Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Dat ronde potje wordt dus het filter/droger element genoemd. En wat de naam al zegt: de vloeistof wordt gefilterd, er kunnen kleine vuiltjes in zitten. Het drooggedeelte haalt het water uit het koudemiddel om zo corrossie in de pomp bijvoorbeeld tegen te gaan. Officieel wordt er voor geschreven dat dit element iedere twee jaar vervangen moet worden. In de praktijk gaat het element wel langer mee. Wel is het raadzaam om na een reparatie aan het systeem het filter/droger te vervangen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dan zal ik het als de donder gaan laten vervangen, er zit een indicator op, welke nu wit is en dat is volgens mij niet normaal
Volgens het Haynes boek is blauw goed, rood is te veel water in het systeem, het koelmiddel en de fles moeten dan vervangen worden.
over airco’s gespoken:
onlangs hadden m’n ouders toch een fijne storing in hun Bora:
de auto maakte bij het snelheid maken een geluid als een tochtige koe
(bbbhhhoooeeeee)
bleek een foutje in de climatronic; ze hadden er goed aan gedaan ‘t ding dus onmiddeling UIT te zetten.
zoniet, dan was er waarschijnlijk een Bora minder geweest (spontane ontbranding…)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Blueduck schreef:Er zit een lek in een slang, en een lek in de radiator. Daarna heeft hij een offerte gemaakt om het systeem weer in orde te maken. Bij elkaar een half uurtje daar geweest. Was 19 euro nogwat kwijt voor die controle met offerte. Viel me heel erg mee. De reparatie gaat ongeveer 450 euro kosten wanneer ik dat bij hem laat doen.
Bij mij zou er ook een lek inzitten, toen ik de Airco 3 maanden terug liet vullen, sinds 1,5 maand werkt de airco nog steeds prima (afkloppen )
Is het een groot lek waar je de stikstof uit hoort stromen? of heeft hij met een UV lamp gekeken, in dat geval moet er in het koelmiddel wat er inzat detectievloeistof hebben gezeten.
Wat de Airco in mijn Xantia betreft, klopt het dat met het warme weer de ventilatoren op volle snelheid (net een stofzuiger) gaan draaien als je de airco aanzet? Ook hoor ik bij het inschakelen soms een fluitend geluid, ligt dit aan het warme weer?
Een ander gek probleem wat ik afgelopen week 2 keer heb gehad is dat de motor om de 5 a 10 seconden hikt met de airco aan, het vermogen is altijd wat minder maar in zijn 3 en een snelheid van 60km/u mag de motor toch niet hikken. Dit gebeurt ook in zijn 5 bij 90 a 100km/u, bij snelheden van 120 of harder is het weg.
ZX1.4i schreef:Een ander gek probleem wat ik afgelopen week 2 keer heb gehad is dat de motor om de 5 a 10 seconden hikt met de airco aan, het vermogen is altijd wat minder maar in zijn 3 en een snelheid van 60km/u mag de motor toch niet hikken. Dit gebeurt ook in zijn 5 bij 90 a 100km/u, bij snelheden van 120 of harder is het weg.
Dat heeft volgens mij weinig of niks met de Airco te maken maar ik vermoed met de Brandstofpomp die af en toe een steekje laat vallen.
Maar daar kan Johan je wellicht meer over vertellen.
Sommige BX diesels van mij (zonder airco) hadden dit ook weleens.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
een goed werkend airco systeem is voorzien van een beveiliging, het kan zijn dat de pomp even uitgezet wordt. Je kan het dus eenvoudig ckecken door als hij hikt met airco aan, onder dezelfde omstandigheden te testen met airco uit.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:een goed werkend airco systeem is voorzien van een beveiliging, het kan zijn dat de pomp even uitgezet wordt. Je kan het dus eenvoudig ckecken door als hij hikt met airco aan, onder dezelfde omstandigheden te testen met airco uit.
Dat was ik vergeten te melden, dat laatste heb ik toen getest, airco uit en het hikken was over, airco aan en het kwam weer terug. Het was weg toen ik even een stukje hard gereden heb, c.a. 130 a 140 km/u.
Als de beveiliging de pomp even uitschakelt, schakelt de pomp daarna niet vertraagd in, net zoals wanneer ik de airco zelf inschakel?
Overigens heb ik afgelopen donderdag een rondje Rotterdam Enkhuizen en terug gemaakt met de airco aan en zonder hikken.