Inderdaad heel vreemd, ben al wezen zoeken na je eerste bericht, maar geen idee vooralsnog .
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ree schreef:Ik kan alleen de airco en de MM computer uitlezen en niet de VC. Geen idee waarom.
Ree
Ook raar. Ik dacht dat de VC’s (tot ergens in ‘97) over het algemeen geen probleem waren. Zit er bij jou geen nieuwere VC in dan? Eentje die er later in gezet is uit een sloper ofzo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Gelukkig komen die lexia setjes ook steeds makkelijker binnen hand bereik qua prijs en 30-pins connector is ook leverbaar.
Voor de echte XM/citroen DHZ’r onontbeerlijk.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Echt jammer dat de berichtcodering niet te vinden is. VOlgens mij is de electra in het kastje relatief simpel en zit alle intelligentie in de software.. Die kan ik zelf wel maken
Ouwe mopperkont
De electra in het kastje is volgens mij niets anders als een “relaitje” dat de verbinding van je usb naar een van de aders in de kabel schakelt. Ik hoor het ding tenminste tijdens een diagnose af en toe tikken. Wat de software betreft.. daar is vast wel een mouw aan te passen.
Wat betreft de linkjes hierboven… meestal wil de verkoper vooraf geld zien (internationale bankoverschrijving) en alleen buiten ebay om. Vraag jezelf dus wel af of je de verkoper voldoende vertrouwd met je centjes want even naar Taiwan of China op en neer om verhaal te halen is niet echt een optie.
Vroemmmmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Leeuwis schreef:
Wat betreft de linkjes hierboven… meestal wil de verkoper vooraf geld zien (internationale bankoverschrijving) en alleen buiten ebay om. Vraag jezelf dus wel af of je de verkoper voldoende vertrouwd met je centjes want even naar Taiwan of China op en neer om verhaal te halen is niet echt een optie.
Vroemmmmmm
Niels
Daar heb je wel een punt. Maar buiten ebay om is voor mij zowiezo al geen optie. Heb een visa card waarmee je met betalingen gedekt bent.
dus mocht die gast met het produkt niet over de brug komen kan ik het geld “gewoon” terug vorderen….. Blooper1963 heeft ook een nachtje zitten kletsen met een dame in china hetgeen een leuk lexia setje opleverde met 2 extra kabels. Het is mogelijk maar inderdaad: het blijft een schimmige zijde dat internet….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Buiten Ebay om kan komen omdat je als verkoper op ebay een ‘fee’ moet afstaan aan ebay. Scheelt hun weer paar tientjes winst. Begrijpbaar, maar qua verzekering niet zo relaxed. Doch, als ze wel een paypal betaling accepteren zit je ook nog wel redelijk gedekt.
Ouwe mopperkont
Ree schreef:Ik kan alleen de airco en de MM computer uitlezen en niet de VC. Geen idee waarom.
Ree
Ik kan weer alleen de vc uitlezne… MM lukt niet… Airco ook niet,maar dat zal wel komen omdat ik die niet heb
Hoi,
Hoe is het allemaal, ik ben Tjeerd en rij XM!
Ik heb me afgelopen dagen door het eerste deel en dit draadje doorgeworsteld en wil ook verslag doen van mijn ervaringen met de malledoos.
Na aanschaf van mijn auto heb ik eerste een rondje bollen laten doen om onregelmatigheden uit te sluiten. Dit was na het op druk brengen van 3 bollen prima dus dat was een fijn gegeven. Goeievent Frank had gelukkig nog een kastje klaarliggen en heb ik direct opgehaald.
2 weken geleden heb ik het doosje voor het eerste uitgeprobeerd.
Omdat nog niet heel tevreden ben over het veercomfort heb ik eerst de VC uitgelezen.
Meteen raak! Echt ongelofelijk hoe en dat het werkt.
Juiste pin, horloge in de aanslag! code 12, 31, 32, 11..
Gereset en het controle lampje brandde (idd brandde) weer op het dashboard.
Het veergedrag was echt een stuk beter, zoals ik het herkende van mijn xantia in betere tijden. Helaas was het bij de eerste volgende keer weer over.
Ik heb nu een keer of drie uitgelezen en code 32 blijft terugkeren na reset.
Volgens de handleiding heeft het te maken met de electrokleppen die hard/zacht regelen. Had dit te maken met doorgebrande dioden? Heeft iemand een idee hoe dit euvel te verhelpen?
Komend weekend op zoek naar de ander computers..
Alvast bedankt en groeten,
Tj.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hallo Tjeerd, welkom!
Andere computer… Tja de diodes zitten niet in de computer, maar in de elektrokleppen ingebakken. Maar kapotte diodes kan wel betekenen dat de elektronische relais in de computer kapot zijn. Computer openmaken en als de printplaat achter de (of 1 van de) relais bruinig is, dan moet(en) die (dat) relais vervangen worden. Je kan ook een andere computer kopen maar maak hem open om te controleren!
Sluit nooit je gerepareerde of vervangende computer aan zonder extra diodes te hebben aangebracht. Dit kan in de computer gebeuren, Ergens in dat lange draadje staat hoe het moet…
Hier zie je hoe ik de diodes in mijn VC heb gesoldeerd. Die zwarte dingen met 5 pootjes zijn de relais. Overigens kan jouw computer er qua layout anders uitzien!
Hoi par eXeMple, bedankt voor je reactie.
Ik heb het stappenplan gevonden op pagina 6 in dit draadje:
Een veercomputer & de tover doos van Malle Pietje !
Het wordt me allemaal duidelijk wat er aan de hand is. Bedankt ook voor de duidelijke foto. maarreh.. ik wil graag de computer inspecteren of de relais gaar zijn,... waar kan ik de computer vinden en hoe herken ik um? Ben een noknow op het gebied van electronica maar leer snel, heb nog wel ergens staaf soldeertin en een gasfakkeltje
thnx again
Tj.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
TjeerdV schreef:heb nog wel ergens staaf soldeertin en een gasfakkeltje
Haha… bewaar die maar voor je waterleiding….
De veercomputer zit in de computerbak, da’s een grote zwarte plastic bak onder de motorkap, direct achter de rechter koplamp. In die bak zit in het midden een aluminium doosje met twee grote stekkers er op. Da’s de veercomputer.
De stekkers losmaken, de schroeven op de VC er uit draaien en het deksel voorzichtig loswrikken met een beitel oid.
Nu nog een goede (10W) soldeerbout en een rolletje electronicasoldeer en tinzuigdraad aanschaffen! Maar als je nog nooit electronica gesoldeerd hebt, zou ik het eerst door iemand laten doen. Er zijn diverse forummers die al ervaring hebben met VC mods.
wanneer ga je weer naar Leiden Peter ?