Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Midfriesland schreef:Volgens mij bestaat er ook een gereedschap dat bestaat uit een handvat met een soort spanband er aan. Die spanband kun je om de bol heen trekken en vervolgens kun je die losdraaien. Geen idee hoe zo’n ding heet.
Een oliefiltersleutel dus.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb voor mijn verjaardag een oliefilter"tang” gekregen met een band, daamee beschadig je de bollen en filters niet!
ideaal!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1155
- C5 2.0 16v Comfort
oudelut schreef,
Kost dat nou tegenwoordig? Zo’n hamer-en-beitel-set?
Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was…
By ze way,ik ben al meer dan 10 jaar van het roken af.
Met z’n vieren in je Eendje.
- C5 2.0 16v Comfort
McDean schreef:ik heb voor mijn verjaardag een oliefilter"tang” gekregen met een band, daamee beschadig je de bollen en filters niet!
ideaal!
Wat een mooi cadeau,als ik mijn oliefilter niet los krijg ram ik er een grote schroevendraaier doorheen.
Bij een veerbol gaat dat iets moeilijker,naar wij dachten.
- C5 2.0 16v Comfort
Mechuccio schreef:Hamer en beitel set koop je bij de betere automaterialenspeciaalzaak voor een eurootje of 40. Maar de ervaring leert dat het met huis tuin en keukengerei ook kan.
In ieder geval het systeem even drukloos maken en ook de onlucht/lastschroef op de drukregelaar een kwartslag opendraaien. Vervolgens de beitel op de dikke ring van de bol zetten (recht) en met een slag of 2 even een richeltje erin beuken. Vervolgens de beitel onder een hoek houden en in de losdraairichting (tegen de klok in) slaan, als ie maar een beetje bewogen heeft kun je de rest normaal met de hand doen. let bij het monteren van de nieuwe bollen er op dat je de nieuwe rubberen ring plaatst, en plaats eerst de ring en dan pas de bol. Handvast is vast zat.
En mooie Bix inderdaad Heb zelf ook een TRI gehad, heerlijk machientje was dat, ik had dan wel de vreselijk felle multipoint, maar de TRI is gewoon een hardstikke leuke uitvoering.
Merci
- C5 2.0 16v Comfort
Penny Lane schreef:Als ik dat zo hoor/lees moet ‘t ook kunnen met zo’n ouderwets wurgkettinkje voor oliefilters (een eindje motorfietsketting aan een handvat eigenlijk). Das mooi, want die heb ik ergens
Derk
Moet zoiets ook zelf kunnen fabriceren
Totaal aantal Berichten: 11791
- Xantia TD SX
Vast. Tis beresimpel. Eindje ketting, kantelend handvat erin/aan waaraan een haakje om in die ketting te doen. Je legt ‘t zo erom dat je linksom=los dat kettinkje in het filter/bol laat vreten… Werkt prima! Als ik ‘m tegenkom, weer, maak ik er een prentje van! (denk van ‘t weekend ofzo)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- C5 2.0 16v Comfort
Het te snel stationair draaien is opgelost.
Vandaag de stappenmotor los gehaald en wat WD40 in gespoten,terug gemonteerd en de motor loopt keurig 8/900 t/min. i.p.v. 1200 t/min.
Op naar het volgende probleem,zag dat rechts achter in de kofferbak,dus niet aan de uitlaat kant,ook een stukje laswerk zit.
Samen met de dorpel en bij de veerpoot rechts weer een mooi dagje werk.
Nog altijd mijn bij TDS Technique bestelde veerbollen niet gekregen
Heb ze 10 dagen geleden al betaald….,zijn er hier meer mensen die lang moesten op hun bestelling bij TDS?
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Waar zit de stappenmotor precies? Wil dit ook een keer schoonmaken namelijk.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- C5 2.0 16v Comfort
Timo1990 schreef:Waar zit de stappenmotor precies? Wil dit ook een keer schoonmaken namelijk.
Linksboven vlak naast de carburateur,er zitten 2 slangen aan.
Stappenmotor zit in een houder vast met 3 kruisschroeven.
Houder zit weer vast aan het motorblok.
Je kan er trouwens niet veel aan schoon maken,ik heb er slechts wat WD40 ingespoten en klaar,motortje was volgens het ronde stempeltje van ‘89 dus gaat al 20 jaar mee!
Nu moet je ‘m kunnen vinden lijkt mij….
.
zoiets kan je toch normaal gezien ook elektrisch reinigen met behulp van een lamp? ik heb dat nog gezien, wel iets raars, maar het kan ook werken
- C5 2.0 16v Comfort
Re: .
nitRon schreef:zoiets kan je toch normaal gezien ook elektrisch reinigen met behulp van een lamp? ik heb dat nog gezien, wel iets raars, maar het kan ook werken
Met een lamp? Wat voor een lamp dan?
Heb wel eens iets gehoord over bepaalde trillingen in een bad die kunnen reinigen….
Kornstra schreef:nitRon schreef:zoiets kan je toch normaal gezien ook elektrisch reinigen met behulp van een lamp? ik heb dat nog gezien, wel iets raars, maar het kan ook werken
Heb wel eens iets gehoord over bepaalde trillingen in een bad die kunnen reinigen….
en gewone 5 watt lamp, geschakeld met een draad .. wanneer je dan gas geeft gaat de lamp aan uit aan uit, en daardoor krijg je lichte vonkvorming binnenin die aanslag kan doen verwijderen… het fijne weet ik er ook niet van, maar heb het al gezien, en het werkt, en dat van dat bad, gebruiken ze voor injectors enz, een ultrasoone reininging ofzo heet dat
- C5 2.0 16v Comfort
Ken het niet,maar zal er eens naar Google-en.
nitRon schreef:Kornstra schreef:nitRon schreef:zoiets kan je toch normaal gezien ook elektrisch reinigen met behulp van een lamp? ik heb dat nog gezien, wel iets raars, maar het kan ook werken
Heb wel eens iets gehoord over bepaalde trillingen in een bad die kunnen reinigen….en gewone 5 watt lamp, geschakeld met een draad .. wanneer je dan gas geeft gaat de lamp aan uit aan uit, en daardoor krijg je lichte vonkvorming binnenin die aanslag kan doen verwijderen… het fijne weet ik er ook niet van, maar heb het al gezien, en het werkt, en dat van dat bad, gebruiken ze voor injectors enz, een ultrasoone reininging ofzo heet dat
Dat klinkt echt als een volwaardige baguette Aap.
De “stappenmotor” is een elektromagnetische klep, daar doe je niks aan door ergens een lamp in het circuit.
Hetzelfde geldt voor de injector.
Ich bin ein Breaker