Ik sta op het punt een XM v6 uit 1995 met 175.000 km te kopen.
Omdat ik er 30.000 km per jaar mee wil rijden overweeg ik gas in te laten bouwen.
Is dit aan te raden met deze motor en hoge aantal kilometers?
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
ik ben benieuwd naar jullie reaktie
dirk
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De kilometerstand is niet te hoog voor LPG-inbouw hoor. Waar je alleen even rekening mee moet houden is het feit dat G3 niet mogelijk is in deze wagen, waardoor de houderschapsbelasting met een rotgang omhoog schiet! (jaja… aan het millieu denken wordt er niet goedkoper op! )
Hierdoor zal de afschrijving van de installatie nogal traag verlopen. (helemaal bij “slechts” 30k per jaar) En je moet hem eigenlijk wel volledig hebben afgeschreven voordat je de wagen weer verkoopt, een auto op LPG is immers niet meer waard dan eentje zonder, vaak is hij zelfs minder waard.
Waarom koop je niet een XM met reeds een LPG installatie er in? De vorige eigenaar heeft deze dan al afgeschreven!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Misschien heb je hier wat aan >>> Klik!
Met dit Excel-sheet kan je eenvoudig je omslagpunt berekenen, ook kan je kijken hoelang je er over doet voordat je “winst” gaat maken.
Bedankt voor je antwoord!
Met een gemiddeld verbruik van 1:10 op benzine (haal je dat wel op de snelweg met een v6?), 1 op 8,5 op gas en inbouwkosten van ongeveer 2000 euro voor een nieuwe installatie kom ik uit op een terugverdientijd van exact 1 jaar, incl. wegenbelasting.
Vraag is of de v6 goed draait op lpg en je geen extra onderhoud krijgt (kleppen?)
Het leven is te kort voor slechte wijn
dirkh schreef:Bedankt voor je antwoord!
Met een gemiddeld verbruik van 1:10 op benzine (haal je dat wel op de snelweg met een v6?), 1 op 8,5 op gas en inbouwkosten van ongeveer 2000 euro voor een nieuwe installatie kom ik uit op een terugverdientijd van exact 1 jaar, incl. wegenbelasting.
Vraag is of de v6 goed draait op lpg en je geen extra onderhoud krijgt (kleppen?)
De V6 loopt prima op LPG. Mijn broer heeft een XM V6 op LPG gehad. De auto reed perfect op LPG. Geen extra onderhoud nodig. De top lag (op de teller) op ruim 240 km/uur op LPG.
Heerlijk rijden. Het gebruik is bij stevig doorrijden wel 1 op 6 op LPG, maar dan verbruikt ie ook 1 op 8/9 op benzine.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nog even een tipje, kijk goed om je heen voordat je het laat inbouwen. De prijzen kunnen erg uiteen lopen!
Eventueel weet ik ook nog iemand die het aan huis kan komen installeren, hij is absoluut goedkoper maar je dient dan wel zelf even bij de RDW langs te gaan. Hij geeft je overigens wel de garantie dat hij door de keuring komt (die eigenlijk niet veel voorsteld), komt hij er niet door dan komt hij weer langs om de puntjes op de i te zetten. (al is dat eigenlijk nooit nodig)
Hij heeft de LPG installatie voor mijn GS ook gedaan en is specialist op het gebied van 2VC’s. Dit wil niet zeggen dat hij vies is van andere wagens. (al heeft hij natuurlijk wel een sterke voorkeur naar Citroën’s)
patje74 schreef:Hij heeft de LPG installatie voor mijn GS ook gedaan en is specialist op het gebied van 2VC’s. Dit wil niet zeggen dat hij vies is van andere wagens. (al heeft hij natuurlijk wel een sterke voorkeur naar Citroën’s)
ahum. Wordt hier gesuggereerd dat een XM geen Citroen is?
overigens zou ik NOOIT gas inbouwen, of hoogstens in een wagen die ik daarna expliciet NOOIT naar de RDW zou brengen.
RD
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Hij heeft de LPG installatie voor mijn GS ook gedaan en is specialist op het gebied van 2VC’s. Dit wil niet zeggen dat hij vies is van andere wagens. (al heeft hij natuurlijk wel een sterke voorkeur naar Citroën’s)
robbiedee schreef:ahum. Wordt hier gesuggereerd dat een XM geen Citroen is?
Nee, hooguit het onomstotelijke feit dat een XM geen 2CV is.
robbiedee schreef:overigens zou ik NOOIT gas inbouwen, of hoogstens in een wagen die ik daarna expliciet NOOIT naar de RDW zou brengen.
RD
Sterk gemotiveerd hoor, ik voel me bijna gek dat ik het wel heb gedaan…
(kortom, waarom niet???)