Tsja…..gisteren was ik natuurlijk niet alleen voor een bakkie Koffie naar Halbe de Meer gereden , maar hoorde van hem dat er net een Xantia TD was binnen gekomen met minder dan 2 ton op de teller….met 2 airbags, Automatic climatcontrol (Airco) 3e remlicht….van eind 1997 en een werkelijk schitterend mooie kleur, namelijk Metaal rood !
Heb er even een stuk mee gereden (ook 120 km p/u)....en ik kon geen verschil (qua vering) merken met de Xantia van Renz waar ik nogal eens mee rijd danwel gereden heb.
Met inruil van de BX moet ik er 3000 bijleggen.
Ik zal de bank er wel even vriendelijk voor moeten aankijken.
Minpuntjes zijn : GEEN hoogte-verstelling chauffeurstoel. (hebben ze er na 1997 weer vanaf gehaald ??)
En de stoel die er nu inzit, is zeker niet beter qua zit dan die van mijn vorige TD of die van Renz, alleen konden die beiden wel in hoogte versteld worden.
Maar mocht er iemand een dergelijke Xantia te koop weten (geen Wit of Donkerblauw !)...met minder dan 2 ton op de teller, Minimaal 1 airbag….MOET airco hebben….en waar ik mijn goede BX kan inruilen en dan zo rond de 3000 bijbetalen….dan houd ik me aanbevolen.
Deze Xant is overigens nog net type 1B !
Die handgreep rechts zit nu vlak tegen de passagiers-airbag aan.
Weet je zeker dat je wilt gaan lenen??
Ik heb het ook geprobeerd hoor, daar niet van, maar kwam er later toch achter dat het enorm veel meer gaat kosten…
Heb je niet een familielid die je dit bedrag kan lenen, en dat je een vast tarief per maand afspreekt? Is stukken goedkoper.
Zo heb ik dat ook ff tijdelijk gedaan…
Verder; mooie car man
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
renz schreef:ik weet nog wel iemand
JA
Heb net MSN contact met Renz en hij belt me zo even uit Aghanistan….dus ik *vrees* dat ie zegt tegen me…koop hem maar alvast dan kan ik hem van je overnemen op 20 augustus
Grr%$#
Nee hoor, geintje….het eerste wat Renz op MSN tegen me zei, was…. dat het wel nog een type 1 is…..tsja.
Type 2 toch?? Of is ‘t iets van 1a, 1b, 2?? (geen chevronnekes meer op de kap!)
Maarre, mooie Xant is ‘t Bram, en dan ook nog onder de 200.000 gelopen!!! Alleen, waarom zou je gaan Lenen als je nu in een heerlijke TZD Turbo rondrijdt!?
O jee, gaan we weer….
mpostma schreef:O jee, gaan we weer….
Dit is wel een andere situatie hoor, Marten
De afgelopen 10 jaar heb ik altijd met een BX (soms even kort een ander model) van rond de 1000 euro, rond de 10 jaar oud of zo…..en meestal al tegen (of over) de 3 ton gereden.
Alleen in de periode 1991 t/m 95 had ik wat jongere BX’en.
Mijn huidige BX met 336.000 km is nu inderdaad prima in orde (het stankprobleem is nu ook eindelijk opgelost) maar ik wil nu na zoveel jaar weleens een knappe auto met Airco en airbag(s) hebben.
Met een type-1B ben ik overigens al dik tevreden….als ik deze HDI 110pk op Marktplaats zie en die al bijna net zoveel kms gereden heeft als de rode TD maar wel bijna 2x zo duur….dan denk ik dat dit eerder een optie is voor Renz….die wel graag een type-II wil hebben….en deze heeft ook nog notenhout en leer
Xantia, 2.0 HDI 110 pk, FULL OPTION
€ 5.800,00
Beschrijving: bj 10-1999,
173.000 km - met onderhoudsboekjes
apk t/m juni 2006
zilver metallic
exclusive uitvoering (duurste uitvoering)
leder stuur
leder bekleding
wortelnoten hout
volautomatische climaat control
regensensor
electrische ramen (voor en achter)
verwarmbare electrische spiegels
electrische schuif- / kanteldak
armsteun voor en achter
mistlampen
chrome sierlijsten
4x airbag
4 nieuwe Michellin banden
auto is altijd bij de garage onderhouden
Zeer mooie en confortabele auto!!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou Bram, als je dan toch gaat kijken en er evt. geld voor wilt lenen, neem dan ff extra de tijd. Verkoop dan eerst eens op je gemak je BX, want je hebt momenteel de luxe situatie dat je de Xantia van Renz kan gebruiken. Kijk vervolgens eens naar je bestedingsruimte, en zoek dan simpelweg de Xantia van je dromen. Dus geen compromissen meer, je volgende voiture moet dan simpelweg vrijwel 100% aan jouw eisen voldoen (alhoewel ik de kleur persoonlijk niet zo belangrijk vind, zolang het maar sociaal aanvaardbaar blijft). Anders zal het je alleen maar geld gaan kosten, want in tegenstelling tot bij de BX zul je op een Xantia nog wel degelijk wat afschrijven. Geen ramp, maar een extra reden om eerst eens rustig te shoppen voordat je weer iets koopt waar je nou net niet helemaal tevreden mee bent.
Overigens vind ik de Xantia type 2 wel een hele mooie auto. Niet zo karakteristiek als een BX, maar wel erg mooi, luxueus en heel betrouwbaar!! Momenteel schijnen ze zelfs nog gebouwd te worden in Iran!
Bram schreef:mpostma schreef:O jee, gaan we weer….
Dit is wel een andere situatie hoor, Marten
Het is natuurlijk jouw keuze, maar toch blijft het boeiend… Als je echt tevreden zou zijn met je BX TZD TURBO dan zou je niet de behoefte hebben om naar andere wagens te kijken. Maar goed, het lijkt mij wel een aardige aanbieiding en een leuke terugbetalingsregeling met de bank of particulier zorgt er wel voor dat je voorlopig ff helemaal niks meer kan wisselen.
Ik zou toch gweoon ff lekker die BX blijven rijden. Dat je BX turbodiesel verre van onderhoudsvrij zal blijven lijkt mij duidelijk, echter, als je op het Xantia forum kijkt zul je zien dat hetzelfde geldt voor de Xantia’s. Die worden ook ouder en hebben hun onderhoud nodig, dus ik vraag mij af of je er qua onderhoud wel veel goedkoper zult uitkomen. Zo’n Xantia heeft natuurlijk wel weer meer opties en luxe, is stiller stabieler etc.. dus het zal best goed zijn.. Maar ja, waarom deed je indertijd je Xantia TD weer weg? Is deze zoveel verschillend (behalve bijv. de airbags?).
Persoonlijk zit ik voorlopig helemaal niet aan een andere auto te denken. Heeft natuurlijk ook alles met mijn huidige motor en hoge recente onderhoudskosten te maken. Ik zou niet weten waar ik nu een dieselauto kan vinden met zo’n gunstige pk/gewichtsverhouding als dat ik nu heb. Modernere snelle diesels wegen minstens 1300 kg en dan heb je al snel rond de 130 pk nodig voor vergelijkbare prestaties. Verder ken ik de BX onderhand van haver tot gort en heb mijn halve schuur volliggen met BX spul.
Mocht ik toch gaan kijken naar een andere auto dan komt de Xsara het dichtst in de buurt voor opvolging. Ik heb liever een wat compactere wagen dan een grotere wagen. Verlies van hydraulique is natuurlijk jammer, maar ook weer niet onoverkomelijk. De Xantia’s worden mij te log. Heb liever iets compacters/wendbaarders. Een vakantie met een Xsara 2.0 VTS heeft mij geleerd dat een Xsara ook een uitstekende snelwegcruiser is en bovendien lekker stuurt. Het uiterlijk is wat minder dynamisch, maar goed… dat kun je van de Xantia ook niet echt zeggen (dat ie een flitsend of erg apart uiterlijk heeft). Maar goed, vooralsnog is er geen sprake van. Hoewel de carosserie wat begint te rotten hier en daar, denk ik nog wel dat het mogelijk moet zijn er een jaar of 2/3 mee te rijden. Mocht ie het nog 4 jaar uithouden dan kan ik hem op de 5 ton zetten. Dan zal de koets wel aardig gaar zijn en als de motor dan nog leuk tokkelt kan ik hem weer in een Xsara leggen (indien de APK regels dan nog zodanig zijn dat je zoiets net zo makkelijk kan flikken als nu).
Gr,
Marten
mpostma schreef:Maar ja, waarom deed je indertijd je Xantia TD weer weg? Is deze zoveel verschillend (behalve bijv. de airbags?).
Dat heb ik in een andere draad al aangegeven…..ik had toen (anderhalf jaar geleden) meer last van mijn rug als nu….vermoedelijk was dat het Ostheoporose-proces wat mij toen parten speelde…..alhoewel ik ook NU nog niet zo lekker zit een een standaard Xantia stoel, maar goed..je moet toch wat.
Een andere stoel in een 94 gaan inbouwen terwijl die auto al tegen de 4 ton zat…leek mij niet zo zinvol.
En met deze hitte soms 6 uur lang in een auto zitten zonder Airco, houd ik niet meer echt goed vol.
Modernere snelle diesels wegen minstens 1300 kg en dan heb je al snel rond de 130 pk nodig voor vergelijkbare prestaties.
Deze rode Xant weegt 1282 kg, wat dus weer een klasse hoger is in de WB als die van Renz (gewone D) en de TD van 94/95, die nog NET 1250 kg weegt, dus in de klasse 1151 - 1250 kg.
Maar ja….een Airco en 2 airbags erin zal die 30 kg meer wel verklaren. :
Mocht ik toch gaan kijken naar een andere auto dan komt de Xsara het dichtst in de buurt voor opvolging. Ik heb liever een wat compactere wagen dan een grotere wagen. Verlies van hydraulique is natuurlijk jammer, maar ook weer niet onoverkomelijk.
Een Xsara is best wel een leuke auto, maar hoe gek het ook klinkt….ik vind de ZX een prettiger auto, zowel om te rijden als in te zitten.
Maar ja…...probeer maar eens een 5-deurs ZX TD hatchback te vinden MET airco, airbag(s) en nog geen 2 ton gelopen…..dan wist ik het wel…..ook qua gewicht, verbruik en waarschijnlijk minder (dure) onkosten als in een Xantia.
Bram schreef:
Een andere stoel in een 94 gaan inbouwen terwijl die auto al tegen de 4 ton zat…leek mij niet zo zinvol.
En met deze hitte soms 6 uur lang in een auto zitten zonder Airco, houd ik niet meer echt goed vol.
Airco is heel prettig idd. Kan ik ook best waarderen. Maar helaas ivm ruimte voor mij niet te doen afgezien van de hoge kosten. Als je rug een serieus probleem is, zou ik op zoek gaan naar een aangepaste stoel. Die kun je ook weer overzetten in andere auto’s. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Een Xsara is best wel een leuke auto, maar hoe gek het ook klinkt….ik vind de ZX een prettiger auto, zowel om te rijden als in te zitten.
Nadeel van de ZX blijft voor mij dat ik ze zo zowel interieur als exterieur zo ontzettend saai vind. Die Xsara geeft bij mij weer wel een klik. ZX heb ik niks mee. Is natuurlijk subjectief, maar je doet er weinig aan.
Maar ja…...probeer maar eens een 5-deurs ZX TD hatchback te vinden MET airco, airbag(s) en nog geen 2 ton gelopen…..dan wist ik het wel…..ook qua gewicht, verbruik en waarschijnlijk minder (dure) onkosten als in een Xantia.
Je ziet zowieso maar weinig ZXen turbodiesel. Lijkt wel alsof ze alleen maar geleverd zijn als 1.9d of 1.4 en een enkele pittiger benzine variant.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Je ziet zowieso maar weinig ZXen turbodiesel.
Lijkt wel alsof ze alleen maar geleverd zijn als 1.9d of 1.4 en een enkele pittiger benzine variant.
Valt mij ook steeds weer op ja.
Inderdaad zie je (zelfs Breaks) veel 1.4i’s rijden en heel veel 1.9 D’s….en dan nog in verreweg de meeste gevallen een 3-deurs.
En de 5-deurs TD’s die er wel aangeboden worden (een enkele keer) hebben ook al tegen de 2,5 a 3 ton erop zitten.
Uiteraard is de HP-vering van de Xantia subliem (als het geen hobbelpaard is, hè Rene )....dus tsja…...wat moet je dan.. :
Bram schreef:mpostma schreef:Je ziet zowieso maar weinig ZXen turbodiesel.
Lijkt wel alsof ze alleen maar geleverd zijn als 1.9d of 1.4 en een enkele pittiger benzine variant.
Valt mij ook steeds weer op ja.
Inderdaad zie je (zelfs Breaks) veel 1.4i’s rijden en heel veel 1.9 D’s….en dan nog in verreweg de meeste gevallen een 3-deurs.
En de 5-deurs TD’s die er wel aangeboden worden (een enkele keer) hebben ook al tegen de 2,5 a 3 ton erop zitten.
Uiteraard is de HP-vering van de Xantia subliem (als het geen hobbelpaard is, hè Rene )....dus tsja…...wat moet je dan.. :
Zonet nog ff gekeken. Xsara TD of HDI met airco vind je bij de vleet. ZX TD zag ik al niet eens op autotrader, laat staan met erkau. Xantia’s met airco en TD zijn ook niet echt een zeldzaamheid.
Gr,
Marten
Hoi,
Ik zit vaak op het andere xantia forum en daar kreeg ik een tip van iemand om mijn auto hier te koop aan te bieden.
Ik heb hem onder vraag en aanbod geplaatst.
Richard
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Vergeet ook niet dat het onderhoud van een airco installatie ook kosten met zich meebrengt. En dat airco componenten nogal eens in de weg kunnen zitten bij reparaties, wat dan weer hogere werkplaatskosten met zich meebrengt als je het onderhoud uitbesteedt. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat airco erg prettig is, maar hoe vaak heb je het in dit land nou eigenlijk nodig? Persoonlijk hou ik niet zo van zo’n koelkast-atmosfeer, maar dat is een persoonlijke keuze. Alhoewel ik pas geleden nog wel stiekempjes heb zitten dagdromen over de inbouw van airco in mijn BX. Maar dan wordt de aanschaf van een Xantia waarschijnlijk voordeliger….
Neh, ik blijf voorlopig lekker in de BX dieselen. Ze bevalt me nog prima!!!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
idd, boven de 25 graden is airco al heerlijk en de onderhoudskosten vallen dik mee, om de paar jaar even vullen a 100 euro.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:idd, boven de 25 graden is airco al heerlijk en de onderhoudskosten vallen dik mee, om de paar jaar even vullen a 100 euro.
Als je geen lekkage krijgt van de Compressor of defroster