Na zo’n 8-9 maand oid heb ik er zo’n 6000km er op zitten in m’n ZX. Bevalt me nog altijd steeds goed. Wel net een nieuwe accu, starten ging namelijk nog maar erg moeilijk. Heeft altijd wel gestart, ook na korte ritten, maar het hield niet over. Werd ook wel tijd, want hij deed nog maar 7,xV onder belasting. Start nu weer als een zonnetje Ook heb ik het idee dat het motortje lekkerder loopt, wellicht omdat hij een tijdje zonder accu heeft gestaan?
Iets anders: ik merkte op de snelweg dat m’n auto wat slingert, meer als anders. Ik dacht eerst dat het om de uitlijning ging en omdat ik zelden buiten de bebouwde kom uit kom kon ik daar niet wakker van liggen, zeker omdat ik eigenlijk toch wat betere banden wil (en deze slijten maar niet) en pas uit wilde laten lijnen bij aanschaf van nieuwe banden. Echter valt het me ook op dat de auto wat hobbelt aan de rechterkant bij lagere snelheden. Ook heb ik het idee dat het slingeren vooral door het rechter voorwiel wordt veroorzaakt.
Dus in het kort: bij langzaam rijden hobbelt de auto aan de rechterkant en hij is niet erg spoorvast.
Wat is dat? Ik zit te twijfelen tussen homokineet/aandrijfas, fusee of draagarmrubbers of zelfs een ’ ei-vormig’ wiel? Of een combinatie?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
hoor ook wel verhalen over die rubbers van de mee sturende achteras die versleten kunnen zijn.. dat gaat die geloof ik sturen zonder dat je het wil
weet alleen niet of dit het kan zijn mischien dat een ander het weet
Vandaag weer even naar de auto gekeken en hem even op de krik gehad.
Zit wat speling op het rechter voorwiel, ik weet alleen niet goed waar de speling nu in zit. Als ik wat aan de spoorstang sjor lijkt daar ook wat speling op te zitten, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen, het kan ook ergens anders in zitten.
Om beter te zien waar de speling zat wilde ik het wiel er af halen, maar die zit aardig vast op de naaf. Heb flink tegen de band geschopt maar heb het wiel er niet af gekregen. Eerst maar even op gegeven.
En dan het probleem met schakelen. Vorige week heb ik de koppelingskabel wat gespannen. Hij hing slap, ik kon hem met de hand nog +/- 0.5cm aantrekken. Heb hem zover gespannen zodat ik hem in ieder geval met de hand niet meer aan kon trekken, echt geholpen heeft het niet, hij ontkoppeld nog steeds niet helemaal.
Ik moet de pedaal uitslag nog meten, de Haynes geeft 140mm aan maar kan zo niets vinden om het te meten. Morgen maar weer kijken.
Ik begin er al met al toch een wat vervelend gevoel bij te krijgen. Als ik zo naar de prijzen kijk van h-base dan kon het nog wel eens een duur geintje worden €400 zit je zo op, en dan moet het nog gemonteerd worden. Dan denk ik dus aan fusee, draagarmrubbers, spoorstang, koppelingsplaat +druklager (beetje worst case-scenario).
Hallo Vossie
Ga voor de onderdelen eens kijken bij demontage bedrijf Franse-auto’s in Groningen.
En bij ASD automaterialen handel in leek kun je ook niet duur aan onderdelen komen
Groetjes Harry
Klopt, ik ken het bedrijf, al eens eerder geweest. Op het moment hou ik de prijzen van hbase aan als een worst case scenario. Op het moment dat ik weet wat er precies mis is kijk ik wel verder, dan weet ik ook wat ik nodig ben.
Vandaag nog even de de uitslag van het koppelingspedaal gemeten. Beetje lastig te meten, aangezien ik alleen een aluminium liniaal kan vinden, maar het zal zo tussen de 14 en de 16 cm liggen.
Hoeveel spanning moet er eigenlijk op de koppelingskabel staan in ruststand? Ik kan hem nog wat na spannen, maar sloop ik dan niet gelijk het druk lager?
Nou, het gehobbel is nagenoeg weg. Er heeft waarschijnlijk rommel op de naaf gezeten bij het monteren van het wiel. Het wiel ging er behoorlijk moeilijk af. Ook het terug plaatsen van het wiel ging erg moeizaam, als of het naafgat in de velg te klein is.
Verder zit er of in het stuurhuis, of in de spoorstang wat speling. Precies waar ben ik nog niet achter.
Dan blijft over het moeilijk schakelen. IK dacht eerst dat hij gewoon niet goed ontkoppelde. Maar, toen ik de auto op de krik had en de motor in z’n vrij stationair liet draaien ging het wiel draaien.
Wat is daar aan de hand? Is het druklager versleten en neemt hij de uitgaande as mee? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Is het niet je rem die vast blijft hangen/aan blijft lopen?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
majestic3jay schreef:Is het niet je rem die vast blijft hangen/aan blijft lopen?
Nee, remmen lopen niet aan, blijven ook niet hangen.
Heb de wielen inmiddels kruislings omgewisseld, in plaats van met reservewiel rijden. Het gehobbel zit nu links achter. De speling zit alleen op het rechtervoorwiel, dus ik vermoed dat het de spoorstang rechts vervangen moet worden, samen met de banden.
Ik denk dat ik volgend weekend de auto eens naar een garage breng, om te kijken wat het probleem met de bak is.
Nou, even een update. “volgend weekend naar de garage” is hem niet geworden, ivm werk(tijden) en de beperkte mogelijkheden om vrij te nemen.
Anyway, hij is voor de APK geweest. Roest aan de carrosserie bij de veerschotels, lekke uitlaat reden voor afkeur. Waarbij ik vermoed dat er niet eens naar de spoorstang rechtsvoor en de remmen achter is gekeken, in elk geval heeft die kerel het daar niet meer over gehad. Daarnaast is de koppelingsplaat/druklager op. maw, veel kosten.
Om een lang verhaal kort te maken, hij gaat weg
Morgen nog ff wat zooi er uit trekken en dan afscheid nemen :<
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Tja, keuzes, keuzes, keuzes, het blijft jammer, ik heb ook een zx in die kleur en blijf het mooi vinden.
Alleen heb ik een iets andere kleur motorkap en linker zij scherm door een aanrijding.
Blijft altij moeilijk om de juiste kleur te vinden, nog steeds niet de juiste kleur gevonden als donor
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik zou je graag aan een motorkap en zijscherm willen helpen. Het probleem is alleen dat hij bij mijn ouders staat, APK tot 3 maart heeft (ja ik weet het, allemaal last minute) en dat hij daar zsm weg moet. De auto schorsen en hem nog even laten staan om te strippen zie ik daarom niet zo zitten. Waarschijnlijk staat hij maandag bij Van de Vlag in Veendam.
Motorkap is overigens niet zo mooi meer, heeft wat steenslag. Zijscherm is geloof ik nog wel vrij aardig, zitten wel wat kleine krasjes op die met wat poetsen denk ik wel weer weg gaan. Ik zal morgen iig nog even de kleurcode opzoeken.
Iemand anders nog met wensen? Kleinigheden als knopjes, roostertjes, wieldoppen, trekhaak, reservewiel (nieuwe band), etc, als de auto maar veilig te rijden valt ben ik best bereid er wat uit te halen. Stuur even een PB.
De centrale deurvergrendeling, wat hoort daar allemaal bij? Behalve de servos in de deuren. Ik heb de ontvanger aan het plafond er nu uit, is dat alles? Of moet er nog meer uit?
Mijn CV is namelijk goed, op de linker achterdeur na. Ik doe die AB + ontvanger + evt overige zaken liever naar een liefhebber dan naar de sloop.
Zoiets meende ik mij ook al te herinneren, dus had daar ook al gekeken. Daar zit een blokje dat in de rijrichting gemonteerd moet worden. Is dat het? Is in ieder geval het enige wat ik daar zag.
Omdat er op staat dat het rijrichting gevoelig is dacht ik dat het met iets anders te maken had.
Edit: nog eens naar gekeken, maar het lijkt mij eerder iets met de gordelspanners. Je bedoeld dus vast iets anders?
Heb nu alleen de sensor uit het plafond, dat is dus niet voldoende om een AB op een bestaande CV te laten werken? Zo niet, dan druk ik het er weer in, anders heeft helemaal niemand er wat aan.
Ben ook nog met de trekhaak bezig geweest, maar wat een drama als de moeren rond zijn en je er met een griptang niet bij kunt. En een moersplitter oid heb ik natuurlijk ook niet Die zit er dus ook nog onder.
En dan nog de beloofde kleurcode: KLGRB or XLGRB, is een beetje moeilijk te zien. Metallic blauw iig, ik denk dat de kenners hier wel uitsluitsel kunnen geven.