedekt door de startmotor, maar ik zie daar zo niets zitten, ook geen mogelijke plaats ervoor.
Aan de linkerkant zit wel een sensor, op de plek in de rode cirkel. Daarbij zit er een afgedopt gat er rechts naast waar op jouw foto ook een sensor lijkt te zitten.
Daarbij heb ik al een extra ring tussen het oliefilter en het blok laten zetten waar ik die sensoren ook in kan draaien, als die gaten tenminste dezelfde afmeting hebben.
En nog even op zoek naar connectoren.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Hoe het bij de Citroen dealer in het systeem staat weet ik niet, servicebox is helaas niet meer beschikbaar voor particulieren. Je refereert naar de sensoren van een 16V en die hebben aparte sensoren voor het lampje en de drukmeter. Heb vandaag nog naar de drukzender gekeken op m’n 16V blok, maar daar kon ik geen onderdeelnummer meer op terugvinden.
Naast het drukcontact van foto zit een tapeind, geen andere sensor…
Na wat zoeken vond ik nog een foto van een kaal 16V onderblok…
edit: pic van drukzender
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
zender
Hallo, Maarten
Ik kan wel in de servicebox kijken en zie een aantal sensoren in
een 16v blok oud type. Waarschijnlijk zoek jij de 113171 en die zit
rechts boven bij het oliefilter een wat groter type zender. boven het
filter zit nog de 113182 een gewoon mano kontakt en ik kom nog de
113178 tegenmet nr[155] vanaf org nr.5838
mocht je wat tekeningen willen hebben, geef dan een fax nr en dan
zal ik je dat begin volgende week even faxen. Verder heb ik ook nog
wel een map om div mano,s en sensoren te dekoderen maar dan heb
ik wel nummers en ect fabrikanten nodig
Succes, Tosh51